Het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport heeft 11 zomerbanden in de maat 225/45 R18 onder de BMW 3 serie vergeleken. De gelegenheid om de beste banden aan te wijzen op het gebied van prestaties en rijplezier.

Sportief rijgedrag op de eerste plaats
De autobladen kiezen maar wat graag voor BMW om over het testcircuit te rijden. Dit geldt uiteraard ook voor het in sportauto’s gespecialiseerde tijdschrift Auto Motor und Sport. En voor zijn vergelijkende zomerbandentest heeft het blad gekozen voor een BMW 3-Serie 330i met 256pk, vermaard om zijn sportieve rijstijl die volgens AMS echter uitsluitend tot zijn recht komt met de juiste banden.
Via diverse tests op droog en nat wegdek werden 11 banden met elkaar vergeleken. Het natte wegdek telt voor een groot deel mee bij de door het tijdschrift toegekende score. Met name de veiligheid in deze rijsituaties wegen zwaar.

Wat zijn volgens Auto Motor und Sport de beste UHP zomerbanden?
Beste UHP zomerband | + | – |
1- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | Remmen in alle situaties, opvangen van hobbels in de weg | Brandstofverbruik |
2- Michelin Pilot Sport 4 | Veilig en sportief | Prijs |
3- Continental PremiumContact 6 | Dynamisch en precies rijgedrag | Aquaplaning |
4- Pirelli P Zero PZ4 | Beste rijgedrag op nat wegdek. Stabiel rijgedrag op droog wegdek | Trage stuurreacties op droog wegdek |
5- Maxxis Victra Sport 5 | Evenwicht op elk type wegdek | Rolweerstand |
6- Bridgestone Turanza T005 | Dynamisch, zuinig en comfortabel. Goed rijgedrag op nat wegdek | Remmen op nat wegdek |
7- Nokian Powerproof | Veilig rijgedrag en goede capaciteiten in bochten op hoge snelheid | Stuurprecisie en remmen op nat wegdek |
8- Falken Azenis FK510 | Remmen op droog wegdek | Grip op nat wegdek en stabiliteit in snelle bochten |
9- Nexen N’Fera Sport | Remmen op droog wegdek | Remmen op nat wegdek en stuurreacties bij koerswijzigingen |
10- Toyo Proxes Sport | Evenwichtig rijgedrag en snelle stuurreacties | Stabiliteit van de achteras en ontoereikende remprestaties op nat wegdek |
11- Giti GitiSport S1 | Sportief op droog wegdek | Remmen op elk type oppervlak en ondersturing op nat wegdek |
Michelin, Goodyear en Conti aan kop, Maxxis houdt ook goed stand
De minder dure banden bevinden zich zoals verwacht onderaan ondanks dat ze over het algemeen vrij correcte prestaties bieden. De remcapaciteiten van de Toyo, Giti, Nexen en Falken banden op nat wegdek beletten deze banden om hoger op te klimmen.
De Nokian Powerproof en Bridgestone Turanza T005 vertonen eveneens zwakke resultaten op nat wegdek maar compenseren dit ruimschoots door hun prestaties op droog wegdek.

Maxxis komt goed uit de bus, net als de Premitra 5 die volgens de test van Auto Zeitung de beste prijs-kwaliteitsverhouding biedt. De Victra Sport 5 behaalt de eervolle vermelding van beste budgetband. Hij is niet de meest sportieve band, maar heeft volgens het Duitse blad uitzonderlijk evenwichtige prestaties.
Goodyear, Michelin, Continental en Pirelli vormen de top vier. De P Zero PZ4 presteert optimaal op nat wegdek. Op droog wegdek heeft hij echter ietwat trage stuurreacties en de neiging tot oversturing.
De Continental PremiumContact 6 blijft achter op nat wegdek door iets grotere remwegen dan de beste banden. Hij compenseert dit door de snelle en precieze stuurreacties op droog wegdek, met name in bochten.

De Michelin Pilot Sport 4 en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 bieden op vrijwel alle vlakken dezelfde prestaties en kenmerken zich door dynamisch rijgedrag en ultraprecieze handling. Ze zijn uiterst bestendig tegen aquaplaningen bieden ongeëvenaard rijcomfort. Maar dankzij de kortste remwegen van alle geteste banden, komt de band van Goodyear uiteindelijk als winnaar over de streep. De Michelin Pilot Sport 4 is echter wat sportiever. Prestaties waar een prijskaartje aan hangt, daar hij verreweg de duurste band van de 11 door Auto Motor und Sport geselecteerde banden is.