Het Britse autoblad evo heeft in zijn grote vergelijkende test negen Ultra High Performance (UHP) banden vergeleken. Hoewel alle banden zich zonder al te veel problemen door de test heen slaan, scoren sommigen beduidend beter dan anderen.

Door Gepubliceerd Op: juni 21, 2021Categorieën: Tests en vergelijkingen922 woorden4.7 min gelezen
UHP-banden test evo
Evo magazine vergeleek de prestaties van 9 UHP-banden met 11 tests – © iStock

9 UHP banden getest door professionals

Het Britse autoblad evo heeft negen Ultra High Performance banden geselecteerd om ze te vergelijken tijdens tests op het gebied van remkracht, aquaplaning, rijgedrag op een droog en nat circuit, de rolweerstand en het rijden op gewoon wegdek. Evo selecteerde de volgende banden:

Het Britse blad kocht banden in met de maten 225/40 R18 92 Y (de meest verkochte modellen in 18 inch). Vervolgens zijn deze meegenomen naar het Contridrom testcentrum van Continental in Hamburg. De banden werden hier onder een Volkswagen Golf GTI uit 2017 gemonteerd.

Een logisch klassement met enkele verrassingen

De Toyo Proxes Sport eindigt op de 9e plaats en blijft ver achter bij zijn concurrenten. Deze band is weliswaar niet duur (€80,-) maar de testrijders van evo benadrukten het slechte weggedrag op het (droge en natte) circuit en het rolgeluid op de weg. Van alle geteste banden heeft het tevens de slechtste remprestaties. Het heeft een remweg van 38,8 m op 100 km/uur bij een droog wegdek en van 32,2 meter op 80 km/uur bij een nat wegdek.

De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 behaalt slechts de 8e plaats, een volgens evo teleurstellend resultaat. Hoewel de band goede remprestaties op droge wegen (36,1 meter op 100 km/uur) en voor de aquaplaning biedt, is de band ietwat traag op natte wegen.

De Hankook Ventus S1 evo2 bezet de 7e plaats van het klassement. Het onderscheidt zich in geen enkele test van zijn concurrenten maar is ook weer niet de slechtste band. De testpiloten van evo hebben het goede rijgedrag, met name wat betreft het comfort en het rolgeluid benadrukt. En dit voor slechts €84 per band.

De Bridgestone Turanza T1001, die net daarboven, op de 6e plaats staat, wist zich te onderscheiden dankzij het rijgedrag bij nat weer. Het scoorde tevens correct op de overige tests, met name wat betreft de rolweerstand waarvoor het de 2e plaats bemachtigd. De enige negatieve punten zijn de zwakke aanpasbaarheid aan de diverse wegtypes en een langere remweg op droge wegen van 36,7 meter op een snelheid van 100km/uur.

De Dunlop Sport Maxx RT2, die op nummer 5 eindigt, laat een contrasterende indruk achter op de testrijders van evo. Eén van de snelsten op droge wegen, maar tevens één van de traagste banden op natte wegen met een lage zijwaartse grip op dit type wegdek.  Ondanks alles verkrijgt de band van de Britse fabrikant één van de beste scores voor de aquaplaning test. Op de weg biedt de band een redelijk comfort en is niet lawaaierig, ondanks de vrij saaie rijsensaties. Wat betreft de prijs is het de op twee na goedkoopste band (€87). Het heeft de laagste rolweerstand van alle geteste merken.

Op de 4e plaats vinden we, weliswaar op een zekere afstand van de top drie, de Falken Azenis FK510. Dit was een ware verrassing voor de testers.  Het is de zwaarste band, de minst behendige op de weg en heeft de hoogste rolweerstand. Tot zover voor de negatie kanten. De band heeft daarna namelijk zijn pluspunten en uitmuntende prestaties op zowel droge als natte wegen getoond. Op natte wegen heeft het een remweg van 30,9 m op 80 km/uur, het op twee na beste resultaat van de test. De testpiloten van evo onderstreepten tevens de snelheid op circuit en de uitmuntende rijsensaties met behoud van een uitzonderlijke stuurprecisie.

Een vermaard trio op het podium

De Continental PremiumContact 6 heeft een plaats op het podium van deze vergelijkende test verworven dankzij de uitstekende algemene prestaties. Deze band, verkrijgbaar vanaf €96, is bijzonder prestatievol op natte wegen en behaalt de 3e plaats voor de snelheid op circuit met ongekende rijsensaties. Dit contrasteert met de prestaties op droge wegen, waar het minder snel maar veel betrouwbaarder is volgens de testpiloten van evo. Wat betreft het remmen, behaalt het de 3e plaats voor remmen op droge wegen en de 2e plaats voor remmen op natte wegen met 36,1 meter op 100 km/uur en 30,7 meter op 80 km/uur. Op de weg verkrijgt het ook een 2e plaats voor het rijcomfort dankzij het stille rijgedrag en de stuurprecisie in bochten.

De Pirelli P Zero PZ4, op de 2e plaats, trok als een speer over het droge en natte circuit. De testpiloten van evo onderstreepten de goede grip van deze band halverwege en bij het uitrijden van bochten. Ondanks de zwakke resultaten voor aquaplaning, maakte het paradepaardje van Pirelli een uitstekende indruk. Het heeft de kortste remweg op droge wegen met 35,3 m op 100km/uur. Voor het autoblad evo, ontbreekt het deze band alleen nog aan een vleugje finesse tijdens het rijden om de koploper van deze test te overtreffen.

En deze koploper is de Michelin Pilot Sport 4. Deze band behaalde de 1ste plaats van het door evo opgestelde klassement en liet de testpiloten versteld staan. 29,8 meter om te remmen op natte wegen, 35,4 meter op droge wegen. Het kwam tevens als winnaar uit de bus bij de tests voor het rijgedrag op circuit heeft de op één na beste tijd neergezet. Kortom, De Pilot Sport 4 rijdt op bijna alle punten zijn concurrenten eruit. Evo noemt de PS4 “eenvoudigweg een super band”.

Band Eindklassement
Michelin Pilot Sport 4 1
Pirelli P Zero PZ4 2
Continental PremiumContact 6 3
Falken Azenis FK510 4
Dunlop Sport Maxx RT2 5
Bridgestone Turanza T001 EVO 6
Hankook Ventus S1 Evo2 7
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 8
Toyo Proxes Sport 9

Bekijk de complete resultaten van deze evo-test op hun website.

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel