Hoewel de bandenfabrikanten dankzij belangrijke partners al sinds jaren nauw betrokken zijn bij de racewereld, begeven ze zich nu ook op het terrein van het virtueel racen. Met de opkomst van ware professionele e-games en het afgelasten van talloze live evenementen in 2020, zijn er meer en meer merken te zien op de virtuele E-sport circuits.

Door Gepubliceerd Op: juni 14, 2021Categorieën: Merken en producten800 woorden4.3 min gelezen
Bandenmerken richten zich via racesimulators op virtuele racecircuits
© AdobeStock / Sergey Ryzhov

De indrukwekkende opkomst van de E-sport wedstrijden

24 uur van Le Mans op een virtueel circuit: Michelin doet aan virtueel autoracen
© Michelin

Michelin bij videogames en E-sport

De videogames van tegenwoordig zijn adembenemend realistisch. De racesimulaties zijn zowel op het grafische als technische vlak zo reëel dat Michelin de officiële bandenleverancier van het spel Gran Turismo is geworden.

Met de internationale sanitaire crisis heeft de Franse fabrikant, via zijn reeds bestaande partners, zijn samenwerkingen uitgebreid. De 24 uur van Le Mans, die normaalgesproken op 13 en 14 juni plaats hadden moeten vinden op het Circuit de la Sarthe, is uitgesteld tot in september. Maar je hoeft niet tot september te wachten, deze legendarische enduro race werd voor het eerst in zijn geschiedenis virtueel gestreden. Michelin maakte deel uit van de race met zijn Pilot Sport banden en een strategie die door de 50 voor dit evenement aanwezige teams uitgestippeld werd. In totaal deden er 200 coureurs en simracers aan de simulatie mee, zoals Pierre Gasly (F1 – Toro Rosso), Charles Leclerc (F1 – Ferrari), en Fernando Alonso die de race echter op moest geven vanwege een lege tank! 

“De E-sport is tegenwoordig een feit en geen spelletje meer”, aldus de Spanjaard, tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en eigenaar van een professioneel e-Sport team vóór de race. “Het is een platform dat niet alleen voor de spelers maar tevens voor professionele coureurs gebruikt kan worden. We gebruiken al sinds enkele jaren simulators om de circuits te doorgronden en auto’s te ontwikkelen. We hebben een fantastische fanbasis opgebouwd. Deze houden van autoracen en geven er zo een eigen aanvulling aan”.

Het team Rebellion Williams eSport heeft de categorie LMP op zijn naam geschreven, terwijl Porsche in de GTE klasse als winnaar uit de bus kwam.

Maar dit is niet de enige race waaraan Michelin meedeed. De Franse fabrikant was tevens aanwezig bij de virtuele versies van het Formule E kampioenschap (Race At Home Challenge) en de MotoGP waarbij de beste coureurs ter wereld het virtueel tegen elkaar opnamen.

Goodyear bij videogames en E-sport

De Goodyear zeppelin maakte deel uit van de virtuele race van Le Mans
© Eurosport

De uit Akron, Ohio afkomstige fabrikant verzorgt de exclusieve levering voor de WTCR. De data van de FIA World Touring Car Cup werden eveneens aangepast maar de organisatie heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om een virtuele versie van dit evenement te creëren. Een unieke kans voor Goodyear om zijn Eagle F1 SuperSport banden binnen de racewereld te testen. Deze weliswaar virtuele aanwezigheid werpt namelijk toch zijn vruchten af volgens Ben Crawley, directeur van de Motorsport tak bij Goodyear: “De E-sport is tijdens de lockdown razend populair geworden. We zijn ervan overtuigd dat, zelfs als de echte wedstrijden weer hervat kunnen worden, deze groei niet te stuiten is. Het zorgt voor een hechte band tussen de fans en hun racehelden. We streven er op de lange termijn naar mee te mogen beslissen over de keuze van de banden en de strategieën voor de pitstops binnen de e-sport door de programmeurs te helpen de werkelijke prestaties van de Goodyear racebanden zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Op korte termijn is dit een uitstekende kans om in contact te komen met de fans en voor ons merk een plaats binnen deze opkomende virtuele racewereld te creëren”. Goodyear is met dit doel voor ogen tevens aanwezig binnen de eNascar League en de European Truck Racing Championship Digital Racing Challenge

© Goodyear

Pirelli bij videogames en E-sport

Pirelli is de exclusieve Formule 1 leverancier en heeft tevens een plaats verworven in de gameversie van het grootste race kampioenschap ter wereld. De F1 Esport Series bestaan uit 8 races en trokken meer dan 30 miljoen toeschouwers online en op televisie. Door de topcoureurs van de F1 en overige VIP’s  zoals de voetballers Sergio Agüero, Pierre-Emerick Aubameyang, Thibaut Courtois en zanger Luis Fonsi in te zetten, was dit evenement een daverend succes voor de Italiaanse fabrikant die vanaf het begin tot het einde aanwezig was.

https://www.youtube.com/embed/6fTMz4_B0RE

Pirelli is tevens hoofdsponsor van de Trans-AM racecompetitie voor personenauto’s. Dit evenement kon uiteraard ook niet in het echt plaats vinden maar werd virtueel afgelegd met professionele coureurs.

Trans AM door Pirelli E-sports: racen via een autosimulator
© Trans AM

Hankook bij videogames en E-sport

De DTM, het Duitse toerwagen kampioenschap, werd eveneens enkele maanden uitgesteld en koos voor een digitaal intermezzo: 4 races met 20 coureurs en simracers in legendarische auto’s uit de edities van 1992, 2013, 2014 en 2016. Een goede kans voor Hankook om, als langdurige partner van deze wedstrijd, in de spotlights te staan. “Het was logisch om een nieuwe insteek te zoeken voor onze samenwerking en deze via de DTM Esports Classic Challenge aan de huidige omstandigheden aan te passen”, verklaarde Manfred Sandbichler, Directeur Hankook Motorsport Europe. “Als bandenleverancier voor de DTM, bieden wij tevens de vereiste kennis over de echte wereld aan de virtuele versie: het autoracen en het door de race geboden plezier zijn niet exclusief aan één specifiek platform verbonden”.

Hankook wordt bandenleverancier voor de elektrische racewagens van de Formule E
© Hankook

Deel dit artikel waar je maar wilt!

Artikelen die u mogelijk interesseren:

  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel
  • Lees het artikel