De rolweerstand is één van de criteria van het Europese bandenlabel. Hieronder vind je meer informatie over wat dit criterium inhoudt en hoe het kan helpen bij het kiezen van jouw autobanden. Bovendien leer je ook wat de rolweerstand is en welke invloed dit heeft op het brandstofverbruik.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Banden kiezen en vergelijken543 woorden2.8 min gelezen
De rolweerstand, een interessant criterium op het bandenlabel bij de keuze van je banden
De rolweerstand, een interessant criterium op het bandenlabel bij de keuze van je banden – © fr.fotolia.com

Wat is de rolweerstand van een band?

De rolweerstand is het eerste criterium op het Europese bandenlabel en is eenvoudigweg de wrijving tussen de banden en de weg waarop je rijdt.

Het gewicht van de auto veroorzaakt een lichte vervorming van de ban ter hoogte van het contactvlak met de weg. Deze vervorming werkt de voortgang van het voertuig tegen en dat is wat we rolweerstand noemen. 

Welke invloed heeft de rolweerstand op het brandstofverbruik?

Hoe hoger de rolweerstand, hoe meer brandstof je verbruikt. Het principe is vrij eenvoudig. Als je al eens op een fiets met zachte banden hebt gereden, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat je harder moet trappen dan bij goed opgepompte banden. Dit geldt ook voor auto’s: hoe hoger de rolweerstand, hoe harder de motor moet werken om de nodige energie voor het rijden af te geven. Wil je zuinig rijden, dan moet je dus banden kiezen met een lage rolweerstand en er op letten dat deze correct zijn opgepompt.

Het bandenlabel geeft een score tussen A en E voor rolweerstand, waarbij A de laagste en E de hoogste rolweerstand is.

Welke factoren beïnvloeden de rolweerstand?

Er zijn 6 belangrijke factoren die van invloed zijn op de rolweerstand en dus op het brandstofverbruik.

Samenstelling van de band

Banden met een hoog silica gehalte in het rubbercompound bieden een lagere rolweerstand.

Gewicht van het wiel

Hoe lichter het wiel (band + velg), hoe lager de rolweerstand en hoe hoger de brandstofbesparing.

De stijfheid van de zijwanden van de band

Hoe harder de zijwanden van de band, hoe minder ze vervormen bij het contact met de weg en dus hoe lager de rolweerstand.

De bandenspanning

Te zacht opgepompte banden verhogen de rolweerstand. Denk eraan de bandenspanning eenmaal per maand te controleren

De slijtage van de band

In tegenstelling tot onze intuïtie, heeft een nieuwe band een hogere rolweerstand dan een versleten band. Hoe meer de band slijt, hoe lager de rolweerstand. Het verschil in rolweerstand tussen een nieuwe en versleten band is ongeveer 20%. Zodra een nieuwe band is ingereden, vermindert de rolweerstand en dus neemt het brandstofverbruik af.

De kwaliteit van het wegdek

Ook de kwaliteit van het wegdek speelt een rol. Jammer genoeg hebben we zelf geen invloed op deze factor

Hoe wordt de rolweerstand berekend?

De rolweerstand wordt gemeten in een laboratorium volgens zeer strenge ISO normen. Ofwel wordt het uitgedrukt in Newton, ofwel als een coëfficiënt. Het voordeel van zo’n coëfficiënt is dat alle banden onderling kunnen worden vergeleken, ongeacht het voertuig waarvoor ze zijn bestemd.

De rolweerstandcoëfficiënt (RCC) is de verhouding tussen de kracht van de rolweerstand (in Newton) en de belasting van de banden (in kilonewton).

Deze coëfficiënt maakt duidelikjk waarom sommige automobilisten een voorkeur hebben voor bredere banden. De weerstand en de belasting worden over een grotere oppervlakte verdeeld en dit verlengt de levensduur van de band.

Het advies van rezulteo:

Let bij de aankoop van banden op de bandenprestaties die garant staan voor optimale veiligheid. Informeer ook naar de duurzaamheid van de banden. Deze heeft immers een directe impact op de uiteindelijke kostprijs van je banden.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel