Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Het verouderen van banden beoordelen en voorkomen

Autobanden zijn uitgerust met een slijtindicator die tevoorschijn komt wanneer je het profiel van je banden versleten is. Dit is echter niet de enige factor die de staat van je banden weergeeft. Zo heeft de veroudering van het rubber ook een invloed op de veiligheid van je banden en je auto. Hieronder ontdek je hoe je veroudering kunt inschatten en kunt voorkomen.
Scheur en veroudering van de band

Welke tekens duiden op veroudering van de band - © istockphoto.com

Slijtage of veroudering-  wat is het verschil?

Slijtage van een band maakt deel uit van zijn levenscyclus. De slijtage is verbonden aan de diepte van het profiel en de groeven. Nieuwe banden hebben diepe groeven die afslijten naarmate meer kilometers worden gereden. Zodra het rolvlak het niveau van het rubberblokje (slijtindicator) bereikt, moet de band vervangen worden.

Slijtage van een band

Crédits photos - © rezulteo

Veroudering van banden is niet per se verbonden aan slijtage, maar eerder aan de leeftijd en voornamelijk de staat van het rubber. Rubber verandert namelijk mettertijd.

Waarom verslechtert de staat van de banden?

Banden hebben een levensduur van circa 10 jaar, ongeacht of ze worden gebruikt of opgeslagen. Tijdens de levenscyclus slijt en veroudert het rubber in een sneller of trager tempo naargelang de onderstaande criteria.

  • Weersomstandigheden: uiterst lage of hoge temperaturen vergen meer van banden dan stabiel weer.
  • Opslag: de vochtigheidsgraad, het licht, de temperatuur, de blootstelling aan oplosmiddelen en de stand bij opslag.
  • Gebruik: de manier waarop de banden worden gebruikt, zoals het rijgedrag, de vervoerde lading, het naleven van de bandenspanning, enz.

Hoe de veroudering van banden controleren?

Het is heel eenvoudig te checken of je banden te oud zijn. Het volstaat om grondig het rolvlak, de zijwanden en de schouders na te kijken. Wij raden aan om hierbij één van de wielen te demonteren.

Barst en veroudering van een band

Scheuren of barsten in de band kunnen duiden op te hard geworden rubber. 


"Wanneer de band 5 jaar of ouder is, moet deze jaarlijks worden gecontroleerd door een professional. Is de band 10 jaar of ouder, dan moet hij zonder meer worden vervangen (zelfs wanneer het het slijtageniveau nog in orde is). Vergeet ook zeker niet het reservewiel of het thuiskomertje na te kijken!"

Veiligheid: neem geen enkel risico!

Zie je dat je banden barsten of scheuren vertonen dan moeten ze zo snel mogelijk vervangen worden. Deze zichtbare defecten duiden erop dat de structuur verzwakt is en vergroot de kans op een lekke band of klapband. Bij verhard rubber heb je daarnaast ook meer kans op gripverlies, voornamelijk op natte wegen.

3 gulden regels om vroegtijdig verouderen van banden te voorkomen

Voor een optimale levensduur van je banden, raden we aan de volgende regels na te leven:

  1. Sla je banden op in een schone plaats met een stabiele temperatuur.
  2. Parkeer je voertuig niet voor lange tijd op een plaats met veel zon of veel wind (bijv. langs de zee).
  3. Leef de aanbevolen bandenspanning en maximale belasting na.

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Moet ik mijn banden vervangen?

Hoe weet ik of ik mijn banden moet vervangen? Dit is een veelgestelde vraag! Leer hier hoe je het slijtageniveau van je autobanden kan meten en hoe je een abnormale slijtage of uitstulping herkent. Daarnaast vind je hier ook hoe je kan controleren of je banden voldoen aan de verkeersregels, hoe je de fabricagedatum (of DOT-code) moet lezen, of je 2 of 4 banden moet vervangen en hoe je de waarschuwingen van je bandendruksensor (TPMS) interpreteert om eventuele lekken op te sporen...

Beschadigde band

Een beschadigde band herkennen (barst, scheur, uitstulping,...) en vroegtijdige slijtage voorkomen