Het merk Goodyear zorgt voor baanbrekend nieuws binnen het sportbandensegment dankzij het lanceren van een nieuwe reeks van vier banden voor de sportieve automobilist. De Asymmetric 5 zal zonder twijfel uitgroeien tot een favoriet binnen dit bandensegment.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen546 woorden2.9 min gelezen
Test Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Goodyear heeft ons uitgenodigd op het Ascari circuit in Spanje om hun nieuwe banden, waaronder de Eagle F1 Asymmetric 5, te testen © Goodyear

Goodyear weet maar al te goed dat de markt voor grote bandenmaten (17 inch en meer) zich kenmerkt door een sterke groei. Het merk heeft er dan ook vaart achter gezet om zijn nieuwe – volledig herziene – sportreeks uit te brengen, waarvan de Asymmetric 5 het paradepaardje is. 

Goodyear heeft aangekondigd dat deze banden nu om de vier jaar vervangen worden. Voor de inmiddels legendarische Eagle F1 Asymmetric-reeks is deze periode zelfs nog korter, aangezien we in 2016 de Eagle F1 Asymmetric 3 hebben kunnen testen.

Zijwand Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
© Goodyear 

Waarom wordt de Asymmetric 3 opgevolgd door versie 5? Dit is een kwestie van bijgeloof (in bepaalde Aziatische landen wordt het cijfer vier gezien als een ongeluksgetal). Om die reden heeft Goodyear ervoor gekozen om geen Asymmetric 4 uit te brengen. Het is dus aan versie nummer 5 om de waarden waarop de reputatie van de eerdere F1 Asymmetric-reeks gebaseerd is, hoog in het vaandel te houden.

De ‘ASM3’ wist zich altijd te onderscheiden door optimale veiligheid en hoogwaardige prestaties op natte wegen. Een technische keuze, waarvoor hij tijdens zijn korte loopbaan talloze onderscheidingen kreeg bij (vergelijkende) bandentesten.

De ‘ASM5’ zal dit erfgoed logischerwijze behouden en bovenal de weg vrijmaken voor een nieuwe generatie sportbanden binnen het aanbod van Goodyear. De Asymmetric wordt hierbij bijgestaan door de Supersport, de Supersport R en de Supersport RS. De ASM5 wordt beschouwd als de meest veelzijdige band die geschikt is voor dagelijks gebruik en de RS als de meest ‘extreme’ band die voornamelijk voor gebruik op circuit bestemd is.

Reeks Eagle F1 Goodyear
© Goodyear 

Een tot in de puntjes uitgewerkte technologie

De Asymmetric 5 is onmiskenbaar gericht op veelzijdigheid om te kunnen voldoen aan de behoeften van een groot aantal bestuurders op zowel droge als natte wegen.

Deze nieuwe band maakt hiervoor gebruik van een specifieke rubbercompound die ongeacht de temperatuur goede prestaties mogelijk maakt. Het doel van de bandenfabrikant was in alle omstandigheden voldoende grip te bieden. Het rolvlak werd eveneens gewijzigd om bij alle rijsituaties – en met name tijdens het remmen – een optimaal contactvlak te behouden.

Het profiel van de band werd, zoals voor alle sportbanden, tot in de puntjes uitgewerkt. Er is vooral aandacht besteed aan de feeling tijdens het rijden maar tevens aan de stuurreacties en de -precisie. Volgens Goodyear zijn de verbeteringen aanzienlijk.

Een test op ware grootte

Om de prestaties van hun band te kunnen analyseren, liet Goodyear ons al snel de nieuwe Eagle F1 Asymmetric 5 testen. De band heeft de specifieke feeling van een veelzijdig model, met oplopende prestaties die volledig tot hun recht komen. De band voelt veilig aan en biedt tijdens de eerste testrit soepel rijgedrag en prestaties die overeenstemmen met zijn status als leader op de sportbandenmarkt. Bij vergelijkende tests zal hij ongetwijfeld topresultaten boeken. De concurrerende banden uit dit segment zullen het nog moeilijk krijgen.

Ascari testcircuit Goodyear Asymmetric 5
© Goodyear

Voor wie? Welke bandenmaten?

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is sinds dit voorjaar verkrijgbaar in 61 bandenmaten van 17 t/m 21 inch voor breedtes van 195 tot 315 en ratio’s van 25 t/m 60. De band is bestemd voor sedans, compacte en sportauto’s. Hij is perfect voor een intensief gebruik en tevens geschikt voor de dagelijkse kilometers.

Vergelijk de prijzen van de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel