Sta je op het punt om autobanden te kopen, maar heb je geen idee welk profiel je het beste kunt kiezen? Je kunt namelijk kiezen tussen een symmetrisch, asymmetrisch of directioneel profiel en deze keuze is van invloed op de prestaties van de banden. Hieronder vind je alle specifieke kenmerken voor elk profiel zodat je de juiste keuze kunt maken, rekening houdend met jouw auto en jouw gebruik.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Banden kiezen en vergelijken510 woorden2.8 min gelezen
het verschil tussen symmetrische, asymmetrische en directionele banden
© rezulteo

Symmetrische banden: een betrouwbare klassieker

Band met symmetrisch profiel
© Kumho

Zoals de naam al doet vermoeden, hebben symmetrische banden op beide zijden een identiek profiel. Dit type profiel komt het meeste voor onder compacte of stadsauto’s. Met andere woorden, het is verkrijgbaar in kleine maten zoals 13, 14 of 15 inch.

Voordelen

  • Lagere aankoopprijs dan asymmetrische of directionele banden en goede prijs-kwaliteitverhouding.
  • Lange levensduur.
  • Zeer stabiel in rechte lijn en gegarandeerd goede wegligging met aangenaam rijcomfort.
  • Geen specifieke montagerichting dus eenvoudig te monteren of om te wisselen.

Nadelen

  • Niet zo technisch geavanceerd als asymmetrische of directionele banden.
  • Minder goede prestaties op nat wegdek.
  • Niet geschikt voor krachtige auto’s of sportcoupés.

Conclusie

Ideaal als je banden zoekt met basisprestaties tegen een betaalbare prijs.

Asymmetrische banden: optimale veiligheid in alle situaties

band met asymmetrisch profiel
© Bridgestone

De binnen- en buitenzijden van asymmetrische banden zijn verschillend. Over het algemeen zijn de rubberblokken op de buitenzijde breder voor een betere grip in bochten. Aan de binnenzijde zijn de ribben zodanig uitgesneden dat water efficiënt kan worden afgevoerd. Banden met dit soort profiel zijn veelal verkrijgbaar in grote maten (groter dan 19 inch) en vaak ontworpen voor grote en krachtige auto’s uit het luxe- of middensegment.

Voordelen

  • Uitstekende stabiliteit en handling in bochten.
  • Optimale veiligheid op nat wegdek en minder risico op aquaplaning.
  • Stiller dan symmetrische banden voor verhoogd rijcomfort.

Nadelen

  • Duurder bij aankoop dan symmetrische banden.
  • Kortere levensduur vanwege zachtere rubbersoorten in de structuur.
  • Opletten bij de montage: de vermelding ‘outside’ moet zich altijd aan de buitenzijde van de band bevinden.

Conclusie

Perfect voor veilig rijplezier achter het stuur van je sedan of sportauto, ongeacht het af te leggen traject. 

Directionele banden: voor mee op wintersport

band met directioneel profiel
© BF Goodrich

Directionele banden hebben een karakteristiek V-vorm profiel en zijn ontworpen om slechts in één richting te roteren. Dit profiel is er op gericht zeer snel grote hoeveelheden water af te voeren en is voornamelijk te vinden bij de nieuwste generatie winterbanden vanwege de uitstekende handling op sneeuw.

Voordelen

  • Beperkt risico op aquaplaning, gezien de efficiënte waterafvoer op zeer nat wegdek.
  • Voor winterbanden bevorderen ze de handling op elk type sneeuw (harde of natte sneeuw).

Nadelen

  • Duurder en kortere levensduur vanwege zachtere rubbersoorten in de structuur.
  • Luider rolgeluid, voornamelijk wanneer de band bijna versleten is.
  • Opletten bij de montage: de pijl op de zijwand geeft de rotatierichting aan.

Conclusie

Origineel ontworpen voor sportauto’s, maar nu gebruikt om alle winterse situaties aan te kunnen.

Asymmetrische + directionele banden: een unieke combinatie

Soms worden de technologieën van asymmetrische banden gecombineerd met die van directionele banden, maar er zijn nog niet veel banden hiermee op de markt verschenen. Autobanden met dit soort profiel zijn vooral gericht op sportauto’s op zoek naar ‘ultra high performance’. De rechter- en linkerband zijn verschillend. Dit betekent dat wanneer verschillende maten vereist zijn voor de voor- en achterwielen het mogelijk is dat alle banden van elkaar verschillen.

Voordelen

  • Specifiek ontworpen voor het voertuig waarop ze gemonteerd worden voor absolute topprestaties.

Nadelen

  • Schaars en duur.
  • Montage-instructies strikt na te leven.

Conclusie

Specifiek ontworpen voor sportauto’s die optimale prestaties najagen.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel