De ANWB heeft opnieuw samen met de ADAC een vergelijkende zomerbandentest uitgevoerd. Voor deze test van 2021 werden 17 modellen banden in de maat 225/50 R17 voor sedans en stationcars geselecteerd.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen881 woorden4.6 min gelezen
Zomerbandentest: vergelijkende test van de ADAC en de ANWB voor sedans en stationcars op nat wegdek
© ADAC

Test: de 17 beste zomerbanden van 2021 onder de loep

Na 16 zomerbanden in de maat 205/55 R16 voor compacte en stadsauto’s met elkaar te hebben vergeleken, hebben de ANWB en de ADAC een test opgezet met 17 zomerbanden in een andere, uiterst populaire maat, 225/50 R17, geschikt voor talloze types auto’s zoals sedans, stationcars, gezinsauto’s, en dergelijke. Voor deze vergelijkende test werden de banden gemonteerd onder een Audi A4. 

Hoewel in de laatste test voor 16 inch banden Michelin om ietwat onduidelijke redenen de grote afwezige was, is de Franse fabrikant nu wel met de Primacy 4 van de partij om het op te nemen tegen andere meer of minder bekende merken:

Zoals altijd het geval is bij de tests van de ADAC en de ANWB, wordt het accent gelegd op de veiligheid van zomerbanden, met name op nat wegdek, dat voor 40% van de eindscore meetelt. De prestaties op droog wegdek en de duurzaamheid beslaan ieder 20% en het rolgeluid en het brandstofverbruik zijn elk goed voor 10% van de score.

Zomerbandentest: vergelijkende test voor sedans en stationcars op droog wegdek
© ADAC

Test: één enkele zomerband met ontoereikende resultaten

Hoewel de Firestone Roadhawk bevredigende resultaten vertoont bij de test van de ADAC en de ANWB op droog wegdek, vallen de prestaties op nat wegdek tegen. De tests wezen uit dat de band minder grip dan gemiddeld biedt op natte wegen en dit bij zowel het rijden als het optrekken of remmen. Een contraprestatie waardoor de band van het merk van de Bridgestone groep gedegradeerd werd en de beoordeling “ondermaats” kreeg.

Test: zomerbanden van submerken die een goed alternatief bieden

In de categorie “bevredigend” zien we talloze zomerbanden van submerken van grote groepen terug. Semperit, Barum en Viking behoren alle drie tot de Continental groep en bieden bij alle testomstandigheden correcte en evenwichtige prestaties. De Semperit Speed-Life 3 is de band met de kortste remweg op nat wegdek en biedt tevens een uitstekend kilometerrendement. De prestaties op droog wegdek zijn iets minder.

De banden Kleber Dynaxer HP4 (Michelin), Sava Intensa UHP 2 (Goodyear) en Laufenn S-Fit EQ+ LK01 (Hankook) bieden daarentegen een prima prestatieniveau op droog wegdek maar komen iets minder goed uit de verf op nat wegdek, zonder dat echter de veiligheid op het spel wordt gezet.

De Giti GitiPremium H1 deelt dezelfde pluspunten op droog wegdek en dezelfde problemen op nat wegdek, hoofdzakelijk door een iets langere remweg dan de beste zomerbanden.

De vorig jaar uitgebrachte nieuwe versie van de Pirelli Cinturato P7 C2 wist de ADAC en de ANWB niet te overtuigen. Hoewel hij uitmuntende prestaties biedt op droog wegdek, waar hij als beste zomerband uit de test komt, valt zijn rijgedrag op nat wegdek met langere remafstanden en een verminderde wegligging tegen. 

Dit is tevens het geval voor de Michelin Primacy 4 die op droog wegdek een gedeelde eerste plaats pakt maar meer moeite heeft met aquaplaning en het rijden op nat wegdek. De hoge prijs is eveneens een struikelpunt voor de ADAC en de ANWB maar dit wordt gecompenseerd door de langste levensduur van de test.

Het merk ESa+Tecar, dat exclusief verkrijgbaar is in Zwitserland, vertoont goede resultaten op het gebied van duurzaamheid en nat wegdek. Hij biedt echter middelmatige prestaties op droog wegdek.

De Dunlop Sport Maxx RT2 en Nexen N’Fera Sport hebben wat moeite op nat wegdek ondanks prima prestaties op droog wegdek.

Zomerbandentest: vergelijkende remtests voor sedans en stationcars
© ADAC

Test: de meest evenwichtige banden aan kop

De Bridgestone Turanza T005 onderscheidt zich door korte remafstanden, op zowel droog als nat wegdek, en hoge stuurprecisie. Hij heeft echter een kortere levensduur dan de top 3 van de test.

De Kumho Ecsta PS71 heeft een hele aantrekkelijke prijs en kwam, voornamelijk bij de aquaplaning test, uitmuntend over op de ADAC/ANWB testcoureurs. Hij komt met glans uit alle vergelijkende tests op nat wegdek maar blijft op droog wegdek op het randje steken, zonder zich echt te onderscheiden: vergeleken met de anderen is hij niet zo precies maar biedt al met al toch een goed prestatieniveau met hoofdzakelijk korte remwegen.

Uitstekend op droog en nat wegdek, zuinig, hoogwaardige stuurprecisie… de Continental Premium Contact 6 heeft op zich alles in huis om deze test op zijn naam te schrijven. Het is echter de Falken Azenis FK510 die de eerste plaats van het klassement van de beste zomerbanden van 2021 in de maat 225/50 R17 pakt. 

Hij maakt indruk door zijn evenwichtige prestaties op zowel droog als nat wegdek en maakt bij elke test deel uit van de top. Hij is daarnaast ook nog eens aantrekkelijk geprijsd. Het enige minpunt is wellicht zijn iets hogere brandstofverbruik vergeleken met de kopgroep maar dit stelt hem onder andere in staat de beste resultaten op nat wegdek neer te zetten.

Op de website van de ANWB kun je de volledige testresultaten nalezen.

Top van 5 zomerbanden in de maat 225 50 R17                                  +              –
1 – Falken Azenis FK510 Goede prestaties op droog en nat wegdek, prijs Brandstofverbruik
2- Continental PremiumContact 6 Zeer evenwichtig, brandstofverbruik  
3- Kumho Ecsta PS71 Remmen en rijden op nat wegdek. Droog wegdek
4- Bridgestone Turanza T005 Remmen, handling Duurzaamheid
5- Michelin Primacy 4 Droog wegdek, duurzaamheid Nat wegdek

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel