Het Duitse autoblad AutoZeitung heeft 9 banden getest bij zomers weer. Naast de zomerbanden werden er werden 3 all season banden aan de test toegevoegd om te zien of deze zich staande wisten te houden.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen745 woorden3.8 min gelezen
Het tijdschrift AutoZeitung heeft 6 zomerbanden en 3 all season banden vergeleken onder gelijke condities
Het tijdschrift AutoZeitung heeft 6 zomerbanden en 3 all season banden vergeleken onder gelijke condities. © iStock

De all season banden ondergingen dezelfde testen als de zomerbanden

AutoZeitung besloot te innoveren voor zijn jaarlijkse bandentest. De klassieke zomerbanden maken uiteraard deel uit van de test, maar deze keer heeft het Duitse autoblad daarnaast ook all season banden getest. De onderstaande zomerbanden voor middelgrote auto’s in de maat 225/45 R17 werden geselecteerd:

HP en UHP banden waaraan de volgende all season banden werden toegevoegd:

In totaal werden er 9 banden voor deze vergelijkende test geselecteerd. De test werd uitgevoerd met een Seat Leon SC 1.4 TSI met 150 pk. Alle banden ondergingen 13 testen op droge en natte wegen op 20 °C: 150 punten voor elk oppervlak met een maximale eindscore van 300 punten.

De prijs geeft een goede prestatie-indicatie

Wat betreft de zomerbanden was het heel duidelijk: je krijgt waar naar je geld. De twee goedkoopste banden – de Giti Sport S1 (€ 290 voor een set van 4 banden) en de Hankook Ventus Prime 3 K125 (€ 310 voor een set) – blijven achter ten opzichte van hun concurrenten. Het zijn goede banden, maar op natte wegen hebben ze vrijwel dezelfde prestaties als all season banden en kunnen niet aan die van de beste zomerbanden tippen. De Ventus Prime 3 K125 kwam echter op nummer twee uit de bus tijdens de testen op droge wegen. De band heeft een remafstand van 36,7 meter op 100 km/uur terwijl de Giti Sport S1 in dezelfde omstandigheden 38,1 meter nodig heeft.

De Goodyear EfficientGrip Performance scoort beter, maar grijpt net naast het podium. Deze autoband biedt goede resultaten op droge wegen en behaalt de beste score op gebied van rolweerstand. Vanwege de resultaten op natte wegen kan hij helaas geen plaats binnen de top van het klassement bemachtigen. Deze band heeft de langste remweg op natte wegen: 56,6 meter op 100 km/uur.

De Falken Azenis FK 510 komt met stip binnen op de derde plaats. Het krijgt dan ook de beoordeling ‘sterk aanbevolen’ van het Duitse tijdschrift. Ondanks de vrij lage prijs (€ 330 voor 4 banden) is het, volgens AutoZeitung, dankzij de evenwichtige prestaties een betrouwbaar product.

De eveneens door AutoZeitung ‘sterk aanbevolen’ Continental PremiumContact 6 rechtvaardigt zijn prijs van € 450 (voor een set) door zijn prestaties. Op natte wegen heeft de band de kortste remweg met 49,1 meter op een snelheid van 100 km/uur. Ondanks het – volgens het Duitse blad – te verbeteren rijcomfort, is deze PremiumContact dankzij zijn veilige rijgedrag en de snelheid in bochten één van de beste banden.

De Michelin Pilot Sport 4, verkrijgbaar voor dezelfde prijs, wint met glans deze vergelijkingstest. De PS4 behaalt 280 van de 300 te behalen punten met een score van 149/150 tijdens de testen op nat wegdek. In dezelfde categorie volgt de Continental PremiumContact 6 op de hiel met een remweg van 49,4 op 100 km/uur. Op droge wegen is het de band met de kortste remweg: 35,4 meter op 100 km/uur. De rolweerstand, de hoogste van alle banden, is het enige zwakke punt van deze snelle band met dynamische stuurreacties op hoge snelheid.

 
All season banden: een efficiënt maar tamelijk prijzig compromis

Hoewel we deze banden, terecht, als een compromis beschouwen, bieden de all season modellen toch voldoende veiligheid bij zomerweer. Ze kunnen dan wel niet rivaliseren op droge wegen – met een remweg van wel 4 meter langer dan bijvoorbeeld de Giti Sport S1 – maar bieden interessante prestaties op natte wegen. De Michelin CrossClimate + en de Continental AllSeasonContact hebben een remweg van 50,9 meter op 100 km/uur op natte wegen en scoren dus beter dan de zomerbanden van Hankook, Giti en Goodyear. De Vector 4Seasons Gen-2 doet er 49,1 meter over om tot stilstand te komen. Net als de Continental PremiumContact 6, de beste zomerband in deze test.

De all season banden bieden minder goede prestaties op hoge snelheid. AutoZeitung heeft kunnen waarnemen dat in sommige bochten op natte wegen het ESP-systeem – en op droge wegen het ABS-systeem – ingeschakeld werd. Daarnaast zijn deze banden iets duurder met een prijs van rond de € 500,- voor 4 banden. Dat is gemiddeld € 50,- meer dan de beste zomerband van de test.

Model band Score op droge wegen (/150) Score op natte wegen (/150) Eindscore (/300)
Michelin Pilot Sport 4 131 (1e) 149 (1e) 280
Continental PremiumContact 6 126 (4e) 137 (2e) 263
Falken Azenis FK 510 123 (5e) 133 (3e) 256
Goodyear EfficientGrip Performance 128 (3e) 101 (6e) 229
Hankook Ventus Prime 3 K125 129 (2e) 93 (9e) 222
Giti Sport S1 119 (6e) 96 (7e) 215
Michelin CrossClimate + 109 (7e) 96 (7e) 205
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 88 (9e) 117 (4e) 205
Continental AllSeasonContact 94 (8e) 106 (5e) 200

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel