Het TPMS is een bandenspanningscontrolesysteem waarmee alle nieuw verkochte auto’s sinds november 2014 verplicht mee worden uitgerust. Dit kan een indirect of een direct systeem zijn. De verschillen en gebruiksvoorzorgen van beide uitrustingen leggen we hieronder uit.
Directe TPMS sensor: meest voorkomend
Een directe TPMS meet in real time en op directe wijze de spanning op. Dit wil zeggen dat alle wielen zijn uitgerust met een druksensor. Over het algemeen is deze aan het ventiel gekoppeld. Het verzendt gegevens naar een ontvanger in het voertuig. Bij drukverlies wordt een alarmbericht doorgegeven. Het is de meest voorkomende en meest efficiënte uitrusting.
Voordelen :
- Nauwkeurig en reactief
- Mogelijkheid om de defecte band te identificeren
Nadelen :
- Beperkingen bij vervangen van de wielen
- Vergt onderhoud (vervangen van de afdichtingen)
- Beperkte levensduur (tussen 5 en 7 jaar)
Indirecte TPMS sensor: eenvoudig in onderhoud
Een indirecte TPMS meet de bandenspanning niet rechtstreeks van de banden, maar via de rotatiesnelheid van de wielen. Met behulp van het ABS of ESP systeem controleert het of de wielen op dezelfde wielas aan dezelfde snelheid draaien. Als er een verschil tussen de rotatiesnelheid wordt waargenomen (+/- hoger dan 20%), gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard.
Voordelen van een indirect TPMS systeem :
- Vereist geen specifieke handelingen bij het vervangen van de banden
- Eenvoudig en voordelig systeem
- Vereist geen onderhoud
Nadelen van een indirect TPMS systeem :
- Niet nauwkeurig en tragere reactie (vooral bij het langzaam leeglopen van een band)
- Signaleert een probleem zonder aan te geven welke band druk verliest
INDIRECTE TPMS | DIRECTE TPMS | |
TECHNOLOGIE | ||
KOST | ||
PRECISIE | ||
WAARSCHUWINGSYSTEEM | ||
ONDERHOUD |
Een direct of indirect TPMS systeem herkennen
Een directe TPMS kan eenvoudig herkend worden als de sensor in de ventielen is geïntegreerd. Het externe gedeelte van het ventiel is stijf en over het algemeen van metaal. Een indirecte TPMS maakt gebruik van standaard ventielen van soepel zwart plastic.
Sommige automerken monteren uitsluitend directe TPMS sensoren op hun voertuigen: bijvoorbeeld BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel en Toyota.
Anderen dan weer uitsluitend indirecte TPMS sensoren: bijv. Seat en Skoda.
Er zijn ook merken die beide systemen gebruiken, afhankelijk van het model: bijv. Renault, Volkswagen en Audi.