AutoBild heeft 6 all season banden, 2 all terrain banden, 1 zomerband en 1 winterband met elkaar vergeleken om de wintercapaciteiten van all season banden aan te tonen.

Door Gepubliceerd Op: juni 18, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen1124 woorden5.8 min gelezen
AutoBild Allrad test van all season 4x4 banden
Het autoblad AutoBild Allrad testte18 inch all season banden met een Audi Q5. © AutoBild Allrad

Sterk uiteenlopende banden

Het meest recente nummer van AutoBild AllRad (speciale editie over 4×4’s) heeft onderzocht wat een band tot een echte winterband maakt. Als een band het 3PMSF logo, ofwel het sneeuwvlok symbool, draagt (eventueel in combinatie met het M+S logo), wordt het voor de Nederlandse wet als een winterband gezien. Het probleem is dat talloze all season en all terrain banden van deze logo’s voorzien zijn zonder optimale winterprestaties te bieden. Het Duitse autoblad heeft 6 all season banden getest en hun prestaties vergeleken met die van een winter- en een zomerband in winterse omstandigheden. Hieronder de lijst van de all season banden (maat 235/50 R18) die onder de loep werden genomen.

Het Duitse autoblad voegde ook 2 autobanden voor gemengd gebruik met een all terrain profiel toe. Deze zijn eveneens voorzien van de M+S en 3PMSF symbolen.

Tests in zowel winterse als ‘standaard’ omstandigheden

AutoBild voerde de tests in diverse testcentra uit met een Audi Q5. In totaal testte het autoblad op 12 verschillende onderdelen op 3 verschillende ondergronden. Tractie, remmen, rijgedrag en slalom op sneeuw. Aquaplaning, rijgedrag, bochten en remmen op natte wegen. En Rijgedrag, remmen, rolgeluid en rolweerstand op droge wegen.

All terrain banden niet opgewassen tegen winterweer

Zoals verwacht zijn de Yokohama Geolandar A/T G015 en de General Tire Grabber AT3 niet opgewassen tegen de all season banden en al helemaal niet tegen de winterbanden.

Op de zomerband na, boekt de General Grabber de slechtste resultaten bij de testen voor tractie, slalom en het rijden op sneeuw. Hoewel de remafstand op sneeuw correct is (27,6 meter op 50 km/u), laat deze de wensen over op nat wegdek. De band heeft 68,7 meter nodig om bij een snelheid van 100 km/u helemaal tot stilstand te komen. Dat is bijna 20 meter langer dan alle andere geteste banden. Ook voor alle andere testen op nat wegdek boekt de deze General Grabber de slechtste resultaten. Bovendien blinkt de autoband ook niet echt uit op droge wegen.

De Yokohama Geolandar A/T G015 doet het iets beter, maar kan ook niet tippen aan de prestaties van de all season banden. Op de winterband na, behaalde deze band de beste score bij de slalom op sneeuw. Voor alle andere prestaties bevindt de Geolandar zich echter onderaan het klassement.

Conclusie: banden met het M+S en/of 3PSMF logo zijn niet altijd goede winterbanden. Het is uitsluitend een garantie voor minimale prestaties. De all terrain banden zijn geschikt voor andere types gebruik en kunnen niet gezien worden als een volwaardige vervanger voor winterbanden.

General Tire Grabber AT3 autoband
© AutoBild Allrad

De all season banden kunnen er mee door

Voor deze test koos AutoBild gelijksoortige all season banden. Enkel de Mastersteel All Weather komt uit de categorie ‘budgetbanden’. De Chinese bandenfabrikant biedt 4 banden aan tegen de zeer scherpe prijs van €430. Daar kan uiteraard niemand tegen op. Bovendien weet deze Mastersteel te verrassen door de beste resultaten voor tractie op sneeuw te boeken van alle all season banden, bijna vergelijkbaar met het niveau van echte winterbanden. Deze band biedt ook een prima remafstand op sneeuw (25,7 m), maar voor slalommen en rijgedrag op sneeuw zijn de resultaten helaas middelmatig. Voor de tests op natte wegen blijft hij systematisch onderaan het klassement van de all season banden. Ook op droog wegdek heeft deze autoband moeite om goed te presteren, met o.a. een vrij lange remweg van 43,4 meter. 

Ondanks de wat langere remweg, presteert de Hankook Kinergy 4S bevredigend op sneeuw. Op natte wegen biedt hij echter middelmatige prestaties en ook op droge wegen behaalt deze band prestaties die niet slecht zijn, maar ook niet bijster bijzonder. Op droog wegdek heeft de Kinergy 4S vrijwel dezelfde remweg als de winterband (42,8 m). AutoBild onderstreept het comfortabele rijgedrag en benoemd deze Hankook als een goede band voor zijn prijs van €580. Daarmee kan hij zich zeker van zijn concurrenten onderscheiden.

De Vredestein Quatrac 5 boekt ook prima resultaten. Naast de op één na kortste remweg op zowel droge als natte wegen, zet deze band de beste score neer bij de rijtests op droge en natte wegen. De Quatrac 5 komt iets minder goed uit de bus op sneeuw, maar blijft een uitstekende keuze, zeker voor de een prijs van €600.

Hoewel de Nokian Weatherproof SUV iets duurder is (€640), heeft hij dezelfde algemene score als de Vredestein band. Op de winterband na, biedt hij de beste remprestaties op sneeuw met een afstand van 24,5 meter. Voor het remmen op natte wegen, plaatst hij zich tussen de zomer- en de winterband met 70,8 meter. Voor de aquaplaning test behaalt de Weatherproof SUV een gedeelde eerste plaats en op droge wegen heeft hij een iets kortere remweg dan de winterband.

De Michelin CrossClimate SUV staat in de top van het klassement en presteert prima op elke type wegdek. Op droge wegen is de CrossClimate uitmuntend waar hij zich net na de zomerband plaatst voor rijgdrag, remmen en rolweerstand. De all season band van Michelin heeft ook de kortste remafstand op natte wegen met 49,2 meter. Op sneeuw is deze band wel minder prestatievol ondanks dat AutoBild de rijsensatie op sneeuw wel als aangenaam omschrijft.

De absolute winnaar van deze test is de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. De rijprestaties op sneeuw zijn vrijwel vergelijkbaar met die van een winterband en op natte wegen neemt deze Goodyear het moeiteloos op tegen de zomerband. Tijdens de test voor rijgedrag scoort hij zelfs beter. Hoewel hij op droge wegen meer op een winterband lijkt, heeft hij toch een korte remweg op droog wegdek (41,8 m).

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 autoband
© AutoBild Allrad

Welke band voor mijn 4×4?

Met deze test heeft AutoBild tot doel te identificeren welke autoband het meest geschikt is voor jouw auto en jouw gebruik. Geen enkele band is zo efficiënt als een zomerband in de zomer of even prestatievol als een winterband in de winter. Een all season band kan echter wel een goed compromis zijn, voornamelijk wanneer je in de stad rijdt of in een streek woont waar de temperaturen niet onder nul dalen. Voor de meeste Europese landen met een gematigd klimaat volstaan all season banden met de M+S en 3PMSF markeringen dan ook voor gebruik in de winter. Ze zijn echter wel niet altijd een garantie voor veiligheid bij winterweer, maar bieden eerder een garantie van minimale prestaties.

Band Remmen op sneeuw Remmen op droog wegdek Remmen op nat wegdek
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 (1) 25,1 m (2) 41,8 m (3) 50,2 m (3)
Michelin CrossClimate SUV (2) 27,8 m (6) 38,3 m (1) 49,2 m (1)
Nokian Weatherproof SUV (3) 24,5 m (1) 42,5 m (4) 50,3 m (4)
Vredestein Quatrac 5 (3) 26,2 m (4) 40,7 m (2) 49,7 m (2)
Hankook Kinergy 4S (5) 27,7 m (5) 42,8 m (5) 52,6 m (5)
Mastersteel All Weather (6) 25,7 m (3) 43,4 m (6) 54,3 m (6)

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel