1. Homepage
  2. chevronBandenmerken
  3. chevronMichelin
  4. chevronCrossClimate
CrossClimate
Michelin

Autoband Michelin CrossClimate

All-season
  • Zomer- en winterband geschikt voor alle weersomstandigheden.
  • Optimale grip op natte wegen.
  • Handling op besneeuwde wegen.
CrossClimate
Michelin

Autoband Michelin CrossClimate

All-season
  • Zomer- en winterband geschikt voor alle weersomstandigheden.
  • Optimale grip op natte wegen.
  • Handling op besneeuwde wegen.
Premium
87
rezulteoSCORE
87
rezulteoSCORE
Premium
  • Zomer- en winterband geschikt voor alle weersomstandigheden.
  • Optimale grip op natte wegen.
  • Handling op besneeuwde wegen.
Lees meer
Zoek direct op bandenmaat
chevron

Kies een bandenmaat

Toon meer banden Michelin
chevron

Test

Veiligheid

Remmen op droog wegdek
8 / 10
Remmen op nat wegdek
9.6 / 10
Grip op nat wegdek
7.9 / 10
Aquaplaning
7.2 / 10

Besparing

Duurzaamheid
10 / 10
Brandstofbesparing
7.1 / 10

Comfort

Opvangen van onregelmatigheden in het wegdek
7.1 / 10
Wegligging
9 / 10
Rolgeluid
9.8 / 10

Sneeuw

Remmen op sneeuw
4.1 / 10
Optrekken op sneeuw
6.7 / 10

IJs

Remmen op ijs
9.4 / 10
Optrekken op ijs
niet beoordeeld

Eigenschappen

merk
Michelin
model
CrossClimate
gehomologeerd
N/A
soort auto
Auto
Rijstijl
High Performance
Seizoen
All-season
Gespijkerd
nee
Spijkerbaar
nee
3PMSF
ja
Runflat
nee
Ecotyre
nee
Asymmetrisch
nee
Directioneel
ja
Velgbeschermer
nee
Seal
nee

Omschrijving

De voor een groot aantal auto’s ontworpen Michelin CrossClimate is een autoband met baanbrekende technologieën die zowel in de winter als in de zomer veiligheid op de weg biedt.

Veiligheid. Verbeterde remprestaties op natte, droge of besneeuwde wegen dankzij de innovatieve rubbercompound die in staat is om, ongeacht de weersomstandigheden, voldoende grip te bieden. Prestaties op droge wegen verzorgd door de stijfheid van het profiel verkregen door de zelfblokkerende lamellen.

Winter. Verhoogde grip op besneeuwde wegen door het directionele rolvlak in V-vorm met een dynamische hoek om het hoofd te bieden aan zijwaartse en overlangse krachten. Handling op sneeuw overgebracht door diepe 3D lamellen die een klauwfunctie hebben in combinatie met de afgeschuinde hoeken van de blokken. De Michelin CrossClimate is de eerste zomerband die beschikt over een 3PMFS label; dit logo onderstreept de winterband eigenschappen.

Duurzaamheid. Verbeterde levensduur en stuurprecisie dankzij de speerpunttechnologieën waaronder de Michelin Evergrip; een technologie bestaande uit schouderlamellen.

MICHELIN CROSSCLIMATE: EEN WINTERBAND EN ZOMERBAND IN ÉÉN

Met de CrossClimate, die zowel in de zomer als de winter uitstekende prestaties vertoont, biedt Michelin een autoband aan die perfect is toegesneden op de reële behoeften van automobilisten. Een bestek dat veel gemeen heeft met dat van de all season band. Deze autoband valt in werkelijkheid toch in een totaal andere categorie.

Een all season band? 

De bandenwereld kampt altijd met hetzelfde technische probleem: een zomerband is niet efficiënt in de winter en vice versa.

Binnen het aanbod van de fabrikanten waarbij het seizoenverschil het doorslaggevende criterium is, vormt de all season band de ontbrekende schakel. In theorie lijkt dit het perfecte product dat aan de behoeften van talloze automobilisten voldoet. In de praktijk heeft het echter moeite zijn plaats op de markt te vinden. Deze autoband heeft namelijk de reputatie slechts gemiddelde prestaties te bieden; in de zomer presteert de all season slechter dan zomerbanden en in de winter zijn de prestaties minder vergeleken met winterbanden. De CrossClimate heeft de ambitie om op alle vlakken goed te scoren.

Na het rijgedrag van de automobilisten geanalyseerde te hebben - aan de hand van vragen over hun werkelijke behoeften - besloot Michelin de CrossClimate te ontwerpen. Ideologisch gezien weigerde Michelin een directe link te leggen met de klassieke all season banden aangezien deze over het algemeen aan de zomer aangepaste winterbanden zijn. Michelin heeft de rollen omgedraaid: de fabrikant ging uit van een zomerband om een product te ontwikkelen dat tevens geschikt is voor gebruik in de winter. En dit verschil is van groot belang!

We kunnen allereerst opmerken dat de band voorzien is van de '3PMSF' markering op de zijwanden. Dit logo bevestigt de winterband eigenschappen. Michelin benadrukt echter dat de CrossClimate niet de intentie heeft concurrentie te bieden aan de echte winterbanden. De fabrikant richt zich dan ook niet op gebruikers van dit type autoband.

De CrossClimate is dus bestemd om aan een werkelijke behoefte te voldoen: die van de automobilist die het hele jaar voornamelijk op “zwart' asfalt rijdt, geconfronteerd kan worden met wisselende weersomstandigheden en af en toe op besneeuwde wegen rijdt.

Op weg naar een perfect technisch compromis?

Technisch gezien, zijn de vereisten voor een zomer- en winterband totaal verschillend. Michelin verklaart een historische drempel bereikt te hebben binnen het prestatie-evenwicht van één enkele band dankzij een tot het maximum beperkt technisch compromis. De verwachte prestatiecriteria zijn gericht op optimale veiligheid bij alle omstandigheden waarmee een automobilist kan worden geconfronteerd. Kortom, een autoband die in de zomer én in de winter uitmuntende prestaties biedt.

Michelin kondigt bovendien aan alle gebreken die de automobilisten over het algemeen met all season en winterbanden ondervinden omzeild te hebben: een lage energie-efficiëntie, een langere remweg op droge wegen ten opzichte van zomerbanden, enz.

Het rolvlak heeft een directioneel aspect. Een oplossing die we doorgaans op winterbanden terugvinden en tegenwoordig zeldzaam is op zomerbanden welke eerder een asymmetrisch profiel hebben.

De autoband maakt gebruik van materialen die het in staat stellen niet te verstijven bij temperaturen van minder dan 7°C, en tevens bestand te zijn tegen zomerse omstandigheden. Een krachttoer die tot nu toe onmogelijk leek.

Het rolvlak is waarschijnlijk het sleutelelement van de Michelin CrossClimate. De autoband is voorzien van een onderlaag vervaardigd uit een nieuw materiaal dat het energierendement verbetert, terwijl de zelfblokkerende 3D-lamellen garant staan voor een volmaakte stijfheid op droge wegen (en dus voor stuurprecisie) en een klauweffect op de sneeuw (en dus voor handling).

De test

Na een fraaie theoretische inleiding, stonden het testteam van rezulteo uiteraard te trappelen van ongeduld om de CrossClimate te proberen en zo de eigenschappen ervan te kunnen vergelijken met die van zomerbanden en tevens een test uit te voeren op een besneeuwd wegdek.

De eerste kilometers achter het stuur van onze testauto (Peugeot 308, condities: droog asfalt) stellen ons in staat de beweringen van de fabrikant uit Clermont-Ferrand onder de loep te nemen: de geboden eigenschappen lijken op die van een zomerband. De CrossClimate heeft niet de enigszins sponsachtige kant van een winterband en ook niet hetzelfde rolgeluid. De band blijkt zeer precies en uiterst geruisloos, zelfs bij het beklimmen van de bergpas van La Faucille die zich kenmerkt door een opeenvolging van bochten en hellingen en aan de toenemende hoogte verbonden temperatuurdalingen.

Na deze klassieke situaties worden we geconfronteerd met wegdelen bedekt met verse sneeuw (10 tot 15 cm dik) samen met aangedrukte en bevroren sneeuw. In deze omstandigheden onderscheidt de CrossClimate zich door een verbluffende handling en remprestaties. De band biedt uitmuntende veiligheid en stelt ons in staat probleemloos over dit type wegen te rijden. We benadrukken echter nogmaals dat deze autoband niet kan rivaliseren met een klassieke winterband in deze omstandigheden en het minder zijwaartse grip biedt dan een klassieke winterband. Dit is uiteraard logisch. 

Naast deze rijtest, heeft Michelin ons de gelegenheid geboden vergelijkende tests uit te voeren. Na eenzelfde test om de remprestaties op droge wegen en de grip op natte wegen te analyseren, kunnen we vaststellen dat de resultaten vergelijkbaar zijn met die van de Energy Saver +, die, zoals u wellicht weet, één van de beste zomerbanden voor compacte en stadsauto’s is.

Conclusie

De benadering van Michelin is onbetwistbaar baanbrekend. De kilometers die wij met de CrossClimate hebben afgelegd gaven ons een uiterst positieve indruk. De prestaties van deze autoband werden bevestigd dankzij door Duitse instituten (Tüv Süd, Dekra, Utac) in opdracht van Michelin uitgevoerde tests en de resultaten komen overeen met onze ondervindingen.

LandBronDatumNummer
  • DEAUTO BILD201539
  • DEADAC10/2016N/A
  • DEAUTO BILD ALLRAD07/2016N/A
  • FRAUTO PLUS20161427
  • RUAUTOREVIEW20166
  • CZAUTOKLUB CR03/2017N/A
  • SEVI BILAGARE03/2017N/A
  • DEAUTO ZEITUNG201721
  • DEADAC02/2018N/A
  • CZAUTOKLUB CR04/2018N/A

Wat is de rezulteo score?

Alle basisprestaties zijn gegroepeerd rond 3 criteria: Besparing, Comfort en Veiligheid. Er kan dus een algehele waardering gegeven worden aan een band door te kijken naar de drie eerder berekende afzonderlijke scores en de twee winterscores als het om winterbestendige producten gaat. Deze afweging wordt berekend op basis van de categorie bandenmaat: zuinig, high performance, of sport.

Meer info