Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

3 eenvoudige technieken om bandenslijtage te meten in minder dan een minuut

Vraag je je af of jouw banden nog in goede staat zijn? Leer het slijtageniveau op te meten. Het is belangrijk de slijtage van je banden in het oog te houden, want een gladde band kan gevaarlijk zijn en bovendien kan het je ook een boete opleveren.
techniek-slijtage-munt-v2

Copyright : rezulteo

De risico’s van gladde banden

Af en toe durven we vergeten dat de autoband het enige contactpunt is tussen ons voertuig en de weg...Het is dan ook van groot belang de kwaliteit en de dikte van het bandenprofiel te controleren, aangezien het net dit aspect is dat zorgt voor grip op de weg.

Rijden met een versleten band, verhoogt het risico op een lekke band of op aquaplaning. Hoe gladder een zomerband wordt, hoe sneller de prestaties afnemen, voornamelijk op natte wegen. Kortom, rijd je met versleten banden, dan neem je het risico op de macht over het stuur te verliezen.

De Europese regelgeving vereist dat de hoofdgroeven van de band over de hele omtrek minstens 1,6 mm diep zijn, maar eigenlijk gaan de prestaties op natte wegen al achteruit vooraleer dit slijtageniveau wordt bereikt. Sommige autobanden zijn dan ook voorzien van slijtage-indicatoren die de automobilist informeren over de afname van de prestaties op natte wegen. Wees je er van bewust dat er in sommige landen een strengere slijtgrens geldt voor winterbanden. Wie bijvoorbeeld naar Oostenrijk afreist tussen 1 november en 15 april, moet verplicht met winterbanden rijden met minstens een profiel van 4 mm.

De slijtage van een band meten

Om te beginnen, parkeer je je auto op een vlakke ondergrond en draai je de wielen 45 graden naar rechts of links voor een eenvoudige toegang tot de banden op de voorwielen. Je kan het slijtageniveau van de autoband op drie manieren controleren: 

Via de slijtindicator

Alle autobanden zijn voorzien van een slijtindicator. Dit is een rubberblokje met een dikte van 1,6 mm op de bodem van de hoofdgroeven van de band. Als de dikte van de band deze slijtindicator bereikt, betekent dit dat het wettelijke slijtageniveau is bereikt en de band vervangen moet worden.  Een blik op de band volstaat om dit te controleren en het is beter dat het jouw ogen zijn die dit opmerken in plaats van die van een politieagent!

Via de slijtindicator

© rezulteo

Om de plaats van de slijtindicator terug te vinden, staat er een markering op de zijwand van de band. Dit kan het TWI (Tread Wear Indicator = slijtindicator) logo zijn, het logo van het merk of een driehoekje.

Slijtindicator Michelin

© Michelin

Sommige merken zoals Continental voegen ook tussenliggende slijtindicatoren toe: het verdwijnen ervan betekent dat de band geen optimale prestaties meer zal bieden op natte wegen. Op winterbanden kunnen er tevens slijtindicatoren op een diepte van 4 mm aangebracht zijn.

 

Slijtindicator Continental

© Continental

Ten slotte gebruiken andere merken zoals Nokian een slijtindicator die van cijfers is voorzien op hun winterbanden.  Ze graveren cijfers in de band die de diepte van het rubber aangeven en die naarmate de slijtage verdwijnen.  

Slijtindicator Nokian

© : Nokian

Met een bandenprofielmeter

Dit is een nuttige tool die tegen een zacht prijsje verkrijgbaar is bij de bandencentra. We raden dit apparaat alvast aan. Het stelt je in staat om op diverse plaatsen nauwkeurig de exacte diepte van de bandengroeven op te meten om zo aan de regelgeving te voldoen.

Je banden kunnen namelijk op ongelijkmatige wijze slijten en de slijtindicator is slechts een visuele indicator en kan niet de nauwkeurigheid van een bandenprofielmeter vervangen. 

Bandenprofielmeter

© DR

 

Aan de hand van een muntstuk

Heb je geen bandenprofielmeter bij de hand en wil je toch het profiel van je banden controleren? Dan kun je een eerste ruwe schatting maken door een muntstuk in de groeven van jouw banden te steken:

  • Voor een zomerband kun je een munt van € 1 gebruiken. Als de sterren op de rand van de munt zichtbaar zijn, moet je de banden vervangen.
  • Voor een winterband, kun je een munt van € 2 gebruiken: als de buitenste zilverkleurige rand buiten de groef uitsteekt, is de band versleten.

Deze methode is uiteraard minder nauwkeurig dan het gebruik van een bandenprofielmeter.

Het advies van rezulteo:

Verwissel je banden minstens eenmaal per jaar of om de 10 tot 12 000 km om de levensduur van jouw banden te verlengen en een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. Op een voorwielaandrijving slijten de voorbanden bijvoorbeeld sneller dan de achterbanden. Let op, het verwisselen van de banden moet uitgevoerd worden volgens strenge regels en naargelang het automodel (voor- of achterwielaandrijving, vierwielaandrijving) en het type banden (symmetrisch of asymmetrisch).

Meer informatie over de na te leven regels voor het wisselen van banden

Was dit advies behulpzaam?

Over hetzelfde onderwerp

Gerelateerde artikels

Controleer je bandenslijtage met het oog op de APK keuring

Ik moet naar de APK keuring

Je moet binnenkort naar de APK keuring? Lees hier alles over de criteria waaraan je autobanden moeten voldoen: het toegestane slijtageniveau, gehomologeerde maten, montage van verschillende banden op verschillende assen,... Leer de defecten en slijtplekken te herkennen die waarschijnlijk niet door de keuring komen. Zet je veiligheid niet op het spel en leer meer over barsten, scheuren, uitstulpingen en bobbels in je band!

Een lekke band

Ik heb een beschadigde of lekke band

Wat doe je bij een lekke band? Hier vind je alle informatie over het reservewiel, het onderhoud ervan, de verschillende manieren om een lekke autoband te repareren (zoals een bandenreparatieset) en welke voorzorgen je moet nemen wanneer je met een gerepareerde band rijdt. Ontdekt ook hoe je de defecten en beschadigingen van autobanden kunt herkennen: abnormale slijtage, een uitstulping of een scheur.

Slijtage van autobanden

TPMS, bandenspanningscontrolesystee