Op de zijwanden van je banden staan meerdere markeringen. Let met name goed op de bandmarkering van de autofabrikant, want dit is het bewijs dat de band gehomologeerd is. Wat is het nut hiervan? Is het verplicht? Welke markering is gekoppeld aan welke autofabrikant? Rezulteo legt alles haarfijn uit!
Wat is een door een fabrikant gehomologeerde band?
Gehomologeerde banden worden ontworpen door fabrikanten die hiervoor samenwerken met de autofabrikanten om te voldoen aan de technische behoeften van een specifiek model en tevens de prestaties ervan te optimaliseren. Dit type aanduiding – ook wel OE-markering genoemd (Original Equipment) – betreft in de meeste gevallen banden voor auto’s met specifieke behoeften zoals sportauto’s (Porsche, Ferrari) of luxe merken zoals Audi of Mercedes.
De autofabrikanten geven twee types homologaties af:
- verplichte homologatie: de autofabrikant legt een bandenmerk en bandprofiel op voor zijn modellen (een verplicht gehomologeerde band kan niet op andere type auto’s gemonteerd worden)
- technische homologatie: de autofabrikant adviseert een merk autobanden of een bandprofiel voor zijn modellen (een technisch gehomologeerde band kan gebruikt worden voor overige modellen auto’s als bepaalde – door de fabrikant opgelegde – voorwaarden nageleefd worden)
Welke autofabrikanten betreft dit?
De gehomologeerde banden hebben een voor de autofabrikant specifieke markering. Hieronder een beknopte lijst van de belangrijkste markeringen:
Audi AOE, RO1, AO1, AUDI, RO2, AO2, RO3, AO |
Alfa Romeo AR, ARR |
Aston Martin AMX, AMR, AML, AM2, AM6, AM4, AMP, AMS, A6A, AM5, AM9, AM8, AMV |
Bentley B, BC, BL, BL1, B1 |
BMWBMW, M3, * | Chrysler C1 |
Ferrari K2, K3, K1, F01, F, F03, F02 |
FordFO2, FO1, FO | Jaguar J, JRS |
Lamborghini L |
Land Rover LR, LR1, LRO, LRO1 |
Lancia LZ |
McLaren MC, MC1 |
Mercedes MOE, MO-V, MO, MO1 |
Maserati MGT |
Opel OP, OP1 |
Peugeot Citroën SI |
Porsche NA0, N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6 |
RenaultRE | Toyota A |
Volkswagen VO |
Welk risico neem ik als ik banden monteer die niet door de autofabrikant gehomologeerd zijn?
Voor de wet heb je geen enkele verplichting om je auto opnieuw met door de autofabrikant gehomologeerd banden uit te rusten. Je kunt elke gewenste autoband monteren, op voorwaarde dat deze voldoet aan de geldende Europese normen en de maat en de laad- en snelheidsindexen nageleefd worden. Een uitrusting in goede staat, met de juiste maten en die voldoet aan de regelgeving, zal zonder problemen door de APK-keuring komen.
Voor optimaal rijgedrag is het uiteraard beter de aanbevelingen van de autofabrikant op te volgen en dus je banden te vervangen door specifieke- voor je auto gehomologeerde -modellen. In sommige gevallen (en met name voor supersportauto’s) kan het vervangen van een gehomologeerde band door een klassieke band het rijgedrag veranderen. De door de autofabrikant gehomologeerde band is in dat geval een waar pluspunt voor het rijplezier.
Kan een band met een markering van een autofabrikant onder andere merken gemonteerd worden?
Als je auto geen verplichte homologatie vereist, kun je voor andere auto’s gehomologeerde banden monteren, behalve als deze exclusief voor één merk bestemd zijn. Je kunt zo bijvoorbeeld voor BMW gehomologeerde banden onder je Mercedes aanbrengen.