De Dunlop Sport Maxx RT wordt beschouwd als een referentie op het gebied van sportief rijgedrag. Na 4 jaar trouwe dienst, wordt deze autoband afgelost door de RT2 met dezelfde waarden als zijn voorganger.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen537 woorden2.9 min gelezen
Test van de Dunlop Sport Maxx RT2
Test van de Dunlop Sport Maxx RT2 – © : C.HUNSICKER/ACE Team

Het verschil in de positionering tussen de merken Goodyear en Dunlop is nog nooit zo duidelijk geweest als bij het lanceren van hun twee nieuwe UHP (ultra high performance) producten: de Dunlop Sport Maxx RT2 en de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3.

Deze banden uit hetzelfde segment zijn namelijk directe concurrenten hoewel ze zich op verschillende doelgroepen richten. Terwijl Goodyear zich richt op high performance en veiligheid, geeft Dunlop duidelijk de voorkeur aan rijplezier.

Test van de Dunlop Sport Maxx RT2 op de weg
© : C.HUNSICKER/ACE Team

Semi slick of wegband?

Vergis je niet, de Sport Maxx RT2 is wel degelijk een klassieke wegband met de hieraan verbonden veelzijdigheid, maar net als de Michelin Pilot Supersport of de Continental SportContact 6  biedt het een pittiger sportkarakter vergeleken met klassieke high performance banden.

Loopvlak Dunlop Sport Maxx RT2
© : C.HUNSICKER/ACE Team

Daar het duidelijk een sportieve wegband is die ook af en toe op circuit kan worden gebruikt, werden de onmisbare kenmerken zoals duurzaamheid (35 % duurzamer dan de RT) evenals veiligheid, met name voor het remmen op natte wegen, natuurlijk niet terzijde geschoven. Een door het organisme TüV SUD uitgevoerde test bekrachtigt de uitstekende remprestaties.

De test op het circuit van Mireval

De RT2 weerspiegelt de technologische expertise van het merk Dunlop binnen het autoracen. Het is een karaktervolle band en beschikt over de middelen om zijn doelen te bereiken waarbij het bieden van rijplezier voorop wordt gesteld.

Of het nu het (ultra bestendige karkas, het rolvlak (met versterkte schouders), of de geavanceerde rubbercompound betreft, alle aspecten van deze nieuwe band werden volgens Dunlop ontwikkeld met dit doel voor ogen.

Om dit te kunnen checken, stelde Dunlop ons het snelle circuit van zijn testcentrum ter beschikking. Het kenmerkt zich door een uiterst technisch profiel met een sterk niveauverschil en telt zowel langzame delen als blinde bochten. Om dit circuit te trotseren, kropen we achter het stuur van een Mercedes Cla 45 AMG Shooting Break met 381 pk. Een krachtige maar enigszins zware auto (meer dan 1.600 kilo) voor gebruik op circuit. Tijdens deze testrit was de door ons uitgevoerde analyse met name gericht op de aan het gebruik verbonden aspecten zoals de stuurprecisie, de duurzaamheid of anders nog de feeling.

Test van de Dunlop Sport Maxx RT2 op circuit
© : C.HUNSICKER/ACE Team

Direct na de eerste rondes, zijn we aangenaam verrast door de snelle stuurreacties van de RT2, die echter niet even nerveus is als een semi slik. Het reageert direct en zonder wachttijd op stuurbewegingen.

De benodigde draaihoeken om de auto bij het inrijden van de bochten te plaatsen zijn gematigd en we krijgen absoluut geen zwevend gevoel. Als we de band tot het uiterste drijven, vormt dit geen enkel probleem voor de elektronische uitrustingen waardoor de kracht volledig benut kan worden. Het rijplezier valt niet te ontkennen en we kunnen probleemlos een toptijd neerzetten zonder dat de band tijdens de rondes over het circuit uit de bocht vliegt door boven- of ondersturing.

We hebben echter opgemerkt dat deze band bij intensief gebruik ietwat lawaaierig is.

We benadrukken dat voor een exclusief gebruik op circuit, het waarschijnlijk beter is om voor een extremer product te kiezen zoals de Dunlop Sport Maxx Race.

In welke maten?

De Dunlop Sport Maxx RT2 is van nu af verkrijgbaar in  48 maten van 17 t/m 21 inch .

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel