Voel je bij het rijden trillingen in de auto, met name op het stuur? Heb je de indruk dat je auto naar links of rechts trekt? Vertonen jouw autobanden onregelmatige slijtage en zijn sommige delen van het oppervlak meer afgesleten dan andere? Let dan op! Je moet waarschijnlijk de uitlijning of geometrie laten bijstellen. Lees hoe je dit type problemen kunt herkennen en oplossen.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Verkopers en montage555 woorden3 min gelezen
Geometrie en uitlijning van banden zijn belangrijk voor de veiligheid
Controleer of jouw banden goed uitgelijnd zijn! – © All Rights Reserved

Uitlijning van banden

Waarvoor dient het uitlijnen?

Het uitlijnen wordt uitgevoerd tijdens de montage van de band. Het heeft tot doel de trillingen tijdens het rijden te beperken. Dit is niet uitsluitend voor het comfort, maar tevens om de vroegtijdige slijtage van de banden en de mechanische onderdelen van de auto (ophanging, stuurinrichting en lagers) te voorkomen.

Hoe gebeurt het uitlijnen?

Om trillingen te voorkomen, moet het gewicht van de autoband evenwichtig over de draaias van het wiel verdeeld worden. Het uitlijnen bestaat dus simpelweg uit het aanbrengen van gewichtjes op de band om een homogene gewichtsverdeling te verkrijgen.

Deze handeling wordt uitgevoerd door een technicus tijdens de montage van de banden en moet soms opnieuw bijgesteld worden. Het kan voorkomen dat de uitlijning in de loop van tijd of bijvoorbeeld door een schok tegen de stoeprand ontregeld raakt.

Voortekens van een slechte uitlijning

Hieronder de voortekens die kunnen duiden op een slechte uitlijning van de banden.

  • Je voelt trillingen op het stuur tijdens het rijden.
  • Je banden vertonen onregelmatige slijtage. Een onjuiste uitlijning, die niet snel bijgesteld wordt, kan een onregelmatige slijtage tot gevolg hebben.

Wacht in dit geval niet langer: ga naar een specialist om jouw wielen te laten uitlijnen.

De geometrie van banden

Wat is de geometrie?

Het afstellen van de geometrie van de auto bestaat uit het afstellen van de hoeken van de wielen zodat ze loodrecht op de weg en parallel aan elkaar staan. Deze handeling heeft tot doel een goede wegligging te garanderen en vroegtijdige slijtage van de autobanden te voorkomen. Het wordt uitgevoerd door de bandenspecialist op basis van de specificaties van de fabrikant.

De geometrie en de uitlijning zijn twee verschillende dingen

We horen vaak over uitlijning praten. Het is namelijk één van de 3 belangrijkste afstellingen van de geometrie, samen met de wielhelling en de vooraskanteling.

  • De uitlijning komt overeen met het uitlijnen van de twee wielen op dezelfde as. Als de uitlijning ontregeld is, vertonen de banden abnormale, vroegtijdige slijtage door onregelmatigheden te vormen die je kunt voelen als je met je handen over de band gaat. 
Sporing van banden
© rezulteo
  • De wielhelling  is de verticale helling van het wiel ten opzichte van de weg. Bij een te grote wielhelling slijten de banden sneller op de zijkanten. 
Wielvlucht / camber
© rezulteo
  • De vooraskanteling is het verschil tussen de draaias van het wiel en de verticale lijn. Het is direct van invloed op de wegligging van het voertuig.
Afkanteling / Balhoofdhoek
© rezulteo

De voortekens van een te corrigeren geometrie

De geometrie van de wielen kan verslechteren door een schok (stoeprand, gat in de weg, botsing,…) en vervolgens het rijgedrag van de auto veranderen.

Hieronder de alarmsignalen waar je op moet letten.

  • De auto trekt naar één kant.
  • Het stuur is niet recht wanneer je in een rechte lijn rijdt of komt niet correct terug na een bocht.
  • De wegligging van het voertuig verslechtert.
  • Het rubber van jouw banden slijt sneller dan normaal of op onregelmatige wijze.

Het advies van rezulteo

Als je de stoeprand raakt of met de band vastraakt in een gat in de weg, vergeet dan niet de staat van je autobanden te laten controleren op problemen of beschadigingen (bobbel, uitstulping, scheur). Let ook goed op de tekens die kunnen wijzen op een ontregeling van de geometrie of de uitlijning van de wielen.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel