Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Bandenspanning, slijtage, reservewiel: te controleren vóór een lange reis

Ben je een lange autoreis aan het voorbereiden? Ga dan niet de weg op alvorens de staat van je banden te controleren. Je autobanden zijn immers het enige contactpunt tussen jouw auto en de weg… Wij maakten alvast een opsomming van de belangrijkste te controleren punten om onbezorgd op reis te kunnen vertrekken!
bandenspanning-reservewiel-reis-v2

© fr.fotolia.com

De 3 belangrijke punten voor je autobanden

De bandenslijtage

Beginnen doe je met het controleren van de bandenslijtage. Kijk na of de dikte van het rubber nog niet tot op de slijtindicator is afgesleten. Dit is een 1,6mm dik blokje in de bodem van één van de hoofdgroeven van de band en duidt de wettelijke toegelaten slijtgrens aan. Wanneer het rubber bijna tot op deze indicator is afgesleten en je een lang traject plant, kan je beter je banden vervangen vóór vertrek.

Nuttig weetje: sommige bandenfabrikanten (zoals Nokian of Continental) brengen twee slijtindicatoren aan. Eén om de afname van de prestaties op natte wegen aan te geven en een tweede om de wettelijke minimale profieldiepte aan te duiden.

Controleer vervolgens de zijwanden van de autobanden om er zeker van te zijn dat ze geen sneden, barsten, scheuren, bobbels, uitstulpingen of andere vervormingen vertonen. Om eventuele afwijkingen te detecteren, kan je je hand over het oppervlak van de band halen.

Het advies van rezulteo:

Om een regelmatige slijtage te verkrijgen, verwissel je best regelmatig je voor- en achterbanden.

Bekijk de regels voor het omwisselen van banden

De bandenspanning

Ook de bandendruk houd je best nauwkeurig in de gaten. Te zacht of te hard opgepompte banden kunnen leiden tot vroegtijdige slijtage, lekke banden of zelfs een klapband. De statistieken spreken alvast boekdelen: de helft van de auto’s op weg naar een vakantiebestemming rijdt met te zacht opgepompte banden.

De spanning van je banden controleer je het best wanneer de banden koud zijn, vóór het rijden dus. Als je de bandenspanning onderweg controleert, dus wanneer ze warm zijn, moet je 0,3 bar toevoegen aan de aanbevolen spanning voor jouw voertuig.

Denk eraan om de spanning aan te passen wanneer je voertuig beladen is of als je een aanhanger of caravan trekt om het platdrukken van de banden te voorkomen. Je volgt best de aanbevelingen van de fabrikant die vermeld staan aan de binnenkant van de autodeur.

 Alles weten over de bandenspanning

Het advies van rezulteo:

Enkele aanbevelingen voor aanhangwagens en caravans:

  • Leef de laad- en snelheidsindexen na die worden verstrekt door de fabrikant van jouw aanhangwagen of caravan.
  • Als je rijdt met een voertuig dat maximaal is belast, raden we aan om voor versterkte (reinforced) banden te kiezen.
  • Informeer bij de fabrikant van jouw voertuig naar de aanbevolen en aangepaste bandenspanning. Als richtlijn gebruiken we de volgende referenties:
    • Voor een onbeladen caravan of aanhangwagen ligt de referentiedruk voor standaard banden over het algemeen op 2,5 bar en voor versterkte banden op 3 bar.
    • Voor een zwaar beladen caravan of aanhangwagen moet je 0,5 bar toevoegen, dus 3 bar voor standaard banden en 3,5 bar voor versterkte banden.
  • Gebruik je aanhangwagen- of caravanbanden niet langer dan 5 seizoenen. Langdurige opslag van deze banden kan leiden tot vervormingen. Als je kleine scheurtjes rond de volgen kan waarnemen, moet je de banden onmiddellijk vervangen.

Het reservewiel

Iedereen kan een lekke band krijgen. Hoewel dit gelukkig niet iedere dag gebeurt, moet je wel voorbereid zijn op eventuele lekken. Controleer of jouw reservewiel in goede staat is en of je over al het nodige materiaal beschikt om een band te vervangen.

Is je voertuig niet uitgerust met een reservewiel, maar met een spuitbus bandenschuim? Controleer dan voor je vertrekt, de houdbaarheidsdatum.

Misschien kan je ook gebruik maken van de pechdienst die is inbegrepen bij jouw autoverzekering of bij de aankoop van je banden. Denk er dan aan om het telefoonnummer mee te nemen om deze service te kunnen bereiken indien nodig!

Andere te controleren punten

De vloeistofpeilen

Controleer bij een koude motor het peil van de motorolie, de koelvloeistof, de remvloeistof, de ruitensproeiervloeistof en de vloeistof van de stuurbekrachtiging. Raadpleeg indien nodig het onderhoudsboekje dat bij de auto wordt meegeleverd om deze handelingen uit te voeren. Bij warm zomerweer hebben auto’s de neiging sneller warm te lopen waardoor het extra belangrijk is om het peil van de koelvloeistof in het oog te houden.

De lampen en ruiten 

Wist je dat je door je lampen en ruiten te reinigen 30% meer licht krijgt? Controleer ook je voorruit op sterretjes of barsten en test alle lampen en knipperlichten voor een optimaal zicht, maar ook om gezien te worden.

De ruitenwissers 

Zijn jouw ruitenwissers nog soepel en reinigen ze de voor-en achterruit nog goed?

De veiligheidsuitrustingen 

Afhankelijk van het land waarin je je bevindt, is het verplicht om een ademtest in de auto te hebben. We raden je aan om twee ademtests in de auto te hebben: één om indien nodig je alcoholgehalte te teste en een tweede reservetest voor wanneer de uitrusting van jouw voertuig wordt gecontroleerd door de bevoegde autoriteiten.

Het fluovest en de gevarendriehoek zijn eveneens verplicht. Deze zijn het best op te bergen op een eenvoudig toegankelijke plaats om zo zo snel mogelijk bij de hand te hebben indien nodig. Ten slotte is een zaklamp altijd handig! Bijvoorbeeld wanneer je een lekke band krijgt in het donker...

Dingen om te checken voorafgaand aan een (lange) autovakantie

© rezulteo


Nog een laatste tip alvorens de weg op te gaan: raadpleeg het weerbericht en de aanbevelingen van de Verkeersveiligheidsdienst. In de zomer kunnen de wegen glad zijn door plotselinge onweers- en regenbuien. Dit kan zorgen voor verlengde remwegen of een verhoogd risico op aquaplaning. In de winter kan je overvallen worden door sneeuwval of ijzel. Pas je snelheid aan of las een pauze in op een parkeerplaats langs de weg.

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Moet ik mijn banden vervangen?

Hoe weet ik of ik mijn banden moet vervangen? Dit is een veelgestelde vraag! Leer hier hoe je het slijtageniveau van je autobanden kan meten en hoe je een abnormale slijtage of uitstulping herkent. Daarnaast vind je hier ook hoe je kan controleren of je banden voldoen aan de verkeersregels, hoe je de fabricagedatum (of DOT-code) moet lezen, of je 2 of 4 banden moet vervangen en hoe je de waarschuwingen van je bandendruksensor (TPMS) interpreteert om eventuele lekken op te sporen...

Beschadigde band

Een beschadigde band herkennen (barst, scheur, uitstulping,...) en vroegtijdige slijtage voorkomen
De juiste winterbanden om op wintersport te gaan

Ik ga op wintersport

Vertrek je op wintersport? Wanneer je langere afstanden rijdt in de winter is het belangrijk het juiste materiaal te hebben, zoals winterbanden en sneeuwkettingen. Lees hier meer over hoe je sneeuwkettingen aanbrengt en wat voor gevolgen dit heeft voor het rijgedrag. Ook de bandenspanning moet je aanpassen aan de omgevingstemperatuur. Kijk dus zeker je bandendruk na vooraleer je vertrekt en controleer de bandenslijtage om onbezorgd en veilig de (besneeuwde) weg op te kunnen gaan!

Mijn banden oppompen

Denk eraan je bandenspanning regelmatig te controleren