Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Enkele controlepunten om het overtreden van de wet te voorkomen

Wat moet je als automobilist weten om aan de verkeersregels en de wetgeving te voldoen? Het gebruik van banden is gebonden aan wetteksten en voorschriften.
de-wet-omtrent-autobanden

Voldoen jouw banden aan de regelgeving? © rezulteo

Maten en montage

Maten en montage per as:

De autofabrikant geeft telkens één of meerdere maten te kennen die zijn gehomologeerd voor jouw voertuig. Hij wil hiermee duidelijk maken dat de prestaties van de auto optimaal zijn bij gebruik van deze maten. Wij raden dan ook aan om telkens deze maten aan te houden.

In Nederland is het wettelijk verplicht om op eenzelfde wielas dezelfde bandenmaat te monteren, met uitzondering van een nood- of reservewiel.


"Voor de veiligheid en voor een zo veilig mogelijk rijgedrag raden we je echter altijd aan om 4 identieke banden te gebruiken met een homogeen slijtageniveau"

Montagevereisten

De montagevereisten die door de bandenfabrikant worden aangebracht op de band, moeten worden nageleefd.  Zo moet de draairichting aangeduid op de band overeenkomen met de draairichting van het wiel en moeten banden die een binnen- of buitenkant aangeven ook zodanig gemonteerd worden.

Indexen

Bij het vervangen van je banden, moet je banden kiezen met een gelijke of hogere laad- en snelheidsindex ten opzichte van de oorspronkelijke band. Uitsluitend bij het monteren van winterbanden laat de regelgeving het toe de snelheidsindex 1 niveau te verlagen. Deze verandering moet gepaard gaan met een rijgedrag dat overeenkomt met deze maximale snelheid.

Slijtage en veroudering

Slijtage

Autobanden zijn voorzien van slijtindicatoren in de hoofdgroeven. Deze geven de wettelijk minimale diepte van 1,6 mm aan. Als deze grens bereikt is moet de band vervangen worden aangezien deze het water niet meer correct kan afvoeren.


"We raden aan niet te wachten tot de slijtgrens bereikt is om je banden te vervangen. Als je daarnaast een onregelmatige slijtage van de banden kunt waarnemen, moet je absoluut de geometrie van jouw voertuig laten controleren"

Nageprofileerde banden

In Nederland mogen banden niet zijn nageprofileerd, tenzij de autoband in kwestie van een aanduiding “regroovable” of het teken  is voorzien én op voorwaarde dat het karkas niet zichtbaar is.

Beschadiging en schokken

Als het karkas (het metalen gedeelte) zichtbaar is of je band een uitstulping vertoont, voldoet je band niet meer aan de regelgeving: je moet ze zo snel mogelijk laten controleren en vervangen.

Het is tevens verboden een band te hebben die metalen elementen bevat die tijdens het rijden buiten het loopvlak kunnen uitsteken. 

Winterbanden

Markeringen

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. In sommige landen wordt een band met de markering M+S beschouwd als een winterband. Het 3PMSF logo is niet verplicht in Europa, maar is een onbetwistbaar bewijs van prestatievolle wintercapaciteiten.

Spijkerbanden

Spijkerbanden zijn verboden in Nederland.

Conclusie

wetgeving-rondom-autobanden

© rezulteo

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Moet ik mijn banden vervangen?

Hoe weet ik of ik mijn banden moet vervangen? Dit is een veelgestelde vraag! Leer hier hoe je het slijtageniveau van je autobanden kan meten en hoe je een abnormale slijtage of uitstulping herkent. Daarnaast vind je hier ook hoe je kan controleren of je banden voldoen aan de verkeersregels, hoe je de fabricagedatum (of DOT-code) moet lezen, of je 2 of 4 banden moet vervangen en hoe je de waarschuwingen van je bandendruksensor (TPMS) interpreteert om eventuele lekken op te sporen...

Wetgeving omtrent banden

Wetgeving omtrent winter- en zomerbanden: de wet en verkeersvoorschriften naleven