2019 is vooralsnog een topjaar voor sportbanden. Goodyear slaat een grote slag binnen dit sterk groeiende segment dankzij de nieuwkomer binnen de Eagle F1 reeks. Deze krijgt de naam Supersport en wordt in drie verschillende versies uitgebracht.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen842 woorden4.6 min gelezen
Test van de Goodyear Eagle F1 Supersport reeks
Rezulteo test de nieuwe UUHP banden van Goodyear, de Eagle F1 Supersport, R en RS, op het circuit van Ascari in Spanje © Goodyear

Liefhebbers van sportauto’s zijn de koning te rijk met alle nieuwe banden die de laatste maanden op de markt zijn gebracht; UHP, UUHP en semi slick banden vormen subsegmenten op de markt. De nieuwe bandenreeks van Goodyear sluit hier goed bij aan. 

Naast de nieuwe Eagle F1 Asymmetric 5, lanceerde het bandenmerk namelijk ook de Eagle F1 Supersport, de Supersport R en de Supersport RS.

Als we een vergelijking zouden maken met de sport-reeks van een andere A-merk fabrikant, dan komen deze banden bijvoorbeeld overeen met de Michelin Pilot Sport 4 SSport Cup 2, en Sport Cup 2 R.

Profiel Goodyear Eagle F1 Supersport banden
© rezulteo

Doel: weg en circuit

De markt voor sportauto’s is aanzienlijk veranderd. De afgelopen jaren zijn de auto’s veel krachtiger geworden. Dit segment is gericht op trackdays liefhebbers en de auto’s beschikken over prestaties waar de standaard straatband zich niet aan kan meten. Allereerst wordt er steeds meer gebruikgemaakt van turbo motoren. Het vermogen en het koppel van deze motoren vergen veel van banden. Daarnaast kiezen de autofabrikanten vanwege de grotere afmetingen van de auto’s en om esthetische redenen vaker voor bredere velgen…

Voilà de stijgende vraag naar sportbanden die over krachtigere eigenschappen beschikken en kunnen matchen met de auto’s binnen deze categorie.

Het streven naar ultieme prestaties speelt uiteraard ook mee. Talloze merken (Honda, Porsche, Renault, Lamborghini…) leggen het accent op de prestaties van hun auto’s door over de rondetijden op circuit te communiceren. Een test waarbij de kwaliteit van banden doorslaggevend is.

Zijwand Goodyear Eagle F1 Supersport
© Goodyear

De uitbreiding van de Eagle F1 reeks is er dan ook op gericht een antwoord te bieden op deze ontwikkeling van de bandenmarkt.

Goodyear Eagle F1 Supersport test Ferrari
© Goodyear

Eagle F1 Supersport: hoofdzakelijk gericht op weggebruik

Hoewel de Supersport voornamelijk gericht is op weggebruik, is hij niet te vergelijken met de Asymmetric 5. Hij is veel sportiever en is zelfs geschikt om zich af en toe uit te leven op een circuit. De beloofde prestaties worden bekrachtigd door zijn toewijzing aan de UUHP (ultra ultra high performance) categorie.

Om rezulteo te overtuigen van de prestaties van deze nieuwe band, nodigde Goodyear ons uit voor een testrit op het Andalusische circuit van Ascari. De testauto’s: de uiterst wendbare Alpine A110 (252 pk) en de Ferrari 488 GTB (670 pk).

Ferrari 488 GTB Goodyear Ascari
© rezulteo

Testzones werden zodanig gekozen dat de natuurlijke eigenschappen van de band en de eenvoudige handling extra goed uitkwamen. Goodyear heeft geprofiteerd van hun ervaring binnen het autoracen en biedt dan ook een band met snelle en precieze stuurreacties en aangenaam sportief rijgedrag. De band beschikt over een innovatieve rubbercompound die veelzijdigheid biedt en is uitgerust met rubberblokken voor sportief rijgedrag en grip op natte wegen. De schouders en het profiel zijn herzien en stijver gemaakt voor precisie, stabiliteit en een algehele verbetering van de prestaties.

Zijwand goodyear Eagle F1 Supersport R
© Goodyear

Eagle F1 Supersport R: gemengd gebruik weg/circuit

De R is een “radicalere” versie van de Supersport. Dit betekent dat hij de prestaties verder opvoert en dus meer geschikt is voor gebruik op circuit. Hij is daardoor uiteraard wel wat minder veelzijdig.

Deze sportband maakt gebruik van een ander type rubbercompound met hars en is speciaal ontwikkeld voor optimale grip. Daarnaast werd ook het rolvlakontwerp aangepast. Het contactvlak werd eveneens geoptimaliseerd voor verhoogd wegcontact.

Test Goodyear Eagle F1 Supersport RS Porsche
© Goodyear

Het rezulteo testteam heeft deze band kunnen testen op de meest heuvelachtige en technische zone van het circuit van Ascari achter het stuur van een Porsche GT3 RS (520 pk). De test was zeer overtuigend. De band vormt een perfecte combinatie met deze 911. Hij biedt optimale stuurprecisie, hoogwaardige zijwaartse grip en uitmuntende handling.

Na enkele rondes op het circuit zijn we er stellig van overtuigd dat de Supersport R een beruchte concurrent zal worden op de semi slick markt en zonder moeite tot de top van deze categorie kan doordringen.

Eagle F1 Supersport RS: gemengd gebruik weg/circuit

De RS uitvoering is de meest extreme band binnen de reeks. Deze straatlegale radicale semi slick band is vooral gericht op gebruik op circuit. Hij is dus logischerwijze vooral geschikt voor droge wegen en dus niet erg veelzijdig. 

De Eagle F1 Supersport RS is slechts in een beperkt aantal maten verkrijgbaar en bestemd voor de meest krachtige auto’s van dit moment.

Vergeleken met de R-versie, is de rubbercompound nog geavanceerder en heeft het rolvlak veel weg van een slick band.

We hebben deze band jammer genoeg niet kunnen testen, maar het feit dat Porsche de prestaties onder de 911 GT2 RS en GT3 RS bevestigt, is een onbetwistbaar teken van betrouwbaarheid.

Voor wie? Waarvoor?

De Goodyear Eagle F1 Supersport is verkrijgbaar in 37 bandenmaten met velgdiameters van 18 t/m 21 inch. Hij is dus geschikt voor het merendeel van de sportmodellen op de markt (Porsche, Mercedes AMG, enz.) . 

De Supersport R is van nu af aan beschikbaar in 10 maten van 18 t/m 21 inch en richt zich tot auto’s zoals de BMW M4 CS of de Seat Leon Cupra R.

De Supersport RS is uitsluitend verkrijgbaar voor velgen van 20 en 21 inch in diameter.

Test Goodyear Porsche 911 GT3RS
© rezulteo

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel