Het merk Sailun is hard op weg zijn sporen te verdienen. Om ons de prestaties van zijn laatste product, de Atrezzo ZSR, te tonen, heeft de Chinese fabrikant ons uitgenodigd de autoband te testen achter het stuur van krachtige sportauto's.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen624 woorden3.3 min gelezen
Sailun Atrezzo ZSR op circuit
Rezulteo laat u de test van de nieuwe Sailun Atrezzo ZSR op het circuit van Lohéac beleven – Copyright © : rezulteo

Het is niet de eerste keer dat wij over het merk  Sailun praten in onze columns. Wij hadden reeds de gelegenheid om een proefrit te maken met de winterreeks

Deze keer ontvangt de fabrikant ons op het  circuit van Lohéac om de Atrezzo ZSR te testen. Het nieuwste product van de bandenmerk Sailun positioneert zich als een UHP (Ultra High Performance) band
Hoewel de ZSR niet de pretentie heeft te rivaliseren met de premium banden van de categorie, belooft het echter uitmuntende prestaties met geoptimaliseerde rubberblokken voor krachttoeren op hoge snelheid (1), een stijve middenrib voor stabiliteit en wegcontact (2) en brede groeven om de waterafvoer te bevorderen (3).

Sailun Atrezzo ZSR, een UHP band
Copyright © : rezulteo

Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving voor de test 

De teams van Sailun houden van uitdagingen. Om de Atrezzo ZSR in ideale omstandigheden te testen, heeft de fabrikant het circuit van Lohéac gereserveerd. We kunnen zo de autoband tot het uiterste drijven achter het stuur van krachtige auto’s met uiteenlopende designs.

Diverse testauto's voor de Sailun Atrezzo ZSR
Copyright © : rezulteo

Drift & Co. 

Het testteam van rezulteo begint de test achter het stuur van de Nissan 350Z. Het doel is de gripgrenzen van de autoband en het geleidelijke slippen te testen. We moeten toegeven dat de autoband hierbij goed uit de bus komteen positief gevoel geeft en daarnaast ook nog eens voldoende comfort biedt. De drift van het voertuig verloopt heel geleidelijkzonder onaangename verrassingen. 
Hoewel deze oefening eerder recreatief als informatief is, stelt het ons toch in staat de weerstand van het rolvlak te evalueren die, bij een belasting van 280 pk, een nette en homogene slijtage vertoont.

De piste temmen 

Het rijden op circuit is waarschijnlijk de beste manier om een sportband te testen.

Wij beschikken hiertoe over twee ware snelheidsduivels; de Clio IV RS (200 pk) en de Mégane III RS Trophy (275 pk). Het vrij rondrijden stelt ons in staat om zonder opgelegde restricties te bewegen en de autoband te testen zonder elektronische beveiligingen.

Tijdens de eerste rondes warmt de band op en de uiterst correcte stuurprecisie wordt direct op prijs gesteld. 
Het circuit van Lohéac is een opvolging van snelle, enigszins hobbelige bochten en meer kronkelige delen. De autoband geeft meteen een veilig gevoel en laat zich niet uit het veld slaan.

Het criterium van deze autoband van Sailun waar wij het meest nieuwsgierig waren is de handling. De voorbanden werden, onder krachtige auto’s met voorwielaandrijving, met name bij het verlaten van bochten en bij het optrekken stevig op de proef gesteld. De band doorstaat de proef met glans en biedt weerstand tegen ondersturing (slippende vooras).

Logischerwijze neemt het weerstandsvermogen van de band af naarmate het aantal rondes toeneemt, net als alle wegbanden op circuit. De Mégane behoudt echter zijn legendarische stuurprecisie en blijft scherp bij het in- en uitrijden van bochten. De Clio, met een heel andere stijl, is veel mobieler en biedt een prima evenwicht tussen de assen en een uitstekende wendbaarheid van de achterzijde, bij het nemen van bochten.

Hoewel de Atrezzo ZSR het waarschijnlijk niet kan winnen van een premium sportband,moeten we toegeven dat het zijn mannetje staat tijdens deze test en zijn recreatieve functie volop vervult tegen een uiterst aantrekkelijk tarief. De prestaties zijn homogeen en tijdens de testfases bleek de weerstand eveneens voldoende ondanks de schurende bekleding van het circuit. In deze omstandigheden (droge grond), is het prestatieniveau absoluut bevredigend voor de categorie. Het testteam van rezulteo heeft de band niet op een nat wegdek kunnen testen en dus niet alle prestaties kunnen evalueren.

De Sailun Atrezzo ZSR is daarnaast tevens bestand tegen uiterst hoge krachten, met het volgende visuele bewijs: 

https://www.youtube.com/embed/gK1wj0LsEh0

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel