Net als elk jaar heeft Auto Bild meer dan 50 zomerbanden in de maat 225/45 R17 getest om te bepalen welke band het best is en de meest evenwichtige prestatie biedt. Na een kwalificatieronde, gingen de beste banden in uiteenlopende situaties de strijd met elkaar aan. Beste zomerbanden 2019: de bandentest voor 2019 van het autoblad Auto Bild Wat zijn de beste door Auto Bild geteste zomerbanden? © Auto Bild 53 zomerbanden in de afvalronde Het afgelopen jaar vergeleek Auto Bild 51 zomerbanden in de maat 195/65 R15. Deze keer koos het Duitse blad voor een nog grotere opzet met 53 geteste zomerbanden in de bandenmaat 225/45 R17: Apollo Aspire XP Avon ZV7 Barum Bravuris 3 BFGoodrich gGrip Bridgestone Turanza T005 Continental PremiumContact 6 Cooper Zeon CS8 Cratos CatchPassion CST Medallion MD-A1 Dayton Touring 2 Dunlop SportMaxx RT2 Falken Azenis FK510 Federal Evoluzion ST 1 Firemax FM601 Firestone Roadhawk Fulda SportControl 2 General Altimax Sport Gislaved Ultra Speed Goodride Sport SA37 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 GT Radial SportActive Hankook Ventus S1 evo3 Imperial Ecosport2 Kenda Emera A1 KR 41 Kleber Dynaxer UHP Kormoran UHP Kumho Ecsta PS71 Laufenn S Fit EQ Linglong Green Max Mabor Sport Jet 3 Matador MP47 Hectorra 3 Maxxis Premitra 5 Mazzini Eco607 Michelin Pilot Sport 4 Milestone Green Sport Nankang Sportnex AS-2+ Neolin Neosport Nokian Wetproof Paxaro Summer Performance Pirelli P Zero Sailun Atrezzo ZSR Sava Intensa UHP 2 Semperit SpeedLife 2 Star Performer UHP 1 Tigar UHP Tomason Sportrace Toyo Proxes Sport Tyfoon Successor 5 Uniroyal Rainsport 3 Viking ProTech HP Vredestein Ultrac Vorti Yokohama Advan Fleva V701 Zeetex HP2000 vfm Auto Bild heeft uiteraard niet alle 53 banden volledig getest. Er werd een afvalronde georganiseerd om een lijst met 20 producten te verkrijgen. Voor de selectie liet het autoblad de banden twee remtesten afleggen; één op droge wegen (100 km/uur), de andere op natte wegen (80 km/uur). Hoewel het verschil tussen de beste en slechtste band veel minder groot is dan afgelopen jaar - 17,6 m op natte wegen en 8 m op droge wegen - is het toch van groot belang dit onderscheid te maken. Op droge wegen, heeft de beste band een remweg van 34,2 m terwijl de slechtste band 39,1 m nodig heeft, een verschil van bijna 5 meter, ofwel anderhalve autolengte. Op natte wegen heeft de eerste band een remweg van 28,7 m tegen 39,4 m voor de slechtste band. Vrijwel 11 meter verschil! De A-merk bandenfabrikanten gingen allemaal door naar de volgende ronde terwijl slechts enkele budgetmerken zich wisten te kwalificeren: Apollo Aspire XP Bridgestone Turanza T005 Continental PremiumContact 6 Dunlop SportMaxx RT2 Falken Azenis FK510 Firestone Roadhawk Fulda SportControl 2 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Hankook Ventus S1 evo3 Kenda Emera A1 KR 41 Kleber Dynaxer UHP Kumho Ecsta PS71 Maxxis Premitra 5 Michelin Pilot Sport 4 Nokian Wetproof Pirelli P Zero Sava Intensa UHP 2 Toyo Proxes Sport Vredestein Ultrac Vorti Yokohama Advan Fleva V701 7 als ‘bevredigend’ beschouwde banden Van de 20 banden die de preselectie doorstonden, verkregen 7 banden een aanbeveling ‘onder voorbehoud’. De Kumho Ecsta PS71 biedt bijvoorbeeld redelijk goede bescherming tegen aquaplaning en is efficiënt op droge wegen. Zijn zeer lage kilometerrendement en zijn te hoge rolweerstand zorgen echter voor een lage eindscore. Auto Bild was aangenaam verrast om te zien dat de Kenda Emera A1 band een plaats verworven heeft tussen de banden die gewoonlijk deel uitmaken van de vergelijkende testen. Zijn prestaties bij de remtests zijn zelfs indrukwekkend. Op droge wegen haalt hij de 3e plaats, op slechts 70 cm van de nummer één, terwijl hij op natte wegen een eervolle 8e plaats verkrijgt en dus meerdere banden van grote merken achter zich laat. De Kenda Emera A1 biedt goede resultaten bij aquaplaning maar heeft een lichte neiging tot onderstuur op droog wegdek. Maar wat echt tegen hem werkt tijdens deze test is de prijs. Hij is weliswaar één van de goedkoopste banden van de test, maar door het uiterst lage kilometerrendement - 26.000 minder dan de meest duurzame band - en de zeer hoge rolweerstand heeft de band volgens het blad geen goede prijs-kwaliteitverhouding. De Firestone RoadHawk, de Maxxis Premitra HP5 en de Kleber Dynaxer UHP banden zijn gunstig geprijsd maar hebben geen bovengemiddeld prestatieniveau, behalve voor de rolweerstand. De duurzaamheid is niet echt geweldig en ondanks de goede prestaties op droge wegen voor de eerste band, hebben ze de akelige gewoonte tot onderstuur in bochten en vertonen ze trage stuurreacties op zowel droge als natte wegen. Roadhawk, de nieuwe autoband van Firestone Firestone brengt zijn nieuwe band voor compacte auto's en sedans uit: de Roadhawk © Firestone De Toyo Proxes Sport presteert niet het beste tijdens de remtesten op de diverse oppervlakken. Bij de rijtesten komt hij beter uit de verf met krachtige prestaties en een hoogwaardig comfort. Hij behaalt de tweede plaats voor de weerstand tegen aquaplaning, maar wist Auto Bild niet te overtuigen vanwege zijn lage kilometerrendement en de hoge rolweerstand. Auto Bild beschouwt de Yokohama Advan Fleva V701 niet als een slechte band. Hij betreurt echter het gebrek aan evenwichtige prestaties bij het dagelijkse gebruik. Het zijn met name de middelmatige prestaties op natte wegen waardoor hij niet hoger op kan klimmen. Deze band is het meest efficiënt op droge wegen met name door de korte remafstanden en een lage rolweerstand. 7 banden met de beoordeling ‘goed’ De Dunlop SportMaxx RT2 band heeft, net als de Yokohama band, last van een gebrekkig evenwicht, voornamelijk op natte wegen waar hij een neiging tot ondersturing vertoont. Hij is echter efficiënter op droge wegen met korte remwegen en sportief rijgedrag. De sportieve Dunlop is uiterst bestand tegen aquaplaning en kenmerkt zich door een zeer goed kilometerrendement. Hoewel de Bridgestone Turanza T005 net als de Dunlop band uiterst duurzaam is, biedt hij totaal verschillende resultaten op de diverse oppervlakken. De lage weerstand tegen aquaplaning en de middelmatige prestaties op droge wegen, met een neiging tot ondersturing, worden gecompenseerd door uitmuntende prestaties op natte wegen. Dit geeft rijgedrag met een ware sportfeeling op dit type oppervlak, waar hij uiterst efficiënt is en korte remwegen heeft. Deze band heeft bovenal de laagste rolweerstand van de hele vergelijkende test. Auto Bild vond deze Bridgestone band tevens zeer comfortabel tijdens het rijden. Bridgestone_Turanza_T005 © Bridgestone / Tom Joy Het Duitse autoblad heeft dezelfde conclusie getrokken voor de Apollo Aspire XP, die een tikkeltje minder sportief is op natte wegen maar altijd gericht is op brandstofbesparingen. De band van de Indiase fabrikant is tevens vrij goedkoop met hoogwaardige prestaties en een goed kilometerrendement waardoor hij een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft. De Vredestein Ultrac Vorti is misschien niet zo zuinig dan de twee voorgaande concurrenten maar is minstens zo efficiënt op natte wegen. Hij maakt vooral deel uit van de beste banden op droge wegen en kwam bijzonder goed uit de bus bij de rijtest op dit oppervlak. Vredestein Ultrac Vorti Vredestein Ultrac Vorti - © Vredenstein De Sava Intensa UHP 2 is - volgens Auto Bild - dé band bij uitstek om geld uit te sparen. Hij is niet alleen de goedkoopste band van de 20 geteste producten, maar heeft tevens een uitstekende levensduur. Hij kenmerkt zich, volgens het Duitse autoblad, door de laagste prijs per 1.000 km. Wat betreft de prestaties heeft hij een lage rolweerstand, correcte remafstanden en een goede weerstand tegen aquaplaning. Hij is tevens comfortabel en vrij efficiënt op droge wegen. Als we uitsluitend op de pure prestaties letten, is de Pirelli P Zero één van de beste banden: 3e bij het remmen op natte wegen,op 20 cm van de 1e en 4e op droge wegen op 90 cm van de 1e. Daarnaast is hij de snelste op een droog circuit en 3e op een nat circuit. De stuurprecisie met dynamische reacties wist de coureurs van Auto Bild in alle situaties aangenaam te verrassen. Het grootste knelpunt is zijn prijs. Het is één van de duurste banden en is ook niet de meest duurzame band met 18.000 minder kilometers dan de beste band van de vergelijkende test. De vrij hoge rolweerstand ten opzichte van de andere banden maken het ook tot een band met een vrij lage prijs-kwaliteitverhouding. Voor dit criterium is deze band zelfs hekkensluiter van de rij van 20 geselecteerde banden. Pirelli telt al meer dan 500 homologaties dankzij de 'Perfect Fit' strategie © Pirelli Voor de eerste deelname aan een test, brengt de Nokian WetProof - die wij bij de lancering getest hebben - het er niet slecht vanaf. Hij biedt correcte resultaten op droge wegen maar biedt voornamelijk topprestaties op natte wegen. Hij heeft uiterst korte remwegen en vertoont geruststellend en nauwkeurig rijgedrag tijdens de rijtests waarbij hij uiterst efficiënt was. Auto Bild benadrukt het veilige gevoel dat deze band biedt, die bij het nemen van bochten op natte wegen de eerste plaats behaalde. Hij is ook de stilste band van de test maar stelde enigszins teleur door de lage weerstand tegen aquaplaning, waardoor hij geen betere beoordeling kreeg. 6 als ‘uitmuntend’ beschouwde banden De Fulda SportControl 2 vertoont uitstekende prestaties met ietwat sportieve trekjes. Hij heeft een goede handling en korte remafstanden op droge wegen. Daarnaast biedt hij een relatief goede weerstand tegen aquaplaning. Zijn gunstige prijs, in combinatie met de lage rolweerstand en zijn correcte levensduur maken het tot één van de banden met de beste prijs-kwaliteitverhouding, ondanks de niet al te briljante prestaties op natte wegen. Om met de Continental PremiumContact 6, één van de duurste banden, te rijden, moet je wel flink in je buidel tasten. Dankzij zijn kilometerrendement en de lage rolweerstand is het de band met de op één na beste prijs-kwaliteitverhouding Dit stelt hem in staat de extra vermelding “extra zuinig” van Auto Bild te krijgen. De testen onderstrepen de uiterst evenwichtige prestaties op alle oppervlakken en de korte remafstanden, ondanks de wat aarzelende resultaten voor de weerstand tegen aquaplaning. Continental PremiumContact 6 design prijzen Het profiel van de Continental PremiumContact 6 doet het goed op het gebied van design prijzen - Copyright © Continental Als je krachtige banden tegen een redelijke prijs zoekt, moet je absoluut voor de geteste Hankook of Falken banden kiezen. Deze bieden niet alleen een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding maar tevens een vrij lage basisprijs vergeleken met de beste banden van de vergelijkende test. De Hankook Ventus Prime evo3 band is eenvoudigweg de band met de kortste remwegen op natte wegen. Daarnaast biedt hij tevens een hoog prestatieniveau op droge wegen met optimale stuurprecisie en snelle stuurreacties. De Falken Azenis FK510, komt goed uit de bus op natte wegen - met een remafstand van slechts 30 cm langer dan die van de evo3 - evenals op droge wegen waar hij zeer sportief en comfortabel rijgedrag vertoont. Deze twee banden bieden volgens Autobild tevens optimale veiligheid, met name op het gebied van aquaplaning. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is qua aankoopprijs de duurste band van deze vergelijkende test. Het is daarnaast wel de band met de langste levensduur van de test. Maar het is hoofdzakelijk dankzij zijn prestaties op de diverse oppervlakken dat hij deel uit maakt van de lijst van beste zomerbanden van 2019. Hij eindigt op de 2e plaats voor het remmen op natte wegen, op 10 cm van de nr. 1 en op dezelfde plaats voor het remmen op droge wegen, dit keer met een verschil van 50 cm ten opzichte van de 1e plaats. Hij vertoont ook rijgedrag van topniveau op dit types wegen en legt het accent op de stuurprecisie. Auto Bild betreurt alleen het ietwat middelmatige comfort. De nieuwe Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Ultra High Performance band van Goodyear De nieuwe generatie UHP banden komt eraan met de Eagle F1 Asymmetric 5. © Goodyear De eerste plaats van de vergelijkende test van Auto Bild wordt ingenomen door een grote klassieker: de Michelin Pilot Sport 4, en wordt door het Duitse blad beschouwd als de beste zomerband van 2019. Hoewel hij vrij prijzig is en vergeleken met de andere banden een hogere rolweerstand heeft, kenmerkt hij zich door een langere levensduur. Hij heeft de kortste remweg op droge wegen en eindigt op slechts 90 cm na de beste band op natte wegen. Op circuit, is het de nummer één op een nat oppervlak en wordt op een droog circuit slechts ingehaald door de P Zero. Het is tevens de band die het meest bestand is tegen aquaplaning. Auto Bild benadrukt dat de Michelin band subjectief gezien het meest comfortabel is en onderstreept tevens dat het rolgeluid miniem is. Het Duitse autoblad zet met name de dynamische stuurreacties van de Michelin Pilot Sport 4 in de spotlights. Michelin Pilot Sport 4, sportband De nieuwe, langverwachte zomer sportband van Michelin werd gepresenteerd tijdens de IAA van Frankfurt: de Pilot Sport 4 © Michelin Band Klassement +/- Vermeldingen Michelin Pilot Sport 4 1 Beste band / hoge prijs Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 2 De meest duurzame band / hoge prijs Falken Azenis FK510 3= Goed op natte wegen / middelmatig kilometerrendement Hankook Ventus S1 evo3 3= Beste remweg op natte wegen / middelmatig comfort Continental PremiumContact 6 5 Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding / matige weerstand tegen aquaplaning Fulda SportControl 2 6 Middelmatige remprestaties op natte wegen / goede remprestaties op droge wegen Nokian Wetproof 7 Het laagste rolgeluid / lage weerstand tegen aquaplaning Pirelli P Zero 8 Beste rijgedrag op droge wegen / hoge prijs Sava Intensa UHP 2 9 De goedkoopste band / middelmatige remprestaties op natte wegen Apollo Aspire XP 10= Goede prijs-kwaliteitverhouding / ondersturing op droge wegen Vredestein Ultrac Vorti 10= De hoogste rolweerstand / goed rijgedrag op droge wegen Bridgestone Turanza T005 10= Laagste rolweerstand / hoog rolgeluid Dunlop SportMaxx RT2 13 Minder comfortabel / goede weerstand tegen aquaplaning Yokohama Advan Fleva V701 14 Gering rolgeluid / middelmatige remprestaties op natte wegen Toyo Proxes Sport 15 Comfortabel / hoge rolweerstand Kleber Dynaxer UHP 16 Minder goed rijgedrag op natte wegen / comfortabel Maxxis Premitra HP5 17 Langste remweg op natte wegen / goede prijs-kwaliteitverhouding Firestone RoadHawk 18 Minder goed rijgedrag op droge wegen maar korte remweg Kenda Emera A1 19 Korte remwegen / laag kilometerrendement Kumho Ecsta PS71 20 De minst duurzame / goede weerstand tegen aquaplaning APOLLOBRIDGESTONECONTINENTALDUNLOPFALKENFIRESTONEFULDAGOODYEARHANKOOKKENDAKLEBERKUMHOMAXXISMICHELINNOKIANPIRELLISAVATOYOVREDESTEINYOKOHAMA

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen2153 woorden11.2 min gelezen
Beste zomerbanden 2019: de bandentest voor 2019 van het autoblad Auto Bild
Wat zijn de beste door Auto Bild geteste zomerbanden? © Auto Bild

53 zomerbanden in de afvalronde

Het afgelopen jaar vergeleek Auto Bild 51 zomerbanden in de maat 195/65 R15. Deze keer koos het Duitse blad voor een nog grotere opzet met 53 geteste zomerbanden in de bandenmaat 225/45 R17:

Auto Bild heeft uiteraard niet alle 53 banden volledig getest. Er werd een afvalronde georganiseerd om een lijst met 20 producten te verkrijgen. Voor de selectie liet het autoblad de banden twee remtesten afleggen; één op droge wegen (100 km/uur), de andere op natte wegen (80 km/uur). Hoewel het verschil tussen de beste en slechtste band veel minder groot is dan afgelopen jaar – 17,6 m op natte wegen en 8 m op droge wegen – is het toch van groot belang dit onderscheid te maken. Op droge wegen, heeft de beste band een remweg van 34,2 m terwijl de slechtste band 39,1 m nodig heeft, een verschil van bijna 5 meter, ofwel anderhalve autolengte. Op natte wegen heeft de eerste band een remweg van 28,7 m tegen 39,4 m voor de slechtste band. Vrijwel 11 meter verschil!

De A-merk bandenfabrikanten gingen allemaal door naar de volgende ronde terwijl slechts enkele budgetmerken zich wisten te kwalificeren:

  • Apollo Aspire XP
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Dunlop SportMaxx RT2
  • Falken Azenis FK510
  • Firestone Roadhawk
  • Fulda SportControl 2
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 evo3
  • Kenda Emera A1 KR 41
  • Kleber Dynaxer UHP
  • Kumho Ecsta PS71
  • Maxxis Premitra 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nokian Wetproof
  • Pirelli P Zero
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport
  • Vredestein Ultrac Vorti
  • Yokohama Advan Fleva V701

7 als ‘bevredigend’ beschouwde banden

Van de 20 banden die de preselectie doorstonden, verkregen 7 banden een aanbeveling ‘onder voorbehoud’. De Kumho Ecsta PS71 biedt bijvoorbeeld redelijk goede bescherming tegen aquaplaning en is efficiënt op droge wegen. Zijn zeer lage kilometerrendement en zijn te hoge rolweerstand zorgen echter voor een lage eindscore.

Auto Bild was aangenaam verrast om te zien dat de Kenda Emera A1 band een plaats verworven heeft tussen de banden die gewoonlijk deel uitmaken van de vergelijkende testen. Zijn prestaties bij de remtests zijn zelfs indrukwekkend. Op droge wegen haalt hij de 3e plaats, op slechts 70 cm van de nummer één, terwijl hij op natte wegen een eervolle 8e plaats verkrijgt en dus meerdere banden van grote merken achter zich laat. De Kenda Emera A1 biedt goede resultaten bij aquaplaning maar heeft een lichte neiging tot onderstuur op droog wegdek. Maar wat echt tegen hem werkt tijdens deze test is de prijs. Hij is weliswaar één van de goedkoopste banden van de test, maar door het uiterst lage kilometerrendement – 26.000 minder dan de meest duurzame band – en de zeer hoge rolweerstand heeft de band volgens het blad geen goede prijs-kwaliteitverhouding.

De Firestone RoadHawkde Maxxis Premitra HP5 en de Kleber Dynaxer UHP banden zijn gunstig geprijsd maar hebben geen bovengemiddeld prestatieniveau, behalve voor de rolweerstand. De duurzaamheid is niet echt geweldig en ondanks de goede prestaties op droge wegen voor de eerste band, hebben ze de akelige gewoonte tot onderstuur in bochten en vertonen ze trage stuurreacties op zowel droge als natte wegen.

Firestone Roadhawk
Firestone brengt zijn nieuwe band voor compacte auto’s en sedans uit: de Roadhawk © Firestone 

De Toyo Proxes Sport presteert niet het beste tijdens de remtesten op de diverse oppervlakken. Bij de rijtesten komt hij beter uit de verf met krachtige prestaties en een hoogwaardig comfort. Hij behaalt de tweede plaats voor de weerstand tegen aquaplaning, maar wist Auto Bild niet te overtuigen vanwege zijn lage kilometerrendement en de hoge rolweerstand.

Auto Bild beschouwt de Yokohama Advan Fleva V701 niet als een slechte band. Hij betreurt echter het gebrek aan evenwichtige prestaties bij het dagelijkse gebruik. Het zijn met name de middelmatige prestaties op natte wegen waardoor hij niet hoger op kan klimmen. Deze band is het meest efficiënt op droge wegen met name door de korte remafstanden en een lage rolweerstand.

7 banden met de beoordeling ‘goed’

De Dunlop SportMaxx RT2 band heeft, net als de Yokohama band, last van een gebrekkig evenwicht, voornamelijk op natte wegen waar hij een neiging tot ondersturing vertoont. Hij is echter efficiënter op droge wegen met korte remwegen en sportief rijgedrag. De sportieve Dunlop is uiterst bestand tegen aquaplaning en kenmerkt zich door een zeer goed kilometerrendement.

Hoewel de Bridgestone Turanza T005 net als de Dunlop band uiterst duurzaam is, biedt hij totaal verschillende resultaten op de diverse oppervlakken. De lage weerstand tegen aquaplaning en de middelmatige prestaties op droge wegen, met een neiging tot ondersturing, worden gecompenseerd door uitmuntende prestaties op natte wegen. Dit geeft rijgedrag met een ware sportfeeling op dit type oppervlak, waar hij uiterst efficiënt is en korte remwegen heeft. Deze band heeft bovenal de laagste rolweerstand van de hele vergelijkende test. Auto Bild vond deze Bridgestone band tevens zeer comfortabel tijdens het rijden.

Bridgestone Turanza T005
© Bridgestone / Tom Joy

Het Duitse autoblad heeft dezelfde conclusie getrokken voor de Apollo Aspire XP, die een tikkeltje minder sportief is op natte wegen maar altijd gericht is op brandstofbesparingen. De band van de Indiase fabrikant is tevens vrij goedkoop met hoogwaardige prestaties en een goed kilometerrendement waardoor hij een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft.

De Vredestein Ultrac Vorti is misschien niet zo zuinig dan de twee voorgaande concurrenten maar is minstens zo efficiënt op natte wegen. Hij maakt vooral deel uit van de beste banden op droge wegen en kwam bijzonder goed uit de bus bij de rijtest op dit oppervlak.

Vredestein Ultrac Vorti
Vredestein Ultrac Vorti – © Vredenstein

De Sava Intensa UHP 2 is – volgens Auto Bild – dé band bij uitstek om geld uit te sparen. Hij is niet alleen de goedkoopste band van de 20 geteste producten, maar heeft tevens een uitstekende levensduur. Hij kenmerkt zich, volgens het Duitse autoblad, door de laagste prijs per 1.000 km. Wat betreft de prestaties heeft hij een lage rolweerstandcorrecte remafstanden en een goede weerstand tegen aquaplaning. Hij is tevens comfortabel en vrij efficiënt op droge wegen.

Als we uitsluitend op de pure prestaties letten, is de Pirelli P Zero één van de beste banden: 3e bij het remmen op natte wegen,op 20 cm van de 1e en 4e op droge wegen op 90 cm van de 1e. Daarnaast is hij de snelste op een droog circuit en 3e op een nat circuit. De stuurprecisie met dynamische reacties wist de coureurs van Auto Bild in alle situaties aangenaam te verrassen. Het grootste knelpunt is zijn prijs. Het is één van de duurste banden en is ook niet de meest duurzame band met 18.000 minder kilometers dan de beste band van de vergelijkende test. De vrij hoge rolweerstand ten opzichte van de andere banden maken het ook tot een band met een vrij lage prijs-kwaliteitverhouding. Voor dit criterium is deze band zelfs hekkensluiter van de rij van 20 geselecteerde banden.

Pirelli P Zero
Pirelli telt al meer dan 500 homologaties dankzij de ‘Perfect Fit’ strategie © Pirelli

Voor de eerste deelname aan een test, brengt de Nokian WetProof – die wij bij de lancering getest hebben – het er niet slecht vanaf. Hij biedt correcte resultaten op droge wegen maar biedt voornamelijk topprestaties op natte wegen. Hij heeft uiterst korte remwegen en vertoont geruststellend en nauwkeurig rijgedrag tijdens de rijtests waarbij hij uiterst efficiënt was. Auto Bild benadrukt het veilige gevoel dat deze band biedt, die bij het nemen van bochten op natte wegen de eerste plaats behaaldeHij is ook de stilste band van de test maar stelde enigszins teleur door de lage weerstand tegen aquaplaning, waardoor hij geen betere beoordeling kreeg.

6 als ‘uitmuntend’ beschouwde banden

De Fulda SportControl 2 vertoont uitstekende prestaties met ietwat sportieve trekjes. Hij heeft een goede handling en korte remafstanden op droge wegen. Daarnaast biedt hij een relatief goede weerstand tegen aquaplaning. Zijn gunstige prijs, in combinatie met de lage rolweerstand en zijn correcte levensduur maken het tot één van de banden met de beste prijs-kwaliteitverhouding, ondanks de niet al te briljante prestaties op natte wegen.

Om met de Continental PremiumContact 6, één van de duurste banden, te rijden, moet je wel flink in je buidel tasten. Dankzij zijn kilometerrendement en de lage rolweerstand is het de band met de op één na beste prijs-kwaliteitverhouding Dit stelt hem in staat de extra vermelding “extra zuinig” van Auto Bild te krijgen. De testen onderstrepen de uiterst evenwichtige prestaties op alle oppervlakken en de korte remafstanden, ondanks de wat aarzelende resultaten voor de weerstand tegen aquaplaning.

Continental PremiumContact 6
Het profiel van de Continental PremiumContact 6 doet het goed op het gebied van design prijzen – Copyright © Continental

Als je krachtige banden tegen een redelijke prijs zoekt, moet je absoluut voor de geteste Hankook of Falken banden kiezen. Deze bieden niet alleen een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding maar tevens een vrij lage basisprijs vergeleken met de beste banden van de vergelijkende test. De Hankook Ventus Prime evo3 band is eenvoudigweg de band met de kortste remwegen op natte wegen. Daarnaast biedt hij tevens een hoog prestatieniveau op droge wegen met optimale stuurprecisie en snelle stuurreacties. De Falken Azenis FK510, komt goed uit de bus op natte wegen – met een remafstand van slechts 30 cm langer dan die van de evo3 – evenals op droge wegen waar hij zeer sportief en comfortabel rijgedrag vertoont. Deze twee banden bieden volgens Autobild tevens optimale veiligheid, met name op het gebied van aquaplaning.

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is qua aankoopprijs de duurste band van deze vergelijkende test. Het is daarnaast wel de band met de langste levensduur van de test. Maar het is hoofdzakelijk dankzij zijn prestaties op de diverse oppervlakken dat hij deel uit maakt van de lijst van beste zomerbanden van 2019. Hij eindigt op de 2e plaats voor het remmen op natte wegen, op 10 cm van de nr. 1 en op dezelfde plaats voor het remmen op droge wegen, dit keer met een verschil van 50 cm ten opzichte van de 1e plaats. Hij vertoont ook rijgedrag van topniveau op dit types wegen en legt het accent op de stuurprecisie. Auto Bild betreurt alleen het ietwat middelmatige comfort.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
De nieuwe generatie UHP banden komt eraan met de Eagle F1 Asymmetric 5. © Goodyear

De eerste plaats van de vergelijkende test van Auto Bild wordt ingenomen door een grote klassieker: de Michelin Pilot Sport 4, en wordt door het Duitse blad beschouwd als de beste zomerband van 2019. Hoewel hij vrij prijzig is en vergeleken met de andere banden een hogere rolweerstand heeft, kenmerkt hij zich door een langere levensduur. Hij heeft de kortste remweg op droge wegen en eindigt op slechts 90 cm na de beste band op natte wegen. Op circuit, is het de nummer één op een nat oppervlak en wordt op een droog circuit slechts ingehaald door de P Zero. Het is tevens de band die het meest bestand is tegen aquaplaning. Auto Bild benadrukt dat de Michelin band subjectief gezien het meest comfortabel is en onderstreept tevens dat het rolgeluid miniem is. Het Duitse autoblad zet met name de dynamische stuurreacties van de Michelin Pilot Sport 4 in de spotlights.

Michelin Pilot Sport 4
De nieuwe, langverwachte zomer sportband van Michelin werd gepresenteerd tijdens de IAA van Frankfurt: de Pilot Sport 4 © Michelin
Band Klassement +/- Vermeldingen
Michelin Pilot Sport 4 1 Beste band / hoge prijs
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 2 De meest duurzame band / hoge prijs
Falken Azenis FK510 3= Goed op natte wegen / middelmatig kilometerrendement
Hankook Ventus S1 evo3 3= Beste remweg op natte wegen / middelmatig comfort
Continental PremiumContact 6 5 Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding / matige weerstand tegen aquaplaning
Fulda SportControl 2 6 Middelmatige remprestaties op natte wegen / goede remprestaties op droge wegen
Nokian Wetproof 7 Het laagste rolgeluid / lage weerstand tegen aquaplaning
Pirelli P Zero 8 Beste rijgedrag op droge wegen / hoge prijs
Sava Intensa UHP 2 9 De goedkoopste band / middelmatige remprestaties op natte wegen
Apollo Aspire XP 10= Goede prijs-kwaliteitverhouding / ondersturing op droge wegen
Vredestein Ultrac Vorti 10= De hoogste rolweerstand / goed rijgedrag op droge wegen
Bridgestone Turanza T005 10= Laagste rolweerstand / hoog rolgeluid
Dunlop SportMaxx RT2 13 Minder comfortabel / goede weerstand tegen aquaplaning
Yokohama Advan Fleva V701 14 Gering rolgeluid / middelmatige remprestaties op natte wegen
Toyo Proxes Sport 15 Comfortabel / hoge rolweerstand
Kleber Dynaxer UHP 16 Minder goed rijgedrag op natte wegen / comfortabel
Maxxis Premitra HP5 17 Langste remweg op natte wegen / goede prijs-kwaliteitverhouding
Firestone RoadHawk 18 Minder goed rijgedrag op droge wegen maar korte remweg
Kenda Emera A1 19 Korte remwegen / laag kilometerrendement
Kumho Ecsta PS71 20 De minst duurzame / goede weerstand tegen aquaplaning

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel