SInds 1 november 2014 worden nieuw verkochte auto’s verplicht uitgerust met het TPMS systeem. Het controleert de bandenspanning en geeft een waarschuwing op het dashboard wanneer de banden te zacht zijn. Het is een eenvoudig en praktisch systeem en vergt slecht een minimum aan onderhoud. Hieronder tref je de essentiële informatie aan voor een goede werking van jouw TPMS sensoren.

Door Gepubliceerd Op: juni 19, 2021Categorieën: TPMS en bandenspanning330 woorden1.9 min gelezen
Dashboard TPMS
© rezulteo

Het onderhoud van je TPMS-systeem

Voor een correct onderhoud van jouw bandenspanning sensoren én om zeker te zijn van een goede werking, volstaat het de 3 onderstaande regels op te volgen.

  1. Signaleer systematisch aan de garagehouder of automonteur dat jouw voertuig is uitgerust met een TPMS.
  2. Bepaal met welke type TPMS jouw auto is uitgerust: direct of indirect. Om dit te weten hoef je slechts naar het ventiel van uw banden te kijken.
  • Een soepel ventiel (over het algemeen van zwart plastic) hoort bij een indirect TPMS systeem.
Indirect TPMS systeem met soepel ventiel
© rezulteo
  • Een stijf ventiel (van plastic of aluminium), hoort bij een direct TPMS systeem.
Direct TPMS systeem met stijf ventiel
© rezulteo

      3. Heb je een direct TPMS systeem? Let dan extra goed op in volgende situaties.

  • Bij het wisselen van banden of wielen (zomer/winter) moeten er meerdere controlepunten worden nagelopen door een technicus.

Bij een lekke band:

  • Gebruik geen pechspray / bandenreparatie spray om schade te voorkomen aan de TPMS sensoren.
  • Denk ook aan het (laten) instellen van de sensor van het reservewiel als deze ook is uitgerust met TPMS.

Handelingen uit te voeren door de technicus

Is jouw auto uitgerust met een indirect TPMS dan hoeft de bandenmonteur geen specifieke voorzorgen te nemen.

Voor auto’s met een direct TPMS moet de technicus volgende handelingen uitvoeren.

Bij het vervangen van de banden (met behoud van dezelfde velgen)

  • moet de staat van de sensoren worden nagekeken,
  • moeten de afdichtingen worden vervangen,
  • moeten de ventielen worden afgesteld met de ontvanger (naargelang de voertuigen en de sensoren),
  • is een controle nodig van de correcte verzending van gegevens van de ventielen naar de ontvanger.

Bij het vervangen van de wielen (banden + velgen)

  • is een controle nodig van de compatibiliteit van de geïnstalleerde sensoren met de ontvanger,
  • zijn alle handelingen nodig die ook vereist zijn bij het vervangen van de banden (zie hierboven).

Informatie van rezulteo: de batterij van het systeem gaat ongeveer 5 tot 7 jaar mee. Hier kan geen verandering op worden aangebracht. De druksensoren moeten worden vervangen na een storing. 

Hoe moet je een TPMS systeem onderhouden?
© rezulteo

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel