Vind de beste banden voor de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

De Pirelli-kalender 2018: ‘Alice in Wonderland’ in de ogen van Tim Walker

Pirelli heeft in het Manhattan Center te New York de 45e editie van zijn vermaarde kalender onthuld. Een nieuwe, kleurrijke blik op "Alice in Wonderland' van de fotograaf Tim Walker.

Pirelli-kalender

Lupita Nyong’o speelt de rol van de zevenslaper voor de Pirelli-kalender 2018 - Copyright © Pirelli

Een “all black” versie van het meesterwerk van Lewis Carroll

Na een op de schoonheid van de vrouw toegespitste editie van 2017, van de hand van Peter Lindbergh, kiest de Cal voor een totaal nieuwe stijl. De Engelse fotograaf Tim Walker kreeg de zware maar eervolle taak toebedeeld om de Pirelli-kalender 2018 te ontwerpen. De foto's voor deze editie werden afgelopen mei in Londen geschoten.

Tim Walker is gewend covers voor modetijdschriften te maken. Hij koos ervoor een nieuwe blik te werpen op Alice in Wonderland door uitsluitend zwarte modellen voor de lens te zetten. De 47-jarige fotograaf heeft talloze beroemde gezichten bij elkaar gebracht. We herkennen onder andere het topmodel Naomi Campbell, de actrices Whoopi Goldberg en Lupita Nyong'o of anders nog de rappers Diddy en Lil Yachty. Maar de ster van deze editie 2018 heet Duckie Thot. Dit, door alle merken gewilde, Sudanees-Australisch model neemt de rol van Alice op zich.

Er werd tevens gekozen voor een resoluut andere fotostijl. De twee laatste edities van de Pirelli kalender waren zwart-wit. De nieuwe versie kenmerkt zich door de kleurrijke touch van Tim Walker, bekend om zijn surrealistische taferelen.

"Het verhaal van Alice werd al duizenden keren verteld. Ik wilde de fantasiewereld van Lewis Caroll volledig doorgronden om een nieuwe versie te creëren.  Ik wilde een ander en origineel standpunt bieden" vertelde hij over zijn werk tijdens de lanceringsavond van de Cal.

Op het totaal werden er 18 personages van de fabel van Lewis Caroll in scène gezet door de decorontwerpster Shona Heath. Ze werden aangekleed door Edward Enninful, de redactiechef van Vogue UK. Deze grote fan van Alice in wonderland, was direct helemaal weg van het concept voor de Pirelli-kalender 2018: "Door een zwarte Alice neer te zetten, helpen we kinderen met een verschillende afkomst om van kleins af aan te laten wennen aan de rijke diversiteit. Het laat ze begrijpen dat schoonheid geen kwestie van kleur is.  We leven immers in een wereld met talloze uiteenlopende culturen. Projecten zoals deze uitzonderlijke Pirelli-kalender zijn het bewijs dat er nog een sprankje hoopt bestaat in deze als maar cynischere wereld".

De Pirelli-kalender is sinds de eerste uitgave in 1964 uitgegroeid tot een legende. Na de eerste aardolieschok verdwijnt de kalender van 1975 tot 1983 van het toneel. Het heeft al talloze vermaarde fotografen in de spotlights gezet. Karl Lagerfeld, Annie Lebovitz, of anders nog Steve McCurry, om zomaar wat namen te noemen, en dit jaar dus Tim Walker.

Bekijk de video van de presentatie van de Pirelli-kalender.

LEES OOK

Yokohama Advan Sport V105 verkrijgbaar als eerste uitrusting voor de BMW X3

De Japanse Fabrikant Yokohama heeft aangekondigd dat ze de eerste uitrusting voor de nieuwe BMW X3 zullen verzorgen met de Advan Sport V105.

Hankook banden als eerste uitrusting onder de nieuwe Citroën C3 Aircross

De Koreaanse fabrikant Hankook heeft de details van zijn samenwerking met de Franse autofabrikant Citroën onthuld. Deze betreft de levering van all season en zomerbanden voor de eerste uitrusting van de nieuwe C3 Aircross.

Avon Tyres sponsort het Bloodhound project: een supersonische samenwerking!

De Britse bandenfabrikant Avon Tyres heeft aangekondigd het project voor de supersonische Bloodhound SSC auto te steunen. Dit project wil het wereldwijde snelheidsrecord op land verbreken en zo de interesse voor wetenschap en technologie van de toekomstige generatie stimuleren.

Continental zet een wereldrecord neer dankzij de op hun banden geïnspireerde grip van schoenzolen

In het kader van zijn samenwerking met Adidas, heeft de Duitse bandenfabrikant Continental een gooi gedaan naar het wereldrecord 50m sprinten op een skischans. De bandenfabrikant wilde hiermee de efficiëntie van de op hun bandentechnologie gebaseerde zolen aantonen.