Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Je rijdt al een tijdje met je huidige banden en je vraagt je af hoe je kunt weten wanneer ze moeten worden vervangen? Zijn ze nog in goede staat? Hoeveel jaar kan ik nog met dezelfde banden rijden? Leer slijtage en andere tekenen herkennen die je in staat stellen om te weten wanneer je jouw autobanden moet vervangen.

Copyright © fr.fotolia.com

Waardoor slijt een band?

Een versleten band is niet altijd oud. Naast de gebruiksduur zijn er nog andere factoren van invloed op de slijtage van de band.

  • De samenstelling van de band

De kwaliteit van het materiaal (rubber, staalkabels, textielvezels,...) waaruit een band bestaat, is van invloed op de levensduur. Bij de aankoop van een band zijn de beoordelingen van de prestaties en de levensduur, opgesteld door testinstituten, een waardevolle hulp om een keuze te kunnen maken.

  • De weersomstandigheden

Hoewel het rubber ontworpen is om bestand te zijn tegen de temperatuurverschillen, zal het sneller slijten bij extreem hoge of lage temperaturen.

  • De gebruiksomstandigheden van de band

De staat van de wegen waarover je rijdt, maar tevens jouw rijstijl (snelheid, optrekken, remmen,...) en het onderhoud van je banden (regelmatig oppompen tot op de aanbevolen druk) zijn eveneens factoren die meespelen.

  • De plaats van de band op het voertuig.

De band kan min of minder snel slijten naargelang het op de voor- of achteras aangebracht wordt. Op een voertuig met voorwielaandrijving slijten de voorbanden over het algemeen 2 maal sneller dan de achterbanden. Denk er dus aan om je banden regelmatig om te wisselen voor een meer homogene slijtage.  

Bekijk de regels voor het omwisselen van banden

  • Het opslagen van de band

Bij het opslaan van je zomerbanden tijdens de winter of je winterbanden tijdens de zomer, moet je voor optimale omstandigheden zorgen. De ventilatie van de ruimte, de temperatuurverschillen, het licht, de blootstelling aan oplosmiddelen of eenvoudigweg de stand van de banden zijn van invloed op de veroudering.

Bekijk onze adviezen voor een juiste opslag van jouw banden

Hoe kun je het slijtageniveau van je banden beoordelen?

Hieronder vind je enkele maatstaven i.v.m. de slijtage die je in staat stellen te weten wanneer je je banden moet vervangen.

  • Het rubber bereikt de slijtindicator

In Europa ben je wettelijk verplicht je banden te vervangen als de profieldiepte minder dan 1,6 mm bedraagt. Om je te helpen deze diepte te meten is er een slijtindicator (of TWI markering) in de bodem van de groeven van de band aangebracht. Zodra het rubber het niveau van de indicator bereikt, is het tijd om je banden te vervangen.

  • Het verschil tussen het slijtageniveau van de hoofdgroeven op 2 banden van dezelfde as bedraagt meer dan 5 mm

Een dergelijk verschil tussen 2 banden op dezelfde wielas kan het rijgedrag van jouw voertuig verstoren. Neem geen enkel risico!

  • Een van de banden vertoont een abnormale slijtage

Als je slijtage in facetvorm, asymmetrische slijtage of slijtage op het midden of op de schouders van het rolvlak kunt waarnemen, moet je niet alleen de banden vervangen, maar tevens de oorzaak van deze onregelmatige slijtage opsporen. Dit soort slijtage kan worden veroorzaakt door een mechanisch probleem (wieluitlijning, balancering,...) of eenvoudigweg door een onjuiste bandenspanning (te harde of te zachte banden).

Leer abnormale slijtage te herkennen

  • Een van je banden is beschadigd

Als één van je banden een vervorming, bobbel, uitstulping,  barsten, sneden of scheuren op het rolvlak, de schouders of de zijwanden vertoont, moet je deze direct vervangen. De band kan anders langzaam leeglopen of zelfs klappen.

Het advies van rezulteo:

Let er op dat jouw banden voldoen aan de voorschriften voor jouw auto. Leef de aanbevolen maten en de maximale snelheids- en laadindex na.

Het risico van rijden met gladde banden

Een band die 50% versleten is, biedt 20% minder grip. Als je het risico neemt om met gladde banden te rijden, heeft jouw auto een langere remweg op natte wegen en een onzekere wegligging. Je hebt een aanzienlijk verhoogd risico op aquaplaning en verliest gemakkelijker de macht over het stuur.

Als jouw banden bij een verkeersongeval te veel afgesleten zijn, kun je aansprakelijk gesteld worden en kan het zijn dat je geen recht hebt op een uitkering van de verzekering.

Het advies van rezulteo:

Wacht niet tot de legale slijtgrens bereikt is alvorens je banden te vervangen. Anticipeer om optimale grip te behouden!

3 tips voor het vervangen van banden

  • Controleer regelmatig de slijtage van je banden: na 5 jaar gebruik, wordt het aangeraden de banden jaarlijks te laten controleren.
  • Monteer geen banden die meer dan 10 jaar oud zijn onder jouw voertuig , zelfs als ze nooit werden gebruikt, op de juiste wijze werden opgeslagen en de legale slijtgrens nog niet bereikt hebben.

De DOT code stelt je in staat de productiedatum van je band te kennen: leer waar deze te vinden en af te lezen

  • Vervang bij voorkeur 4 banden tegelijkertijd: als je ondanks alles slechts 2 banden wilt vervangen, monteer dan nieuwe banden op de achterwielen. Zo heb je optimale grip van de achterbanden bij plotseling remmen of in scherpe bochten. Met nieuwe banden op de voorwielen en versleten banden op de achterwielen loop je een risico op oversturing (slippen van de achteras), met name op natte wegen.

Moet je je banden vervangen? De bandenvergelijker van rezulteo helpt je geschikte banden te vinden die het beste bij jouw auto en rijgedrag passen.

Zoek banden

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Slijtage van autobanden

TPMS, bandenspanningscontrolesystee