Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Door TCS uitgevoerde vergelijkende test van all season banden in zomer- en wintersituaties

De automobielclub Touring Club Suisse heeft een vergelijkende test met all season en zomer- en winterbanden in de bandenmaat 225/40 R18 92Y uitgevoerd.

All season bandentest 2018: TCS voert een vergelijkende test voor de zomer- en winterprestaties uit

De zomer- en winterprestaties van all season banden onder de loep. © Adobe

Een test met 4 types banden

TCS voert gewoonlijk ‘standaard’ tests uit met all season, zomer- of winterbanden. De Zwitserse autoclub besloot dit keer een nieuwe wending aan hun vergelijkende test te geven. De touring club heeft de laatste jaren een verhoogde vraag naar all season banden waargenomen ter vervangen van zomer- en winterbanden. TCS wilde dan ook de werkelijke prestaties van de all season banden in winterse en zomerse omstandigheden analyseren.

Hoewel de productnamen niet specifiek genoemd werden, heeft TCS een all season band van het zomertype en een all season band van het wintertype vergeleken met de prestaties van een zomerband in de zomer en de prestaties van een winterband in de winter. De bandentest werd uitgevoerd in de maat 225/40R18 92Y.

De TCS tests zijn onverbiddelijk: bij zomers weer met een temperatuur van meer dan 26°C, moet je met het juiste type banden rijden. Bij de remtest op droge wegen, deed de zomerband er bij een snelheid van 100 km/uur 33 meter over om te stoppen. Hoewel de all season band van het zomertype een niet al te lange remweg heeft (37 m), doet hij er toch 4 m langer over dan de zomerband. Het verschil is echter nog groter met de all season band van het wintertype; deze heeft een remweg van 49 meter om volledig tot stilstand te komen, ofwel 16 meter meer dan de zomerband. Wanneer het voertuig met zomerbanden al gestopt is, rijdt die met all season banden van het wintertype dus nog door op een snelheid van 57 km/uur, zie afbeelding. Over het algemeen nam TCS tevens een betere stuurstabiliteit weer bij de zomerbanden ten opzichte van de all season banden van het wintertype.

Verschil in remweg op droog wegdek tussen all season banden gericht op zomerse en op winterse prestaties

© rezulteo

Op natte wegen was het voertuig met zomerbanden bij het noodremmen op een snelheid van 80 km/uur, eveneens het meest efficiënt met een remweg van 21 meter. De all season band van het zomertype volgde dit resultaat op de voet met een remweg van 23 meter. Ook hier had de all season band van het wintertype een langere remweg. Hij had 28 meter nodig, wat overeenkomt met een snelheid van 40 km/uur op het moment dat de auto met zomerbanden al stil staat.

 

Verschil in remweg op nat wegdek tussen all season banden met zomerse en met winterse prestaties

© rezulteo

Verlies in de winter niet de macht over het stuur

TCS heeft de wintercapaciteiten van de all season banden getest in de - hoe kan het ook anders -  Zwitserse Alpen. Op een dik besneeuwd oppervlak en een buitentemperatuur van 2,5 °C, trokken de auto’s op tot een snelheid van 50 km/uur. Op deze snelheid hielden de winterbanden prima stand met een remweg van 25 meter. De all season banden van het wintertype hadden nog geen meter extra nodig om tot stilstand te komen. De auto met all season banden van het zomertype doet er echter 29 meter over om te stoppen en rijdt dus nog op een snelheid van 20 km/uur als de auto met winterbanden al stil staat.

Verschillende remwegen tussen all season banden onderling voor zomerse en winterse prestaties

© rezulteo

De Touring Club Suisse heeft tevens de handling en de tractie van al deze banden getest. TCS liet elk testvoertuig op een rechte besneeuwde lijn optrekken tot een snelheid van 35 km/uur. Ook hier zijn de winterbanden het meest efficiënt. De all season banden van het wintertype blijven niet ver achter maar de all season banden van het zomertype hadden 9 seconden meer nodig om deze snelheid te bereiken.

Een ontwijkende beweging op sneeuw toont aan dat winterbanden veilig rijgedrag bieden. De all season band van het wintertype blijft stabiel maar met enigszins aarzelend rijgedrag. De all season band van het zomertype is volledig onvoorspelbaar en zorgt voor ernstige veiligheidsproblemen.

Bekijk de video van de bandentest (in het frans) van Touring Club Suisse:

LEES OOK

Goodyear Eagle F1 Supersport: de test van rezulteo

2019 is vooralsnog een topjaar voor sportbanden. Goodyear slaat een grote slag binnen dit sterk groeiende segment dankzij de nieuwkomer binnen de Eagle F1 reeks. Deze krijgt de naam Supersport en wordt in drie verschillende versies uitgebracht.

All season SUV bandentest van 2019: de beste all season banden volgens Auto Bild

Het tijdschrift Auto Bild heeft 7 all season banden getest onder dezelfde omstandigheden als hun normale winter- en zomerbandentesten en de resultaten met elkaar vergeleken. Het Duitse blad koos ervoor de bandenmaat 235/55 R19 voor SUV’s te testen.

Zomerbandentest 2019 voor compacte auto’s: ACE Lenkrad vergelijkt de beste banden

Het blad van de Duitse automobielclub ACE Lenkrad onthult zijn laatste zomerbandentest voor 2019. Dit jaar werden er 9 banden in de maat 205/55 R16 met elkaar vergeleken.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5; de test van rezulteo

Het merk Goodyear zorgt voor baanbrekend nieuws binnen het sportbandensegment dankzij het lanceren van een nieuwe reeks van vier banden voor de sportieve automobilist. De Asymmetric 5 zal zonder twijfel uitgroeien tot een favoriet binnen dit bandensegment.