Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Abnormale slijtage van je banden herkennen

Bevinden jouw banden zich in een normale staat of lijken sommige delen meer afgesleten dan anderen? Abnormale slijtage kan zich voordoen door een verkeerde montage of een onjuiste bandenspanning. Ontdek hier hoe je onregelmatige slijtage kunt herkennen en oplossen.

Copyright © rezulteo

De grenzen van de slijtindicator

Om je te helpen de staat van je banden te evalueren, is er een slijtindicator in de bodem van de hoofdgroeven geplaatst. Dit rubberen blokje van 1,6mm komt overeen met de wettelijke slijtgrens van een band. Zodra de dikte van het rubber dit niveau heeft bereikt, moet je nieuwe autobanden kopen.

Het kan echter gebeuren dat je je banden eerder moet vervangen, dus nog vooraleer het niveau van de slijtindicator is bereikt. Dit is met name het geval bij onregelmatige slijtage op sommige plekken van de band. Hieronder sommen we de  verschillende types abnormale slijtage die je kunt tegenkomen.

De 4 belangrijkste types abnormale slijtage

Autobanden kunnen onregelmatige slijtage vertonen om verschillende redenen. Over het algemeen wordt dit soort slijtage veroorzaakt door mechanische problemen (wieluitlijning, balancering, ophanging, transmissie), een onjuiste bandenspanning (te hard of te zacht) of zelfs een te sportief rijgedrag. 

Slijtage in facetvorm

Dit soort slijtage kenmerkt zich door een verschil tussen het slijtageniveau van verschillende rubberblokken. Een toename van het rolgeluid kan duiden op dit soort slijtage.

In principe doet dit soort slijtage zich gelijktijdig voor op de twee voor- en soms ook achterbanden. Mogelijke oorzaken zijn een onjuiste uitlijning van de wielen, een slechte staat van de schokdempers of een specifiek ontwerp van het chassis. Neem je dit soort slijtage waar bij jouw autobanden? Dan maak je best zo snel mogelijk een afspraak bij een specialist.

slijtage-in-facetvorm-op-de-band

Copyright © rezulteo

Het advies van rezulteo:

Voor een gelijkmatige slijtage van je banden, kan je regelmatig je voor-en achterbanden omwisselen. Houd hierbij wel rekening met de regels voor het omwisselen van banden voor jouw type voertuig.

Asymmetrische, gekartelde slijtage

Bij dit soort slijtage is voornamelijk één zijde van de band afgesleten: hoe verder je naar de buitenzijde kijkt, hoe minder rubber er overblijft.

Dit probleem kan vaak op beiden banden van dezelfde wielas waargenomen worden. Het wordt veroorzaakt door een abnormale wrijving met de weg door een onevenwichtige uitlijning. Dit kan eventueel geaccentueerd worden door sportief rijgedrag.

asymmetrische-slijtage-op-een-band

Copyright © rezulteo

Het advies van rezulteo:

Let op, als uw banden dit type slijtage vertonen, nemen de prestaties en met name de grip af.  Win zo snel mogelijk advies in bij een bandenexpert voor je veiligheid.

Slijtage op het midden van de band

Als de band meer afslijt in het midden dan aan de zijkanten, ligt dit gewoonlijk aan de bandenspanning. Je hebt waarschijnlijk gedurende een te lange tijd met te harde banden gereden.

slijtage-op-het-midden-van-de-band

Copyright © rezulteo

Het advies van rezulteo:

Denk eraan de bandenspanning eenmaal per maand te controleren Te hard opgepompte banden slijten sneller en bieden minder goede prestaties en dat kan je veiligheid op het spel zetten.

Slijtage op de schouders van de band

Als jouw autobanden meer versleten zijn op de randen dan in het midden, zijn ze vaak te zacht opgepompt. Je hebt waarschijnlijk te lang met zachte banden gereden.

slijtage-op-de-schouder-van-de-band

Copyright © rezulteo

Het advies van rezulteo:

Denk er aan de bandenspanning eenmaal per maand te controleren. Te zacht opgepompte banden gaan minder lang mee en verbruiken meer brandstof omdat ze een hogere rolweerstand hebben. Daarnaast bieden ze minder goede grip op natte wegen.

Naast deze 4 belangrijkste oorzaken van slijtage, moeten autobanden ook vervangen worden bij andere afwijkingen. Denk maar aan barsten, scheuren in het rubber, uitstulpingen of bobbels. Neem bij twijfel geen enkel risico maar laat je banden controleren door een specialist. Rijden met een versleten of defecte band kan leiden tot een lekke band, aquaplaning bij regenachtig weer en gripverlies.

Een specialist vinden in de buurt

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Slijtage van autobanden

TPMS, bandenspanningscontrolesystee