je hebt ongetwijfeld opgemerkt dat je autobanden langzaam leeg raken bij het rijden. Dit is volkomen normaal! Het rubber is niet volledig luchtdicht en dus ontsnapt er constant een klein beetje lucht uit de banden. Je moet dan ook regelmatig de bandenspanning controleren. Het oppompen is van groot belang voor jouw veiligheid op de weg, maar ook om vroegtijdige slijtage van je autobanden te voorkomen en het energierendement te optimaliseren. Onjuiste bandenspanning is de meest voorkomende oorzaak voor opgelopen schade. Lees hoe je de bandenspanning kunt beheren, wanneer je de banden moet oppompen en hoeveel bar er voor jouw banden nodig is.

Door Gepubliceerd Op: juni 19, 2021Categorieën: TPMS en bandenspanning546 woorden2.8 min gelezen
Denk eraan de bandenspanning regelmatig te controleren om veilig de weg op te gaan
Denk eraan de bandenspanning regelmatig te controleren om veilig de weg op te gaan – © istockphoto

Welke risico’s brengen slecht opgepompte banden met zich mee?

Een onjuiste bandendruk kan leiden tot verhoogde veiligheidsrisico’s en kan bovendien nadelige financiële gevolgen hebben:

  • een vroegtijdige slijtage van de banden,
  • langere remafstand,
  • een minder goede wegligging en een minder nauwkeurige stuurprecisie,
  • een verhoogd risico op aquaplaning,
  • een verhoogd brandstofverbruik.

Als de banden te hard zijn opgepompt, verkleint het contactvlak met de weg omdat de banden een te bolle vorm aannemen. Dit vermindert de grip en de absorptie van oneffenheden in de weg. In dit geval kun je vroegtijdige slijtage op het midden van de band krijgen.

Banden met een te lage druk slijten meer aan de zijkanten, waardoor de temperatuur van de band abnormaal stijgt. Dit kan leiden tot een klapband en het verlies van macht over het stuur. Voordat de band klapt, kun je al een verschil in de wegligging waarnemen, vooral op natte wegen. Bovendien is er in dit geval ook een verhoogd brandstofverbruik.

Welke bandenspanning wordt er aanbevolen?

De bandendruk die voor jouw voertuig wordt aanbevolen, kun je terugvinden in de documentatie van de auto en/of op de sticker in het linker portier of op de benzineklep.

Welke bandenspanning wordt er aanbevolen
© rezulteo

Het is mogelijk dat de aanbevolen druk verschilt voor de voor- en achterbanden. Let er wel altijd op dat de twee banden op dezelfde wielas dezelfde spanning hebben.

In sommige gevallen moet je de druk enigszins verhogen:

  • als je een aanhangwagen of een caravan trekt, moet je de druk van de achterbanden met 0,5 tot 0,8 bar verhogen,
  • in de winter kun je 0,2 bar aan de aanbevolen druk toevoegen om het drukverlies door de koude te compenseren.

Wanneer moet je de bandenspanning controleren?

De bandenspanning controleer je best minimaal eenmaal per maand en voor elk lang traject. Hiervoor kan je gebruik maken van bandenspanningsapparaten bij tankstations of van je eigen materiaal (manometer, compressor of voetpomp).

Als je abnormale slijtage op jouw autobanden waarneemt of trillingen voelt tijdens het rijden, is de kans groot dat je banden niet goed zijn opgepompt. Controleer in dit geval de bandenspanning vaker.

Het advies van rezulteo:

Vergeet niet om ook regelmatig de bandenspanning van het reservewiel te controleren!

Hoe kun je jouw banden tot op de juiste druk oppompen?

De bandenspanning moet altijd koud opgemeten worden. Concreet betekent dit vooraleer je meer dan 3km (op lage snelheid) hebt gereden of minstens 2 uur na het rijden. Als je warm gereden autobanden moet oppompen, voeg dan 0,3 bar aan de aanbevolen druk toe. Meet de bandenspanning nooit op bij warme banden of als je auto in de zon heeft gestaan.

Om de bandendruk te controleren, schroef je het ventieldopje van de band los en bevestig je het mondstuk van de slang op het ventiel. Controleer dan de waarde die op het scherm wordt weergegeven. Je kunt de bandenspanning vervolgens aanpassen met behulp van de + en – knoppen.

Voor een  goede afdichting van de band, moet je de dopjes vervolgens weer op de ventielen aanbrengen.

Het advies van rezulteo:

Verlaag de druk van je banden nooit bij warme banden. Het is normaal dat de spanning te hoog is vanwege de temperatuur. Wacht tot de band is afgekoeld om de bandenspanning te controleren en indien nodig bij te stellen.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel