Het Duitse tijdschrift AutoBild heeft meer dan 50 zomerbanden met een velgdiameter van 15 inch getest. Na een eerste remtest werden de 20 beste banden onderling vergeleken.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen1160 woorden5.9 min gelezen
ZOMERBANDENTEST VAN AUTOBILD
© AutoBild

Een eerste selectie via een remtest

Er zijn talloze banden verkrijgbaar in de maat 195/65 R15. Op de website van Rezulteo tellen we er 172. AutoBild selecteerde er 51 voor een test van zomerbanden. Daar het vrijwel onmogelijk is een volledige vergelijking te maken tussen al deze banden, heeft het Duitse autoblad een voorselectie gemaakt. Net als voor de laatste winterbandentest worden de 20 banden die het beste scoren tijdens de remtest verder onder de loep genomen. Deze selectie is dus gebaseerd op de remafstand aan 100km/u op droge en aan 80 km/u op natte wegen met de Seat Leon als testauto. Op een droog wegdek bedraagt het verschil tussen de beste en slechtste band 8 meter. Op een nat wegdek loopt dit verschil zelfs op tot 18 meter! De volgende banden mochten door naar de tweede ronde:

20 banden in de detail getest

Naast de remtest werden deze 20 banden onderworpen aan talloze andere tests voor het meten van o.a. de rolweerstand, het kilometerrendement, het rolgeluid, de weerstand tegen aquaplaning en de rijsnelheid op droge en natte wegen.

Zelfs met de op twee na kortste remafstand en evenwichtige prestaties slaagt de Maxxis Premitra HP5 er helaas niet in het lage kilometerrendement te doen vergeten. Het is tevens de band met de hoogste kostprijs per kilometer onder de finalisten.

De GitiSynergy E1 heeft een sterke neiging tot ondersturing, maar biedt de laagste rolweerstand. De Kleber Dynaxer HP 3 heeft een goede levensduur en een interessante kostprijs, maar de remafstand van 39 meter op een droge weg – de langste van alle finalisten – en de lage grip op een nat wegdek wegen zwaar. De Nokian Line heeft, ondanks de lage rolweerstand en de korte remweg op droge wegen, een korte levensduur en een minder goede weerstand tegen aquaplaning dan de andere modellen. Deze drie banden eindigen met dezelfde score en werden comfortabel gevonden.

Naast de neiging tot oversturing op droge wegen heeft de Avon ZV7 tevens een tamelijk hoge kostprijs. De autoband houdt zich goed staande bij de tests voor weerstand tegen aquaplaning en is tamelijk comfortabel, net als de Cooper Zeon CS8 die dezelfde levensduur en vrijwel dezelfde resultaten behaalt. De BFGoodrich g-Grip deelt dezelfde plaats met deze banden daar het vanwege de geringe grip op natte wegen snel van de weg losraakt. Desalniettemin blijft deze BFGoodrich uiterst efficiënt op gebied van energie-efficiëntie met de op twee na langste levensduur (45.000 km) en de op één na laagste rolweerstand.

De Infinity Ecosis biedt een goede prijs – €180 voor 4 banden – voor evenwichtig en stabiel rijgedrag op droge wegen. Met de op één na slechtste score van de finalisten voor weerstand tegen aquaplaning en de korte levensduur, lukt het deze band niet een betere plaats op de ranglijst te bemachtigen.

De Uniroyal RainExpert 3 is de beste band tijdens de test voor aquaplaning en heeft de op één na kortste remweg op natte wegen. Het doet zijn naam dus eer aan, maar AutoBild heeft een sterke neiging tot ondersturing kunnen waarnemen op alle types wegen.

De Dunlop Sport BluResponse scoort best aardig tijdens de tests voor aquaplaning en het rijden op diverse ondergronden, maar heeft een hoge kostprijs en een laag kilometerrendement. Het heeft prestaties die vergelijkbaar zijn met de Goodyear EfficientGrip Performance, hoewel deze laatste een iets lagere rolweerstand heeft.

De Vredestein Sportrac 5 vertoont, ondanks middelmatige resultaten tijdens de aquaplaning test, een evenwichtig prestatieniveau op zowel droge als natte wegen. Deze autoband biedt tevens een goede slijtweerstand met een kilometerrendement van meer dan 40.000 km. De Fulda EcoControl HP komt op dezelfde plaats en verkreeg uitstekende resultaten tijdens de tests voor aquaplaning en rijden op natte wegen. Het is bovendien de meest duurzame band met meer dan 50.000 km terwijl het de op één na goedkoopste band is van de finalisten. Het enige zwakke punt: de middelmatige prestaties bij het remmen op natte wegen.

De onlangs uitgebrachte Bridgestone Turanza T005 was verreweg de beste op natte wegen met een remafstand van 34,3 meter. Het heeft de op één na laagste rolweerstand met een kilometerrendement van meer dan 42.000 km. Het behaalde een iets lagere score dan gemiddeld tijdens de aquaplaning tests, maar AutoBild stelde zich met name vragen bij de hoge prijs – €260 voor 4 banden – hoewel dit vrij normaal is voor dit soort ultra moderne banden.

6 banden vormen een kopgroep

De Pirelli Cinturato P1 Verde is een uiterst evenwichtige band met een veilig gevoel op alle oppervlakken. De band kenmerkt zich door vrij korte remafstanden (36 meter in beide gevallen) en een kilometerrendement van meer dan 41.000 km. Vanwege middelmatige resultaten voor de aquaplaning staat deze niet hoger in de ranking. Ook de Michelin Energy Saver + kent op dit vlak middelmatige resultaten en behaalt dezelfde plaats in het eindklassement. Deze laatste heeft echter wel de op één na langste levensduur met 47.500 km, één van de laagste rolweerstanden en correcte remwegen.

Vier banden wisten een plaats op het podium te bemachtigen, waarvan er 3 de tweede plaats delen. De Firestone RoadHawk, één van de goedkoopste banden (€200), heeft de op één na kortste remafstand op droge wegen en eindigt op de 2e plaats bij de rijtests op droge en natte wegen. De enige minpunten: het rolgeluid en de hoge rolweerstand.

De Falken Ziex ZE310 EcoRun (beschikbaar vanaf lente 2018) boekt uitmuntende resultaten voor aquaplaning, biedt goede stuurreacties in bochten en stabiel rijgedrag op droge wegen. De korte remweg in alle omstandigheden en het uitstekende kilometerrendement (44.500 km) staan in contrast met de hoge rolweerstand.

Het enige nadeel van de Continental ContiPremiumContact 5 is zijn hoge prijs (€250 voor 4 banden). Volgens AutoBild is het een “uitmuntende premium band zonder gebreken”. Het biedt een uitstekend, evenwichtig rijgedrag zowel op droge en natte wegen en korte remafstanden.

De Hankook Ventus Prime 3 K125 is de grote winnaar van de vergelijkende test uitgevoerd door AutoBild. De band heeft de beste score voor alle tests op droge wegen en verkreeg de op twee na beste score op natte wegen. Het is één van de meest stille en comfortabele banden volgens het Duitse blad, die de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding ervan onderstreept.

Band Remmen op droge wegen (100 km/uur) Remmen op natte wegen (80 km/u) Eindklassement
Hankook Ventus Prime 3 K125 34,5 m (1) 35,2 m (3) 1
Continental ContiPremiumContact 5 36,4 m (7) 36 m (5) 2
Falken Ziex ZE310 EcoRun 36,7 m (8) 35,9 m (4) 2
Firestone RoadHawk 35,2 m (2) 36,5 m (7) 2
Michelin Energy Saver + 37,5 m (11) 38,7 m (17) 5
Pirelli Cinturato P1 Verde 36,2 m (6) 36 m (5) 5
Bridgestone Turanza T005 35,7 m (4) 34,3 m (1) 7
Fulda EcoControl HP 37 m (9) 39,6 m (20) 8
Vredestein Sportrac 5 37 m (9) 37 m (8) 8
Goodyear EfficientGrip Performance 37,5 m (11) 37,6 m (12) 10
Dunlop Sport BluResponse 36 m (5) 37,3 m (10) 11
Uniroyal RainExpert 3 38,7 m (19) 34,5 m (2) 12
Infinity Ecosis 38,1 m (16) 37 m (8) 13
Avon ZV7 38,3 m (17) 38,2 m (16) 14
BF Goodrich g-Grip 38,3 m (17) 39,1 m (18) 14
Cooper Zeon CS8 37,7 m (14) 37,5 m (11) 14
Giti Synergy E1 37,9 m (15) 39,2 m (19) 17
Kleber Dynaxer HP 3 39,2 m (20) 37,7 m (13) 17
Nokian Line 37,5 m (11) 38 m (14) 17
Maxxis Premitra HP5 35,6 m (3) 38,1 m (15) 20

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel