Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

3 eenvoudige technieken om bandenslijtage te meten in minder dan een minuut

Vraag je je af of jouw banden nog in goede staat zijn? Leer het slijtageniveau van je autobanden op te meten. Houd in verband met de veiligheid en een eventuele boete regelmatig de staat van je banden in het oog en check aan de hand van deze bandengids eenvoudig of ze al dan niet versleten zijn en je dus nieuwe banden moet kopen.
techniek-slijtage-munt-v2

Copyright : rezulteo

Het risico van versleten banden

Af en toe vergeten we dat de autoband het enige contactpunt is tussen ons voertuig en de weg... Het is dan ook van groot belang om de kwaliteit en de diepte van het bandenprofiel te controleren, aangezien het net dit aspect is dat zorgt voor grip op de weg.

Rijden met versleten / gladde banden verhoogt het risico op een lekke band of op aquaplaning. Hoe gladder een zomerband wordt, hoe sneller de prestaties afnemen, voornamelijk op natte wegen. Kortom: rijd je met versleten banden, dan loop je risico om de macht over het stuur te verliezen.

De Europese regelgeving vereist dat de hoofdgroeven van de band over de hele omtrek minstens 1,6 mm diep zijn, maar eigenlijk gaan de prestaties op natte wegen al achteruit voordat dit slijtageniveau wordt bereikt. Sommige autobanden zijn dan ook voorzien van slijtage-indicatoren die de automobilist informeren over de afname van de prestaties op natte wegen. Wees je er van bewust dat er in sommige landen een strengere slijtgrens geldt voor winterbanden. Wie bijvoorbeeld naar Oostenrijk afreist tussen 1 november en 15 april, moet verplicht met winterbanden rijden met minstens een profieldiepte van 4 millimeter.

De slijtage van een band meten

Om te beginnen: parkeer je auto op een vlakke ondergrond en draai de wielen 45 graden naar rechts of links voor een eenvoudige toegang tot de banden op de voorwielen. Je kunt het slijtageniveau van een autoband op drie manieren controleren: 

Via de slijtageindicator

Alle autobanden zijn voorzien van een slijtindicator. Dit is een rubberblokje met een dikte van 1,6 mm op de bodem van de hoofdgroeven van de band. Als de dikte van de band deze slijtageindicator bereikt, betekent dit dat het wettelijke slijtageniveau is bereikt en de band verplicht vervangen moet worden. Eén blik op de band volstaat om dit te controleren en het is beter (en veiliger!) dat het jouw ogen zijn die dit opmerken in plaats van die van een politieagent.

Via de slijtindicator

© rezulteo

Om de plaats van de slijtindicator terug te vinden, staat er een markering op de zijwand van de band. Dit kan het TWI (Tread Wear Indicator = slijtindicator) logo zijn, het logo van het bandenmerk of een driehoekje.

Slijtindicator Michelin

© Michelin

Sommige merken zoals Continental voegen ook tussenliggende slijtindicatoren toe: het verdwijnen ervan betekent dat de band geen optimale prestaties meer zal bieden op natte wegen. Op winterbanden kunnen er tevens slijtindicatoren op een diepte van 4 mm aangebracht zijn.

 

Slijtindicator Continental

© Continental

Ten slotte gebruiken andere merken zoals Nokian een slijtindicator die van cijfers is voorzien op hun winterbanden.  Ze graveren cijfers in de band die de diepte van het rubber aangeven en die naarmate de slijtage vordert verdwijnen.  

Slijtindicator Nokian

© : Nokian

Met een bandenprofielmeter

Dit is een nuttige tool die tegen een zacht prijsje verkrijgbaar is bij diverse bandencentra. We raden het gebruik van deze tool aan. De (al dan niet digitale) bandenprofielmeter ofwel profieldieptemeter stelt je in staat om op diverse plaatsen nauwkeurig de exacte diepte van de bandengroeven op te meten om zo aan de regelgeving te voldoen.

Het is belangrijk om dit op meerdere plekken op dezelfde band te controleren, omdat je banden namelijk op ongelijkmatige wijze kunnen slijten en de slijtindicator slechts een visuele indicator is en niet de nauwkeurigheid van een profieldieptemeter kan vervangen. 

Bandenprofielmeter

© DR

 

Aan de hand van een muntstuk

Heb je geen bandenprofielmeter (bij de hand) en wil je toch snel het profiel van je banden controleren? Dan kun je een eerste ruwe schatting maken door een euromunt in de groeven van jouw banden te steken:

  • Voor een zomerband kun je een muntstuk van 1 euro gebruiken. Als de sterren op de rand van de munt zichtbaar zijn, moet je de banden vervangen.
  • Voor een winterband kun je een muntstuk van 2 euro gebruiken. Als de buitenste zilverkleurige rand buiten de groef uitsteekt, is de band versleten.

Deze methode is uiteraard minder nauwkeurig dan het gebruik van een bandenprofielmeter.

Het advies van rezulteo:

Verwissel je banden minstens eenmaal per jaar of om de 10 tot 12.000 km om de levensduur van jouw banden te verlengen en een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. Op een voorwielaandrijving slijten de voorbanden bijvoorbeeld sneller dan de achterbanden. Let op: het verwisselen van de banden moet uitgevoerd worden volgens strenge regels en naargelang het automodel (voor- of achterwielaandrijving, vierwielaandrijving) en het type banden (symmetrisch of asymmetrisch).

Meer informatie over de na te leven regels voor het wisselen van banden

---

Over rezulteo:

rezulteo is een bandengids en prijsvergelijker waar je de prijzen kunt vergelijken van je nieuwe autobanden bij diverse Nederlandse bandenverkopers. Ook kun je bij ons terecht voor al je vragen over het onderhoud en de aankoop van autobanden.

De zoektocht naar nieuwe banden begint en eindigt bij rezulteo!

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Mijn auto moet binnenkort APK gekeurd worden

Je auto moet binnenkort gekeurd worden? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen tijdens de APK-keuring: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken herkennen die mogelijk niet door de keuring komen. Alles wat je moet weten om de veiligheid van je banden te optimaliseren, zoals het herkennen van scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band.

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Slijtage van autobanden

TPMS, bandenspanningscontrolesystee