Auto Zeitung heeft 9 zomerbanden en 1 all season band geselecteerd voor zijn bandentest van het jaar 2019. Voor de meeste banden kwamen de resultaten overeen met de verwachtingen van het blad, maar sommige banden zorgden voor een verrassend effect.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen921 woorden4.8 min gelezen
Auto Zeitung zomerbandentest 2019
Auto Zeitung heeft in zijn laatste vergelijkende test van 2019 tien banden voor gezins- en toerauto’s onder de loep genomen © Auto Zeitung

10 geteste banden

Het testseizoen van autobanden is in volle gang! Na de vergelijkende test van zomerbanden voor stadsauto’sSUV’s en sportauto’s van Auto Bild, is het nu de beurt aan een ander Duits tijdschrift om de resultaten van hun bandentest te onthullen. Auto Zeitung heeft 10 banden in de maat 235/45 R18 getest die uiterst populair zijn voor compacte of toerauto’s zoals de Opel AstraInsigniaPeugeot 508Skoda SuperbVolkswagen Passat of de Ford Mondeo / de S-Max. Naast de 9 zomerbanden, heeft het Duitse blad besloten een all season band, de Michelin CrossClimate +, aan deze test toe te voegen:

De diverse tests zijn vrij klassiek (snelheid, remmen, comfort…). De prestaties op droog en nat wegdek tellen even zwaar mee voor de eindscore.

Auto Zeitung zomerbandentest 2019 circuit
© Auto Zeitung

De prijs is een betrouwbare indicatie

De Nankang AS1 is verreweg de goedkoopste band van deze vergelijkende test maar heeft dan ook de slechtste prestaties. Met deze band heeft de Skoda Superb Combi van Auto Zeitung 22,7 meter meer nodig dan de beste band om tot stilstand te komen op nat wegdek. Hij is 10 seconden trager op een nat circuit. Op dit wegdek was het tevens moeilijk de auto volledig onder controle te houden. Hoewel het verschil op een droog circuit minder groot is, blijft de Nankang AS1 toch nog de minst efficiënte band van de 10 geteste producten.

De Kumho Ecsta HS51, de op één na goedkoopste band, presteert ietsjes beter maar kan bij lange na niet tippen aan de beste banden. Op natte wegen heeft hij een 18,5 meter langere remweg. Hij kenmerkt zich tevens door trage stuurreacties op een nat circuit. De Kumho heeft echter de beste weerstand tegen aquaplaning van de vergelijkende zomerbandentest.

De Apollo Aspire XP biedt ook een goede weerstand tegen aquaplaning maar heeft te lange remafstanden, met name op natte wegen waar hij pas 11 meter na de beste band tot stilstand komt. Hij presteert tamelijk goed op een droog en nat circuit ondanks de door de te zachte zijwanden veroorzaakte lage zijwaartse grip.

Auto Zeitung zomerbandentest 2019 zijwand
© Auto Zeitung

Het is de Michelin CrossClimate+ die voor de grootste verrassing binnen de test zorgt. Dit is de band met het hoogste prijskaartje. Ondanks het feit dat het een all season band betreft – en dus een compromis tussen een zomer- en een winterband is – biedt hij een goed prestatieniveau. Deze band heeft volgens Auto Zeitung zelfs de kortste remweg op natte wegen. Bij de test op droge wegen wordt hij  echter logischerwijze ingehaald door het merendeel van de andere banden.

De evenwichtige Yokohama BluEarth AE50 band voert zijn job goed uit volgens Auto Zeitung. De band van de Japanse fabrikant biedt niet de beste weerstand tegen aquaplaning maar vertoont goede prestaties bij het remmen en rijden op natte wegen. Hij is tamelijk comfortabel en zuinig en heeft een lage rolweerstand.

Ondanks de ietwat lange remwegen op nat wegdek – 11 meter langer dan de beste band – compenseert de Bridgestone Turanza T005 zich door uitmuntende prestaties op droge wegen. Hij is uiterst efficiënt tegen aquaplaning en heeft ook een zeer lage rolweerstand.

De Pirelli Cinturato P7 kent volgens Auto Zeitung geen echt zwakke punten. Deze vrij evenwichtige band behaalt goede resultaten bij de remtesten, met name op natte wegen. Bij het rijden op circuit, eindigt hij op minder dan een seconde achter de beste band.

De Maxxis Premitra HP5 is één van de goedkoopste banden maar is tevens tamelijk efficiënt. Dit was een grote verrassing voor Auto Zeitung, die de band slechter ingeschat had. Hij eindigt op de 2e plaats bij het remmen op droge wegen, op slechts 40 cm van de 1ste plaats. Op circuit dringt hij op zowel op droog als nat bij elke test door tot de top 3. Dankzij deze prestaties behoort hij tot één van de beste banden van deze vergelijkende test. 

De Michelin Primacy 4, de duurste band op de CrossClimate+ na, behaalt goede resultaten op natte wegen. Hij is volledig op zijn gemak op droog met een mooie 3e plaats bij de remtest en een 2e plaats bij het rijden op een droog circuit. Hij heeft geen echte zwakke punten en heeft de laagste rolweerstand van de geteste banden.

Volgens Auto Zeitung is de Continental PremiumContact 6 echter de beste zomerband van 2019 voor de categorie gezins- en/of toerauto’s. Hij eindigt op de 1ste plaats wat betreft het remmen op droge wegen, het rijden op een droog en nat circuit. Bij het rijden op natte wegen, is het de beste zomerband en wordt slechts verslagen door de Michelin CrossClimate + all season band. Deze comfortabele band is vrij prijzig maar biedt dan ook uitmuntende prestaties.

Band Klassement Plus- en minpunten
Continental PremiumContact 6 1 De beste band op natte en droge wegen
Michelin Primacy 4 2 Het beste rijgedrag op droge wegen, hoge prijs
Maxxis Premitra HP5 3 Uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding
Pirelli Cinturato P7 4 Goede algemene resultaten, middelmatig rijgedrag op natte wegen
Bridgestone Turanza T005 5 Goede rijprestaties, enigszins lange remafstanden op natte wegen
Yokohama BluEarth AE50 6 Uiterst evenwichtig, minder efficiënt tegen aquaplaning.
Michelin CrossClimate+ 7 De beste remresultaten op natte wegen, minder goed op droge wegen
Apollo Aspire XP 8 Goede weerstand tegen aquaplaning, enigszins lange remafstanden op natte wegen
Kumho Ecsta HS51 9 Goede weerstand tegen aquaplaning, enigszins lange remafstanden
Nankang AS1 10 Gering rolgeluid, geen betrouwbaar rijgedrag op natte wegen

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel