Na een loopbaan van vijf jaar, waarin het talloze onderscheidingen binnenhaalde, gaat de Eagle F1 Asymmetric 2 met pensioen. Het wordt vervangen door de Asymmetric 3, die zich, meer dan ooit tevoren, richt op automobilisten op zoek naar een veelzijdige band.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen555 woorden2.9 min gelezen
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 test
© C.HUNSICKER/ACE Team

De Eagle F1 reeks is overbekend binnen het sporbandensegment. Deze autoband werd gebruikt voor tal van eerste uitrustingen en heeft zijn uitstekende reputatie te danken aan een indrukwekkende veelzijdigheid waarmee deze band zich tevens kon onderscheiden tijdens talrijke vergelijkende tests. Het geheim schuilt in het bieden van een uitstekend compromis tussen prestaties en veiligheid.

Het segment van UHP (Ultra High Performance) banden is in opmars. Dit type band wordt meer en meer onder compacte auto’s gemonteerd en is dus niet meer een voorrecht van sportauto’s. Het moet dus veelzijdiger worden en een stapje terugdoen wat betreft het sportieve karakter. De laatste generatie van de Eagle F1 Asymmetric heeft dan ook duidelijk voor deze richting gekozen. De Asymmetric 3 versterkt deze positionering en streeft ernaar een referentie te worden binnen het UHP segment voor veiligheid en met name op natte wegen.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 circuit
© C.HUNSICKER/ACE Team

Een geavanceerde technologie

De teams van Goodyear steken het niet onder stoelen of banken: de Asymmetric 3 werd ontwikkeld om marktleider te worden binnen de prestaties die cruciaal zijn in de ogen van de automobilist, zoals het remmen op natte wegen. En om de voorganger te overtreffen, werden er 3 belangrijke technologieën ontwikkeld: 

  • De optimalisering van het rolvlak (indeling en vorm van de rubberblokken)
  • Een nieuwe rubbercompound met een hechtende hars
  • Een versterkte structuur

Goodyear kondigt aanzienlijke verbeteringen aan ten opzichte van de Asymmetric 2 en vertoont, volgens een door het instituut Dekra uitgevoerd onderzoek, met name uitmuntende prestaties vergeleken met zijn concurrenten.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 profiel
© C.HUNSICKER/ACE Team

Test voor het remmen op natte wegen

Onze test werd uitgevoerd op de “natte” testbaan van Goodyear in Zuid-Frankrijk (Mireval) achter het stuur van een Golf 7 R met 300 pk. Het principe van dit type circuit is het kunnen garanderen van constante rijomstandigheden met een relatief homogene hoeveelheid water op de baan.

We kennen dit traject daar we hier al meerdere banden hebben getest zoals de Goodyear EfficientGrip Performance. We weten dus dat sommige banden plotseling gripverlies kunnen vertonen op het asfalt van dit circuit.

De eerste rondes werden dan ook in een gematigd tempo uitgevoerd om de zijwaartse grip en het algemene evenwicht van de band te kunnen testen. Voor beide gevallen is de Asymmetric 3 vrijwel neutraal en zelfs voorkomend. Zodra we het tempo opvoeren en de band tot het uiterste proberen te drijven onthult het een geruststellend en uiterst progressief karakter, daar waar andere sportbanden een grillig karakter tonen.

De ietwat snel genomen bochten eindigen met een lichte ondersturing (slippende voorbanden) wat echter eenvoudig te beheersen is door wat gas terug te nemen en bij te sturen.
De door ons uitgevoerde remtests op natte wegen bevestigen deze indruk daar de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 tijdens onze tests gemiddeld een autolengte minder nodig had dan zijn voorganger Asymmetric 2 om op 80 km/uur tot stilstand te komen.

We kunnen dus reeds de uiterst positieve feeling van deze nieuwe band en het hoge gripniveau op natte wegen evalueren. Om het werkelijke prestatieniveau te kennen, nodigen we u uit de scores  te raadplegen.

Verkrijgbaarheid

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 verzorgt de eerste uitrusting van de Jaguar XF, de Mercedes E Klasse of de Chevrolet Camaro. Deze nieuwe band is van nu af aan verkrijgbaar in de maten 17 t/m 20 inch.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel