Voor een bandenfabrikant is de autosport een uitzonderlijke communicatietool. Daarnaast is het een uitstekend middel om technische oplossingen te testen en een groot aantal technologieën te ontwikkelen die vervolgens voor de productie van wegbanden gebruikt kunnen worden.

Door Gepubliceerd Op: juni 9, 2021Categorieën: Algemene bandeninformatie841 woorden4.3 min gelezen
De van de circuitband afgeleide sportband
De technologie van sportbanden is afgeleid van de prestaties van racebanden. © Fotolia

De autosport verbetert het imago van het merk

Deelname aan de autosport biedt een grote zichtbaarheid aan bandenfabrikanten die hun imago willen oppeppen bij het grote publiek en de consument. Daarnaast weerspiegelt dit de sportieve merkwaarden.

Goede resultaten tijdens een race zijn bijvoorbeeld een onbetwistbaar argument om de efficiëntie en de prestaties van een bandenmerk te verwezenlijken. Het hierdoor verkregen merkimago is over het algemeen gunstig voor alle uitingen van de fabrikant. De sportresultaten zorgen voor een prima imago en bekendheid bij het grote publiek.

Als je miljoenen banden overal ter wereld verkoopt, kun je maar beter een bandenkampioen zijn die zijn sporen op het racecircuit heeft verdiend. Of het nou MichelinPirelliDunlopGoodyearContinental of Bridgestone betreft, de meeste grote spelers op de markt zijn tevens op meerdere vlakken actief binnen de autosport. De perscontacten van de diverse merken onderstrepen waar mogelijk de nauwe banden tussen de race- en wegbanden om de prestaties ervan te tonen aan het ‘gewone’ publiek. De associatie van de sportprestaties met het merk heeft uiteraard een impact bij het kopen van nieuwe banden.

Innovaties dankzij het autoracen

Naast het feit dat de autosport voor talloze bandenfabrikanten een prima PR mogelijkheid is, doet het tevens dienst als laboratorium om nieuwe banden voor personenauto’s te ontwikkelen. De racecircuits bieden hiervoor talloze mogelijkheden.

De banden die gebruikt worden door een prototype op de 24 uur van Le Mans, een Formule 1 race, een rally of een GT tijdens een sprint, zijn wat betreft de prestaties, de ondervonden problemen en de kosten niet te vergelijken met normale autobanden.

Een personenauto of sportband moet tienduizenden kilometers meegaan en bij droog of nat weer op vrijwel elk type wegdek rijden. Ook moet hij moet betaalbaar blijven, zelfs voor krachtige sportauto’s. De autosport blijft hoe dan ook een zeer interessant testterrein om talloze parameters op de proef te stellen die eventueel in wegbanden voor auto’s verwerkt worden.

Overdracht van technologie

Bij elke autorace onderzoekt de bandenfabrikant nieuwe materialen, productieprocessen en andere technologische uitdagingen. Dankzij deze tests kan hij hoogwaardige prestaties op het circuit bieden. Vermaarde bandenfabrikanten en tevens specialisten in de racewereld zoals Michelin en Pirelli bevestigen dat de technologie van racebanden wel degelijk gebruikt wordt voor personenauto bandenDe overdracht van deze technologie is terug te vinden op vier belangrijk vlakken: het bandprofiel, de structuur, de materiaalkeuze en het reliëf van de band. Dit laatste punt gaat natuurlijk niet op voor de ‘slick’ banden die gebruikt worden op droge circuits door een groot aantal raceauto’s (Formule 1, GT, prototypes van de 24 uur van Le Mans, eenpersoonsauto’s, enz.). Het door de fabrikant uitgevoerde onderzoek om de raceresultaten te verbeteren is dus direct van invloed op de in de handel verkrijgbare personenauto banden, met name voor de ultra high performance (UHP) banden voor sportauto’s. Racebanden en autobanden moeten echter aan totaal verschillende eisen voldoen.

Een specifieke ontwikkeling voor elk type band

De diverse takken van de autosport wegen niet allemaal even zwaar bij de ontwikkeling van personenauto banden, maar vullen elkaar uitstekend aan:

  • De 24 uur van Le Mans maakt het mogelijk aan de levensduur en constante prestaties te werken.
  • De rally stelt de fabrikanten in staat de robuustheid van de banden in moeilijke omstandigheden onder de loep te nemen: het is één van de weinige races die op de weg – en niet op een circuit – wordt gehouden. De banden moeten dus optimaal in staat zijn de uitdagingen van het rijden op gewone wegen in plaats van op het asfalt van circuits te trotseren. Aangezien de auto’s tijdens dit type races ook over ruige terreinen rijden, is dit een uitstekende manier om all terrain banden te verbeteren.
  • Sommige nieuwe varianten waar ook elektrische voertuigen aan meedoen, helpen de rolweerstand en de energie-efficiëntie van de band te verbeteren. Kampioenschappen zoal de Formule E verplichten trouwens het gebruik van gegroefde banden in plaats van ‘slick’ banden op droge circuits. Dit maakt het mogelijk aan een profiel te werken dat voor productiebanden voor op de weg kan dienen.
  • Daarnaast spelen de zogenaamde ’toerwagen races’ een rol voor het rijgedrag en de stuurreacties van de band, waarvan het ontwerp uiteraard verschilt van de uiterst geavanceerde modellen voor de Formule 1 of de prototypes voor de 24 uur van Le Mans.

En zelfs binnen de specifieke Formule 1, waar de bandcapaciteiten totaal anders zijn dan die van een wegband, draagt het werken aan de meest radicale prestaties bij aan het ontdekken van nieuwe ontwikkelingspunten.

Een invloed waarmee budgetbanden ook hun voordeel doen

We denken al snel dat vooral de sportbanden profijt halen uit de ervaring van de fabrikanten op racecircuits. Deze hebben namelijk hoge vereisten wat betreft de prestaties.

Zelfs de budgetreeksen maken gebruik van de via de racewereld opgedane kennis. Dit betreft hoofdzakelijk de rolweerstand en de rubbercompounds. De silica doseringen en de bewerking van de structuur en de gordels kunnen eveneens gebaseerd worden op de onderzoeken binnen de diverse takken van de autosport.

Kortom, de autosport is een groot pluspunt voor je autobanden!

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel