Auto Zeitung heeft 9 zomerbanden en 1 all season band geselecteerd voor zijn bandentest van het jaar 2019. Voor de meeste banden kwamen de resultaten overeen met de verwachtingen van het blad, maar sommige banden zorgden voor een verrassend effect.

10 geteste banden
Het testseizoen van autobanden is in volle gang! Na de vergelijkende test van zomerbanden voor stadsauto’s, SUV’s en sportauto’s van Auto Bild, is het nu de beurt aan een ander Duits tijdschrift om de resultaten van hun bandentest te onthullen. Auto Zeitung heeft 10 banden in de maat 235/45 R18 getest die uiterst populair zijn voor compacte of toerauto’s zoals de Opel Astra, Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, Volkswagen Passat of de Ford Mondeo / de S-Max. Naast de 9 zomerbanden, heeft het Duitse blad besloten een all season band, de Michelin CrossClimate +, aan deze test toe te voegen:
- Apollo Aspire XP
- Bridgestone Turanza T005
- Continental PremiumContact 6
- Kumho Ecsta HS51
- Maxxis Premitra HP5
- Michelin CrossClimate+
- Michelin Primacy 4
- Nankang AS1
- Pirelli Cinturato P7
- Yokohama BluEarth AE50
De diverse tests zijn vrij klassiek (snelheid, remmen, comfort…). De prestaties op droog en nat wegdek tellen even zwaar mee voor de eindscore.

De prijs is een betrouwbare indicatie
De Nankang AS1 is verreweg de goedkoopste band van deze vergelijkende test maar heeft dan ook de slechtste prestaties. Met deze band heeft de Skoda Superb Combi van Auto Zeitung 22,7 meter meer nodig dan de beste band om tot stilstand te komen op nat wegdek. Hij is 10 seconden trager op een nat circuit. Op dit wegdek was het tevens moeilijk de auto volledig onder controle te houden. Hoewel het verschil op een droog circuit minder groot is, blijft de Nankang AS1 toch nog de minst efficiënte band van de 10 geteste producten.
De Kumho Ecsta HS51, de op één na goedkoopste band, presteert ietsjes beter maar kan bij lange na niet tippen aan de beste banden. Op natte wegen heeft hij een 18,5 meter langere remweg. Hij kenmerkt zich tevens door trage stuurreacties op een nat circuit. De Kumho heeft echter de beste weerstand tegen aquaplaning van de vergelijkende zomerbandentest.
De Apollo Aspire XP biedt ook een goede weerstand tegen aquaplaning maar heeft te lange remafstanden, met name op natte wegen waar hij pas 11 meter na de beste band tot stilstand komt. Hij presteert tamelijk goed op een droog en nat circuit ondanks de door de te zachte zijwanden veroorzaakte lage zijwaartse grip.

Het is de Michelin CrossClimate+ die voor de grootste verrassing binnen de test zorgt. Dit is de band met het hoogste prijskaartje. Ondanks het feit dat het een all season band betreft – en dus een compromis tussen een zomer- en een winterband is – biedt hij een goed prestatieniveau. Deze band heeft volgens Auto Zeitung zelfs de kortste remweg op natte wegen. Bij de test op droge wegen wordt hij echter logischerwijze ingehaald door het merendeel van de andere banden.
De evenwichtige Yokohama BluEarth AE50 band voert zijn job goed uit volgens Auto Zeitung. De band van de Japanse fabrikant biedt niet de beste weerstand tegen aquaplaning maar vertoont goede prestaties bij het remmen en rijden op natte wegen. Hij is tamelijk comfortabel en zuinig en heeft een lage rolweerstand.
Ondanks de ietwat lange remwegen op nat wegdek – 11 meter langer dan de beste band – compenseert de Bridgestone Turanza T005 zich door uitmuntende prestaties op droge wegen. Hij is uiterst efficiënt tegen aquaplaning en heeft ook een zeer lage rolweerstand.
De Pirelli Cinturato P7 kent volgens Auto Zeitung geen echt zwakke punten. Deze vrij evenwichtige band behaalt goede resultaten bij de remtesten, met name op natte wegen. Bij het rijden op circuit, eindigt hij op minder dan een seconde achter de beste band.
De Maxxis Premitra HP5 is één van de goedkoopste banden maar is tevens tamelijk efficiënt. Dit was een grote verrassing voor Auto Zeitung, die de band slechter ingeschat had. Hij eindigt op de 2e plaats bij het remmen op droge wegen, op slechts 40 cm van de 1ste plaats. Op circuit dringt hij op zowel op droog als nat bij elke test door tot de top 3. Dankzij deze prestaties behoort hij tot één van de beste banden van deze vergelijkende test.
De Michelin Primacy 4, de duurste band op de CrossClimate+ na, behaalt goede resultaten op natte wegen. Hij is volledig op zijn gemak op droog met een mooie 3e plaats bij de remtest en een 2e plaats bij het rijden op een droog circuit. Hij heeft geen echte zwakke punten en heeft de laagste rolweerstand van de geteste banden.
Volgens Auto Zeitung is de Continental PremiumContact 6 echter de beste zomerband van 2019 voor de categorie gezins- en/of toerauto’s. Hij eindigt op de 1ste plaats wat betreft het remmen op droge wegen, het rijden op een droog en nat circuit. Bij het rijden op natte wegen, is het de beste zomerband en wordt slechts verslagen door de Michelin CrossClimate + all season band. Deze comfortabele band is vrij prijzig maar biedt dan ook uitmuntende prestaties.
Band | Klassement | Plus- en minpunten |
Continental PremiumContact 6 | 1 | De beste band op natte en droge wegen |
Michelin Primacy 4 | 2 | Het beste rijgedrag op droge wegen, hoge prijs |
Maxxis Premitra HP5 | 3 | Uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding |
Pirelli Cinturato P7 | 4 | Goede algemene resultaten, middelmatig rijgedrag op natte wegen |
Bridgestone Turanza T005 | 5 | Goede rijprestaties, enigszins lange remafstanden op natte wegen |
Yokohama BluEarth AE50 | 6 | Uiterst evenwichtig, minder efficiënt tegen aquaplaning. |
Michelin CrossClimate+ | 7 | De beste remresultaten op natte wegen, minder goed op droge wegen |
Apollo Aspire XP | 8 | Goede weerstand tegen aquaplaning, enigszins lange remafstanden op natte wegen |
Kumho Ecsta HS51 | 9 | Goede weerstand tegen aquaplaning, enigszins lange remafstanden |
Nankang AS1 | 10 | Gering rolgeluid, geen betrouwbaar rijgedrag op natte wegen |