AutoBild bijt de spits van het winterbandentest seizoen af. Het Duitse autoblad heeft 51 autobanden in de maat 195/65 R15 getest die onder talloze recente compacte auto's gemonteerd zijn.

Een voorselectie gebaseerd op remafstand
AutoBild is een expert op het gebied van bandentesten. Zoals gewoonlijk heeft het Duitse blad eerst zoveel mogelijk winterbanden in de maat 195/65 R15 geselecteerd. Na een eerste schifting gebaseerd op de remafstand – bij een snelheid van 80 km/u op nat wegdek – werden de volgende 21 banden gediskwalificeerd:
Winterband | Remafstand op natte wegen (80 km/u) |
Antares Grip20 | 49,8 m |
Maxtrek Trek M7 | 46,7 m |
Z-Tire Z8 Winter | 45,5 m |
Chengshan Montice CSC-901 | 45,5 m |
Momo W1 North Pole | 44,0 m |
Taurus 601 Winter | 43,7 m |
Syron Everest 1 plus | 43,7 m |
Meteor Winter | 43,3 m |
Laufenn I FIT | 43,2 m |
Compasal Iceblazer II | 43,1 m |
Star Performer SPTS Winter AS | 42,5 m |
Nankang NK Snow SV-2 | 42,5 m |
King-Meiler Winter Tact WT 81 | 42,5 m |
Tristar Snowpower HP | 42,0 m |
Minerva Frostrack HP | 41,7 m |
Fortuna Winter | 41,6 m |
Kenda Wintergen 2 | 40,9 m |
Dayton DW 510Evo | 40,3 m |
Tomket Snowroad 3 | 40,2 m |
Lassa Snoways 3 | 40,0 m |
Imperial Snowdragon HP | 39,8 m |
10 overige winterbanden werden buitenspel gezet na een remtest op sneeuw bij een snelheid van 50 km/uur:
Winterband | Remafstand op natte wegen (80 km/u) | Remafstand op sneeuw (50 km/u) |
Westlake Snowmaster SW608 | 39,0 m | 30,6 m |
Aoteli Ecosnow | 38,9 m | 30,6 m |
Goodride SW608 | 37,5 m | 31,3 m |
Maxxis Arctictrekker WP-05 | 39,4 m | 28,3 m |
Toyo Snowprox S943 | 36,7 m | 30,6 m |
Cooper Weather-Master SA2+ | 37,0 m | 30,1 m |
Giti GitiWinter W1 | 38,9 m | 28,0 m |
Kumho Wintercraft WP51 | 38,8 m | 28,0 m |
Apollo Alnac 4G Winter | 37,8 m | 28,7 m |
Nexen Winguard Snow G WH2 | 36,8 m | 29,4 m |
De 20 banden die de kortste remweg hadden bij de 2 tests konden door naar de ‘finale’, om een serie geavanceerde tests te ondergaan (remmen, rijden op droge/ natte/besneeuwde wegen, aquaplaning, duurzaamheid en rolweerstand):
Winterband | Remafstand op natte wegen (80 km/u) | Remafstand op sneeuw (50 km/u) |
Gislaved Euro Frost 6 | 37,0 m | 28,1 m |
Firestone Winterhawk 3 | 38,2 m | 27,8 m |
Matador MP92 Sibir Snow | 36,6 m | 28,6 m |
Vredestein Snowtrac 5 | 38,0 m | 27,9 m |
Barum Polaris 3 | 36,7 m | 27,8 m |
Yokohama BluEarth-Winter V905 | 36,6 m | 29,5 m |
Bridgestone Blizzak LM 001-Evo | 34,3 m | 29,8 m |
Pirelli Cinturato Winter | 35,9 m | 27,4 m |
Semperit Master-Grip 2 | 35,9 m | 27,4 m |
Michelin Alpin 5 | 37,1 m | 28,4 m |
Uniroyal MS plus 77 | 36,1 m | 27,9 m |
Nokian WR D4 | 37,3 m | 27,6 m |
Falken Eurowinter HS01 | 36,2 m | 28,0 m |
Debica Frigo HP2 | 36,6 m | 28,1 m |
Goodyear UltraGrip 9 | 35,5 m | 27,0 m |
Hankook Winter i’cept RS2 | 34,9 m | 27,7 m |
Fulda Kristall Control HP2 | 34,8 m | 27,6 m |
Kleber Krisalp HP 3 | 35,9 m | 27,1 m |
Continental WinterContact TS 860 | 34,5 m | 27,6 m |
Dunlop Winter Sport 5 | 34,8 m | 28,1 m |
2 met ‘voorbehoud aanbevolen’ banden
De Gislaved Euro Frost 6 is de eerste door AutoBild aanbevolen band. De evenwichtige en vrij comfortabele winterband heeft als nadeel niet snel genoeg te reageren op natte wegen, met name in bochten. Op droge wegen heeft hij een vrij lange remweg
De Firestone Winterhawk 3 is één van de goedkoopste banden. Hij biedt uitstekende resultaten op sneeuw maar is niet overtuigend op overige oppervlakken. Hij stagneert onderaan deze vergelijkende test door te lange remafstanden en onvoldoende grip op droge en natte wegen.
10 winterbanden krijgen het predikaat ‘bevredigend’
De Matador MP92 Sibir Snow biedt goed comfort en veiligheid bij het rijden op sneeuw. En dit alles tegen een schappelijke prijs. AutoBild is van mening dat hij in bepaalde situaties op droge en natte wegen net niet voldoende grip biedt en dat hij een vrij lange remweg op droge wegen heeft. Het kilometerrendement is eveneens beperkt.
De Vredestein Snowtrac 5 biedt evenwichtige veiligheidsprestaties op zowel besneeuwde als droge wegen. AutoBild betreurt de gebrekkige grip op natte wegen en de vrij hoge prijs, ondanks een lage rolweerstand.
De Barum Polaris 3 biedt uitstekende remafstanden op natte wegen in tegenstelling tot op droge wegen waar hij meer remtijd nodig heeft. Deze band met een schappelijke prijs biedt verhoogde grip bij sportief rijgedrag op sneeuw. AutoBild heeft een lichte neiging tot ondersturen op natte wegen en een beperkt kilometerrendement vastgesteld.
De Yokohama BluEarth-Winter V905 is de beste band van de vergelijkende test op het gebied van remmen op droge wegen. Hij biedt daarnaast optimaal rijcomfort. Hij biedt ook goede resultaten op natte wegen maar onvoldoende grip op sneeuw.
De Bridgestone Blizzak LM 001 Evo is één van beste banden op natte wegen met korte remwegen en een goede weerstand tegen aquaplaning. Hij heeft tevens een lage rolweerstand. De door AutoBild waargenomen minpunten betreffen het remmen op sneeuw.
De Pirelli Cinturato Winter maakte indruk dankzij zijn sportieve karakter. Niet verwonderlijk voor een Italiaanse fabrikant die een band met precies en dynamisch rijgedrag biedt op zowel natte als besneeuwde wegen. Door de beperkte duurzaamheid en minder prestatievol rijgedrag op droge wegen klimt hij niet hoger op in het klassement.
De Semperit Master-Grip 2 is evenwichtig op natte en besneeuwde wegen. Hij biedt goede zijwaartse steun en vrij stil rijgedrag. Maar op droge wegen blijven zijn prestaties achter ten opzichte van die van zijn concurrenten met bijvoorbeeld een iets hogere remweg.
Hoewel Michelin onlangs zijn vervanger uitgebracht heeft, houdt de Alpin 5 zich nog goed staande. De band is duurzaam en uiterst prestatievol op droge en natte wegen. Hij biedt tevens een aangenaam rijcomfort. Hij biedt echter beperkte prestaties op sneeuw, een punt dat volgens Michelin verbeterd werd op de Alpin 6.
De Uniroyal MS Plus 77 biedt ultra hoge prestaties op besneeuwde en natte wegen evenals prima rijcomfort tegen een schappelijke prijs. Hij slaagt er niet in zich te onderscheiden van de andere merken vanwege de magere resultaten op droge wegen met voornamelijk een trage reactie op dit type wegdek en langere remwegen.
De Nokian WR D4 is ongetwijfeld de beste band op sneeuw en ijs. Hij biedt tevens een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en de laagste rolweerstand van de test. Hij kan helaas niet aan de andere banden tippen op natte wegen en biedt niet voldoende weerstand tegen aquaplaning.
4 banden met een ‘goed’ als eindscore
De Falken Eurowinter HS01 biedt een goed evenwicht tussen veiligheid en het bovengemiddelde rijcomfort op droge en besneeuwde wegen tegen een schappelijke prijs. Het is tevens de band die het beste bestand is tegen aquaplaning ondanks enkele door AutoBild aangetekende reserves in bochten op natte wegen.
De Debica Frigo HP2 is één van de goedkoopste banden van de test maar zeker niet de slechtste. Hij wist indruk te maken op AutoBild door korte remafstanden ongeacht het weer. Hij biedt optimaal rijcomfort maar het ontbreekt deze band echter aan zijwaartse grip in bochten.
De Goodyear UltraGrip 9 is volgens de tests van AutoBild een uiterst evenwichtige band. De enigszins lange remafstanden op droge wegen zijn het enige zwakke punt van deze band. Hij biedt constante stuurprecisie met name op natte en besneeuwde wegen. Daarnaast is hij uitstekend bestand tegen aquaplaning.
De enigszins prijzige Hankook Winter i*cept RS2 uit het luxe segment, biedt uitmuntende prestaties en goede handling in alle rijomstandigheden. Dankzij het hoge kilometerrendement heeft hij één van de beste prijs-kwaliteitverhoudingen ondanks een ietwat hoge rolweerstand en een lage weerstand tegen aquaplaning, voornamelijk in bochten.
4 ‘uitmuntende’ winterbanden
De Fulda Kristall Control HP2 is volgens AutoBild een ware winterspecialist. Deze uiterst evenwichtige band met korte remwegen op alle oppervlakken wist het blad te overtuigen daar het eigenlijk geen echte minpunten heeft. Hij biedt een hoge weerstand tegen aquaplaning, is geruisloos en zuinig. Hij heeft één van de laagste rolweerstanden.
De Kleber Krisalp HP 3 is een vrij goedkope band met een verrassende kwaliteit. Hij kwam als beste uit de bus bij het rijden op besneeuwde en beijzelde wegen. De remafstanden zijn in alle omstandigheden kort, met name op sneeuw waar hij alle andere banden verslaat.
De Continental Winter Contact TS 860 overtuigt door zijn veelzijdigheid in winterse omstandigheden. Optimale rij- en stuurprecisie, dynamisch op besneeuwde en natte wegen en comfortabel: AutoBild heeft geen zwakke punten kunnen waarnemen.
De Dunlop Winter Sport 5 heeft de testpersonen van AutoBild compleet te weten overtuigen. Deze winterband is stabiel ongeacht de rijsituaties en biedt optimale stuurprecisie. Dankzij de lage rolweerstand is hij tevens de meest efficiënte band.