Je moet één of meerdere autobanden onder je auto vervangen? Doe dan beroep op een bandencenter of jouw garage. Het monteren van banden vereist immers specifieke handelingen die door een specialist uitgevoerd moeten worden. Hieronder vind je alle na te leven regels voor het monteren en vervangen van één of twee banden.

Door Gepubliceerd Op: juni 15, 2021Categorieën: Verkopers en montage462 woorden2.4 min gelezen
Regels voor het monteren van banden
Copyright © All Rights Reserved

Welke handelingen voert de monteur uit tijdens het monteren?

Het monteren van een nieuwe autoband of velg vereist meerdere opeenvolgende specifieke handelingen. De professional aan wie je de montage toevertrouwt let voornamelijk op onderstaande belangrijke punten.

  • Naleven van de wettelijk verplichte normen, bijvoorbeeld op het gebied van het profiel of het slijtageverschil tussen de banden op dezelfde wielas.
  • Naleven van de aanbevelingen van de autofabrikant: profiel, afmetingen, snelheidsindexen, laadindexen, bandenspanning.
  • Visuele controle van de binnen- en buitenzijde van de band op eventuele afwijkingen vóór het monteren.
  • Het naleven van de montageprocedures: demonteren van de oude band, uitlijnen om trillingen en vroegtijdige slijtage van de nieuwe band en van de ophanging en de stuurinrichting te voorkomen, oppompen tot op de aanbevolen spanning, vervangen van het ventiel om de luchtdichtheid te behouden, naleven van de montage- of draairichting van de band.
  • Rekening houden met de eventuele specifieke eigenschappen van de band (smalle zijwanden, run flat,…).

Het ventiel speelt een belangrijke rol bij de luchtdichtheid van de autoband, maar het veroudert ook onvermijdelijk met de tijd. Denk er dus aan om bij het vervangen van de band ook het ventiel te laten vervangen! Beschik je over een elektronisch ventiel, dan is een systematische vervanging niet nodig. Deze zijn immers van metaal en gaan zo’n 5 tot 10 jaar mee. Controleer wel of het niet roest en of de bijbehorende batterij nog steeds werkt.

Na te leven regels bij het (zelf) monteren

Je vervangt slechts 1 band?

Hieronder de absoluut na te leven punten om aan de wetgeving te voldoen.

  • De nieuwe band moet identiek zijn aan de te vervangen band: zelfde profiel, zelfde bandenmaat (dus ook: dezelfde laad- en snelheidsindex).
  • De nieuwe band mag niet meer dan 3 cm uitsteken ten opzichte van het spatbord.
  • De draairichting van de band moet overeenkomen met de door de bandenfabrikant aangeven draairichting.
  • Vergeet niet de bandenspanning voor beide banden te controleren en waar nodig aan te passen.

Vervang je twee banden tegelijk?

Om aan de regelgeving te voldoen, moet je er voor zorgen dat je 4 banden hetzelfde profiel hebben (radiaal of diagonaal). Legaal gezien heb je het recht banden met verschillende merken op de voor- en achterzijde te monteren, maar we raden je aan om identieke banden te monteren op de 4 wielen voor een optimaal rijgedrag.

Daarnaast raden we ook aan om nieuwe banden op de achteras te monteren. Je kunt geneigd zijn om ze op de vooras te monteren, maar hierdoor slijten ze sneller. Voor jouw eigen veiligheid raden we aan om de nieuwe autobanden op de achterwielen te monteren, want:

  • de achteras is vaak moeilijker te controleren dan de vooras,
  • de nieuwe banden op de achterwielen hebben een betere wegligging, voornamelijk in moeilijke omstandigheden zoals scherpe bochten, natte en gladde wegen, plotseling hard remmen,…

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel