Wat moet je als automobilist weten om aan de verkeersregels en de wetgeving te voldoen? Het gebruik van banden is gebonden aan wetteksten en voorschriften.
Maten en montage
Maten en montage per as:
De autofabrikant geeft telkens één of meerdere maten te kennen die zijn gehomologeerd voor jouw voertuig. Hij wil hiermee duidelijk maken dat de prestaties van de auto optimaal zijn bij gebruik van deze maten. Wij raden dan ook aan om telkens deze maten aan te houden.
In Nederland is het wettelijk verplicht om op eenzelfde wielas dezelfde bandenmaat te monteren, met uitzondering van een nood- of reservewiel.”Voor de veiligheid en voor een zo veilig mogelijk rijgedrag raden we je echter altijd aan om 4 identieke banden te gebruiken met een homogeen slijtageniveau”
Montagevereisten
De montagevereisten die door de bandenfabrikant worden aangebracht op de band, moeten worden nageleefd. Zo moet de draairichting aangeduid op de band overeenkomen met de draairichting van het wiel en moeten banden die een binnen- of buitenkant aangeven ook zodanig gemonteerd worden.
Indexen
Bij het vervangen van je banden, moet je banden kiezen met een gelijke of hogere laad- en snelheidsindex ten opzichte van de oorspronkelijke band. Uitsluitend bij het monteren van winterbanden laat de regelgeving het toe de snelheidsindex 1 niveau te verlagen. Deze verandering moet gepaard gaan met een rijgedrag dat overeenkomt met deze maximale snelheid.
Slijtage en veroudering
Slijtage
Autobanden zijn voorzien van slijtindicatoren in de hoofdgroeven. Deze geven de wettelijk minimale diepte van 1,6 mm aan. Als deze grens bereikt is moet de band vervangen worden aangezien deze het water niet meer correct kan afvoeren.”We raden aan niet te wachten tot de slijtgrens bereikt is om je banden te vervangen. Als je daarnaast een onregelmatige slijtage van de banden kunt waarnemen, moet je absoluut de geometrie van jouw voertuig laten controleren”
Nageprofileerde banden
In Nederland mogen banden niet zijn nageprofileerd, tenzij de autoband in kwestie van een aanduiding “regroovable” of het teken is voorzien én op voorwaarde dat het karkas niet zichtbaar is.
Beschadiging en schokken
Als het karkas (het metalen gedeelte) zichtbaar is of je band een uitstulping vertoont, voldoet je band niet meer aan de regelgeving: je moet ze zo snel mogelijk laten controleren en vervangen.
Het is tevens verboden een band te hebben die metalen elementen bevat die tijdens het rijden buiten het loopvlak kunnen uitsteken.
Winterbanden
Markeringen
In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. In sommige landen wordt een band met de markering M+S beschouwd als een winterband. Het 3PMSF logo is niet verplicht in Europa, maar is een onbetwistbaar bewijs van prestatievolle wintercapaciteiten.
Spijkerbanden
Spijkerbanden zijn verboden in Nederland.