Vergelijk autobanden tegen de laagste prijs!

De tubeless band: beschrijving en geschiedenis van de moderne band

Tubeless banden zijn banden zonder binnenbanden. Sinds de uitvinding ervan, meer dan 90 jaar geleden, zijn ze steeds populairder geworden. Tubeless banden worden tegenwoordig gebruikt voor motoren, fietsen, atb’s en auto’s. Maar hoe is deze band ontstaan? Wie heeft de tubeless band uitgevonden? Lees verder om alles te weten te komen.

Geschiedenis van de tubeless band: wie heeft de band uitgevonden?

De band, een uitvinding die teruggaat tot in de 19e eeuw. © iStock

Wat is een tubeless band eigenlijk?

‘Tubeless’ (Engels) banden zijn banden zonder zichtbare binnenband. De binnenband is als het ware geïntegreerd in de buitenband. Daar hij uiterst bestendig is, heeft de tubeless band minder risico lek te raken vergeleken met banden met binnenbanden. De interne laag en de bevestiging op de velg van de tubeless banden hebben een dubbele rol:

  • de lucht binnenhouden
  • volledig luchtdicht zijn

Tubeless banden zijn banden die we voornamelijk terugvinden bij de fabrikanten en op de automarkt. Michelin Energy Saver +, Pirelli P-Zero, Continental SportContact 5 en Nokian Z Line zijn voorbeelden van tubeless autobanden.

Wie heeft de tubeless band uitgevonden?

Het schijnt dat de uit Nieuw-Zeeland afkomstige Edward Brice Killen in 1929 het concept van een band zonder binnenband uitgevonden heeft. Hij vraagt patent op zijn uitvinding aan. Dit wordt in 1930 officieel toegekend. Michelin werkt vervolgens het idee uit en produceert in 1955 de eerste tubeless band. Deze vindt al snel een plaats op de bandenmarkt om motoren, fietsen en auto’s uit te rusten. 

Meerdere ingenieurs en uitvinders hebben een rol binnen de geschiedenis van de band gespeeld. Hieronder de hoogtepunten die bijdroegen aan het ontstaan van de tubeless band die we tegenwoordig onder onze auto’s terugvinden:

  • 3.500 jaar v.Chr.: uitvinding van het wiel
  • 1830: Charles Dietz, een Duitse ingenieur, vindt de eerste rubberband uit door tussen de houten velg en de stalen band een laag vilt, kurk en rubber te plaatsen om het comfort van de passagiers van zijn voertuigen te verhogen. Zijn uitvinding is de voorloper van de Michelin band.
  • 1834: Charles Goodyear vindt het vulkaniseren uit (verhitting om het rubber te stabiliseren)
  • 1888: John Boyd Dunlop dient het 1ste patent op een luchtband met ventiel in.
  • 1889: Dunlop richt de eerste fabriek op en maakt gebruik van het door Charles Goodyear uitgevonden vulkanisatieproces.
  • 1929: de Nieuw-Zeelander Edward Brice Killen vraagt patent aan in Frankrijk op een band zonder binnenband. Het patent wordt op 1 april 1930 toegekend.
  • 1955: Michelin ontwikkelt de eerste tubeless band die al snel zijn plaats vindt op de automarkt.
  • 1996: Michelin vindt de Pax System technologie uit om bij een lekke band nog 80 km ‘met een platte band’ door te kunnen rijden

LEES OOK

Bridgestone en Microsoft verhogen de veiligheid van banden

De mobiliteit van morgen vormt de spil van de huidige projecten van de diverse bandenmerken. Informatie over slijtage en bandenspanning is primordiaal voor de veiligheid van automobilisten. Maar er komt nog meer bij kijken! De staat van de dagelijks bereden wegen is van invloed op de slijtage van het loopvlak, hoewel dit niet altijd direct zichtbaar is. En beschadigde banden kunnen de correcte werking van de auto hinderen. Het door Bridgestone en het Microsoft Connected Vehicle Platform ontwikkelde realtime bandencontrolesysteem helpt dit probleem de wereld uit.

Welke bandenmerken komen uit Duitsland?

Welke bandenfabrikant is van Duitse origine? Continental is één van de meest vermaarde merken ter wereld die zich bij elke bandentest weer weet te onderscheiden. Het is daarnaast een grote groep met talloze submerken. Maar er bestaan nog andere Duitse bandenmerken, lees er hieronder meer over.

Auto E-sport: bandenmerken richten zich op het virtueel autoracen

Hoewel de bandenfabrikanten dankzij belangrijke partners al sinds jaren nauw betrokken zijn bij de racewereld, begeven ze zich nu ook op het terrein van het virtueel racen. Met de opkomst van ware professionele e-games en het afgelasten van talloze live evenementen in 2020, zijn er meer en meer merken te zien op de virtuele E-sport circuits.

Covid-19: Michelin gaat 1 miljoen herbruikbare maskers per week produceren

Industriegiganten komen in actie tegen het coronavirus. Michelin heeft aangekondigd dat 10 van zijn Europese fabrieken deelnemen aan de strijd door FFP1 en FFP2 maskers te produceren en te leveren.