Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Uitstulping of bobbel autoband: wat te doen?

Zie je een bobbel of een bult op de zijwand van je band? Dat is waarschijnlijk een zogeheten uitstulping. Leer hoe je deze beschadiging aan je autoband kunt herkennen en hoe je moet reageren om een klapband of een andere gevaarlijke situatie te voorkomen.

Copyright - © All Rights Reserved

Wat is de oorzaak van deze bobbel op de autoband?

Er zijn verschillende oorzaken die de structuur van de autoband kunnen beschadigen en als gevolg daarvan een klapband kunnen veroorzaken: een beknelde band tussen velg en stoep, te hard rijden over een gat in de weg, het niet kunnen ontwijken van een voorwerp op de weg of een permanent te zacht opgepompte band.

impact-van de-band-op-de-stoep

Copyright - © TNPF

Bij een schok kunnen de textielvezels van de structuur van de band scheuren waardoor er een zwelling of uitstulping op de zijwand ontstaat. Je zal misschien niet direct het drukverlies opmerken, maar het zou niet lang mogen duren. Als je hiermee blijft doorrijden, leidt dit tot vroegtijdige slijtage van de band en vervolgens tot een klapband.

voorbeeld-van-uitstulping-op-de-zijwand-van-een-band

Copyright - © TNPF

In tegenstelling tot sommige lekke banden, kan een uitstulping op de zijwand niet gerepareerd worden. Je hebt dus geen andere optie dan zo snel mogelijk de autoband te vervangen!

Is een deuk hetzelfde als een uitstulping?

Een golving of deuk op de zijwand is over het algemeen gewoon een schoonheidsfoutje dat niet gerepareerd hoeft te worden en dat de prestaties van de band niet aantast. Dit komt door het lassen van de karkaskabels en is pas te zien nadat de band is opgepompt. Dit is dus niet hetzelfde als een uitstulping.

Dit soort foutjes komt regelmatig voor op radiaalbanden (in grote maten) vanwege de manier waarop de metaallagen van de bandenstructuur zijn aangebracht.

Ben je niet zeker of het een deuk of een uitstulping betreft? Neem dan geen enkel risico en maak direct een afspraak bij het dichtstbijzijnde bandencenter en vraag om advies van een specialist. 

Een specialist bij mij in de buurt vinden

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Moet ik mijn banden vervangen?

Hoe weet ik of ik mijn banden moet vervangen? Dit is een veelgestelde vraag! Leer hier hoe je het slijtageniveau van je autobanden kan meten en hoe je een abnormale slijtage of uitstulping herkent. Daarnaast vind je hier ook hoe je kan controleren of je banden voldoen aan de verkeersregels, hoe je de fabricagedatum (of DOT-code) moet lezen, of je 2 of 4 banden moet vervangen en hoe je de waarschuwingen van je bandendruksensor (TPMS) interpreteert om eventuele lekken op te sporen...

Beschadigde band

Een beschadigde band herkennen (barst, scheur, uitstulping,...) en vroegtijdige slijtage voorkomen