Voor hun serie zomerbandentests van 2019, heeft Auto Bild 11 sportbanden in de maat 245/45 R18 met elkaar vergeleken. De tests op de diverse soorten wegdek maken het mogelijk de belangrijkste sterke en zwakke punten van deze banden aan te stippen.
Circuitbanden
Na de banden voor personenauto’s en SUV’s, is het nu tijd voor de categorie sportbanden. Auto Bild zet de beste UHP zomersportbanden in de populaire bandenmaat 245/45 R18 tegen elkaar uit. Dit jaar heeft het Duitse vlakblad 11 autobanden met elkaar vergeleken. Voor 4 van deze banden (van de merken Bridgestone, Goodyear, Nokian en Pirelli) was het hun eerste test:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental PremiumContact 6
- Fulda SportControl 2
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
- Hankook Ventus S1 evo2
- Maxxis Premitra 5
- Michelin Pilot Sport 4
- Nokian Powerproof
- Pirelli P Zero PZ4
- Toyo Proxes Sport
- Vredestein Ultrac Vorti
De 11 sportbanden werden onderworpen aan tal van gestandaardiseerde tests op het Oostenrijkse circuit van Wachauring.
Geen onaangename verrassingen
Hoewel banden in sommige testen teleurstellen door een prestatieniveau onder de marktnormen, was dit hier absoluut niet het geval. Zelfs de slechtste band krijgt een ‘voldoende’ van Auto Bild.
De Fulda Sport Control 2 biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding aangezien deze goedkope band een zeer lage rolweerstand heeft. Deze band biedt echter geen topprestaties met name op het gebied van grip en remmen op natte wegen.
Naast het geruststellende rijgedrag dankzij de hoge weerstand tegen aquaplaning, vertoont de Toyo Proxes Sport tevens een goede wegligging op de diverse oppervlakken. De lage prijs compenseert niet de hoge rolweerstand. Deze band heeft tevens een lichte neiging tot ondersturing en ietwat lange remwegen op natte wegen.
In de categorie budgetbanden, is de Maxxis Premitra 5 uiterst prestatievol op droge wegen met korte remwegen en een lagere rolweerstand. Hij laat het echter afweten op natte wegen met trage stuurreacties, een neiging tot ondersturing en ietwat langere remwegen dan zijn concurrenten.
De Bridgestone Turanza T005 vertoont dezelfde zwakke en sterke kanten maar is veel duurder dan de band van de Taiwanese fabrikant. Hij is echter wel heel efficiënt tegen aquaplaning, heeft een korte remweg op droge wegen en biedt comfortabel rijgedrag.
De onlangs uitgebrachte nieuwe Nokian Powerproof maakt een eervol debuut tijdens de bandentesten. Hij biedt prima handling, een veilig rijgevoel, heeft korte remwegen op droge wegen en is vrij zuinig in het gebruik. Auto Bild benadrukt echter dat de grip op natte wegen net voldoende is en dat de band een lichte neiging tot ondersturing en iets langere remwegen dan zijn concurrenten heeft.
De Hankook Ventus S1 evo2 – die nu vervangen is door de evo3 versie – biedt optimale veiligheid en evenwichtige handling op droge of natte wegen. Deze band heeft vrij korte remwegen op droge wegen. Hoewel hij iets langere remwegen heeft op natte wegen, houdt hij toch redelijk stand en krijgt de vermelding ‘goed’ toegekend van het Duitse vakblad.
5 ‘uitmuntende’ banden
Ondanks de hoge rolweerstand, heeft de Vredestein Ultrac Vorti volgens Auto Bild een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het Duitse autoblad onderstreept tevens de goede handling en een dynamische en precieze wegligging. Het rijcomfort en de korte remafstanden maken het volgens de test tot een uitzonderlijke band.
De Michelin Pilot Sport 4 heeft dezelfde kenmerken maar is wel veel duurder. Hij vertoont hoogwaardige sportprestaties. De zijwaartse grip voor optimale veiligheid zorgt voor prima handling ongeacht het weer en biedt uiterst sportief rijgedrag. Het is tevens de band die het meest bestand is tegen aquaplaning.
De Continental PremiumContact 6 biedt goede handling op droge en natte wegen en vertoont in alle situaties een goede wegligging. De stuurprecisie op de diverse oppervlakken en de korte remwegen maken het tot een uitmuntende band ondanks het enigszins hoge rolgeluid.
De gloednieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 band, die eind vorig jaar uitgebracht werd, komt met stip binnen op de tweede plaats van het klassement. Hij beschikt over voorbeeldig rijgedrag op droge en natte wegen met een precies en dynamisch sportkarakter. Hij is vrij goed bestand tegen aquaplaning en heeft tevens de kortste remwegen op alle oppervlakken. Het enige minpunt is de ietwat hoge rolweerstand.
Lees ook: de rezulteo test van de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
De Pirelli P Zero PZ4 sportband is, volgens de test van Auto Bild, de beste sportband van 2019. Deze band is de onbetwiste testwinnaar en toont uitmuntende handling op droog en nat. Hij is evenwichtig, biedt hoogwaardige stuurprecisie en reageert snel op de handelingen van de bestuurder. De uiterst veilige band is goed bestand tegen aquaplaning en heeft korte remwegen op de diverse typen wegdek.
Band | Klassement | Plus- en minpunten |
Pirelli P Zero PZ4 | 1 | Onbetwiste winnaar, uitmuntende handling op zowel droog als nat |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 2 | Uitmuntend rijgedrag, ietwat hoge rolweerstand |
Continental PremiumContact 6 | 3 | Handling en stuurprecisie in alle situaties, hoog rolgeluid |
Michelin Pilot Sport 4 | 4= | Sportprestaties en veilig rijgedrag, de duurste band van de vergelijkende test |
Vredestein Ultrac Vorti | 4= | Beste prijs-kwaliteitverhouding, een ietwat hoge rolweerstand |
Hankook Ventus S1 evo2 | 6 | Handling op alle oppervlakken, een wat lange remweg op natte wegen |
Nokian Powerproof | 7 | Veilig rijgedrag op droge wegen, een wat lange remweg op natte wegen |
Bridgestone Turanza T005 | 8= | Goed op droge wegen, minder goed op natte wegen |
Maxxis Premitra 5 | 8= | De goedkoopste band, trage stuurreacties |
Toyo Proxes Sport | 8= | Goede weerstand tegen aquaplaning, neiging tot ondersturing |
Fulda Sport Control 2 | 11 | Zuinig, ietwat lange remweg op natte wegen |