Om zo lang mogelijk optimaal te kunnen profiteren van goede grip van je autobanden, kun je je autobanden onderling omwisselen (ook wel roteren genoemd) voor een gelijkmatige slijtage. Bovendien gaan je banden zo langer mee. Op die manier kunnen de banden ook tegelijkertijd vervangen worden. Let wel op, want het roteren van de banden moet op een correcte wijze gebeuren. Hieronder leggen we uit waar je op moet letten.

Door Gepubliceerd Op: juni 18, 2021Categorieën: Beschadigingen en slijtage428 woorden2.5 min gelezen
Roteren van autobanden
© fr.fotolia.com

Wanneer moet ik mijn banden onderling wisselen / roteren?

Autobanden slijten niet gelijkmatig. Bij voorwielaandrijving zorgt de vooras voor de drijfkracht en slijten de voorbanden dus sneller dan de achterbanden. Bij een achterwielaandrijving is dit omgekeerd: de drijfkracht wordt verzorgd door de achteras waardoor de achterbanden sneller slijten.

Het is daarom aan te raden om iedere 10.000 tot 12.000 kilometer (of minstens eenmaal per jaar) je banden te (laten) roteren. Dit wordt meestal gedaan op het moment waarop de zomerbanden worden omgewisseld voor winterbanden. Check ook het instructieboekje van je auto voor het advies van de autofabrikant. 

Hoe kun je autobanden omwisselen?

De regels voor het onderling omwisselen / roteren zijn afhankelijk van het type voertuig (voor- of achterwielaandrijving of AWD) en het profiel van de autobanden (symmetrisch, asymmetrisch of directioneel).

Begin met het identificeren van jouw type banden


Symmetrische banden hebben een identiek profiel op beide zijden van de band. Ze hebben geen specifieke montage- of rotatierichting. Je kunt ze zonder problemen of risico op vergissingen onderling omwisselen.

Asymmetrische banden hebben een verschillend profiel op beide zijden van de band. Tijdens het omwisselen moet je rekening houden met de montagerichting die aangegeven wordt via de vermeldingen ‘outside’ en ‘inside’ op de buiten- en binnenzijde van de band.

Directionele banden kenmerken zich door een profiel in ‘V’ vorm. Bij het omwisselen moet je letten op de rotatierichting van de band die aangegeven wordt via een pijl op de zijwand.

Voer de bandenrotatie uit volgens onderstaande schema’s

Roteren van banden op een voertuig met voorwielaandrijving
© rezulteo
Roteren van banden op een voertuig met achterwielaandrijving
© rezulteo
Roteren van banden op een voertuig met vierwielaandrijving (4x4)
© rezulteo

Is het mogelijk voor- en achterbanden met verschillende maten om te wisselen?

Als je voor- en achterbanden niet dezelfde maat hebben, kun je ze niet omwisselen. De enige mogelijkheid die bestaat is het omwisselen van de banden met dezelfde maat op eenzelfde wielas, op voorwaarde dat ze symmetrisch zijn.

Kan het reservewiel gebruikt worden voor de rotatie?

Theoretisch gezien is het mogelijk het reservewiel te gebruiken tijdens het omwisselen, op voorwaarde dat hij identiek is aan de 4 andere banden (zelfde maat, zelfde type, zelfde merk, zelfde model) en de banden symmetrisch zijn. 

Op de meeste auto’s die tegenwoordig op de markt beschikbaar zijn is het reservewiel echter niet identiek aan de andere banden. Let op: gebruik nooit een thuiskomertje of een noodwiel voor het omwisselen.

Het advies van rezulteo:

Op AWD’s (vierwielaandrijving) raden we het af om het reservewiel te gebruiken voor de omwisseling. Het is van groot belang dat de 4 banden op het voertuig hetzelfde slijtniveau hebben. Als de diameter van de wielen verschilt door een ongelijke slijtage (minder versleten reservewiel), kunnen de onderdelen van de transmissie beschadigd raken.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel