In deze nieuwe bandentest neemt Auto Bild een uitmuntende sportwagen onder de loep: de Mercedes-AMG C63. Een auto uitgerust met afwijkende bandenmaten op de voor- en achterwielen om het sportieve rijgedrag te accentueren dankzij een veel breder rolvlak.
9 banden voor weggebruik en een semi slick band
Welke UHP-banden zijn het meest geschikt voor een sportauto? Deze eenvoudige vraag probeert het blad Auto Bild te beantwoorden met zijn nieuwe bandentest voor 2020. Deze keer zijn de testcoureurs naar Texas afgerezen om de 10 banden onder een Mercedes-AMG C63 te testen op het circuit van Uvalde in de buurt van San Antonio. Om het sportieve rijgedrag naar een hoger plan te tillen rijdt deze uiterst krachtige high performance auto op twee verschillende maten banden: 245/35 R19 op de voorwielen en 265/35 R19 op de achterwielen. De prestaties dus zijn onlosmakelijk verbonden aan de keuze van de band, wat Auto Bild probeert toe te lichten aan de hand van deze test
Wat zijn de beste sportbanden voor de Mercedes-AMG C63?
Band | + | – |
Semi slick – Michelin Pilot Sport Cup 2 | Beste resultaten op droog wegdek | Beperkte prestaties op nat wegdek |
=1 – Continental SportContact 6 | Sportieve, dynamische en veilige wegligging op nat wegdek | Rijcomfort |
=1 – Michelin Pilot Sport 4S | Beste band op nat wegdek, kortste remweg, onberispelijk rijgedrag | Prijs |
3 – Goodyear Eagle F1 SuperSport | Sportband met topprestaties op nat wegdek, stuurprecisie en korte remafstanden | Rolgeluid en rolweerstand |
=4 – Hankook Ventus S1 evo2 | Evenwichtige prestaties en goede prijs-kwaliteitverhouding | Enigszins trage stuurreacties |
=4 – Vredestein Ultrac Vorti | Beste prijs-kwaliteitverhouding, stabiel rijgedrag en dynamische wegligging | Rolweerstand |
6 – Falken Azenis FK510 | Stuurprecisie en rijden op nat wegdek | Neiging tot ondersturing |
7 – Yokohama Advan Sport V105 | Sportieve handling en prestaties op droog wegdek | Remmen op nat wegdek en rijcomfort |
8 – Toyo Proxes Sport | Aquaplaning, prijs en remmen op droog wegdek | Neiging tot ondersturing en trage stuurreacties |
9 – Nankang Noble Sport NS-20 | Aquaplaning en prijs | Lange remwegen en stuurprecisie |
Er gaat niets boven een goede semi slick band op droog wegdek
Hoewel de test om UHP-banden draait, heeft Auto Bild voor het genot een semi slick band, de Michelin Pilot Sport Cup 2, toegevoegd. Daar het een straatlegale band betreft, maakt deze het mogelijk de geavanceerde prestaties van een raceband te combineren met de capaciteit om op alle types wegdek te rijden. Uit de test van Auto Bild blijkt uiteraard dat de PSC2 niet geschikt is voor gebruik bij hevige regenval en het risico op aquaplaning verhoogt. Dit is volkomen normaal voor deze ultra radicale band. Hij is afgeleid van racebanden en heeft in tegenstelling tot klassieke banden dus geen groeven en kanalen om het water af te voeren. De naam “semi slick” betekent dan ook “vrijwel glad”. Hij levert hierdoor echter wel uiterst goede prestaties op droog wegdek en zet op het circuit alle records op zijn naam. Verder wijst de test ook nog uit dat het niet alleen de snelste band, maar tevens de band met de kortste remweg op droog wegdek is.
Michelin en Continental nek aan nek met Goodyear op hun hielen
De Michelin Pilot Sport 4S en Continental SportContact 6 UHP-banden leveren een bittere strijd en kenmerken zich volgens Auto Bild door topprestaties. Op de vooras bieden ze uitstekende stuurreacties terwijl de achterwielen voor dynamisch rijgedrag zorgen. Het Duitse blad heeft zelfs een ontwijkingsmanoeuvre uitgevoerd op 130 en 160 km/uur. Ook hier lukt het de AMG C-klasse met beide merken probleemloos en zonder schokken of kantelen van baan te wisselen, daar waar overige banden aarzelende resultaten vertoonden. Op droog wegdek zijn het, na de semi slick, de beste banden.
De Conti band is iets minder duur, maar de Pilot Sport 4S heeft een veel kortere remweg op nat wegdek. De Michelin band scoort daarentegen iets minder goed op een nat circuit dan zijn Duitse concurrent, maar biedt weer hoger rijcomfort. Op dit wegdek is het de nieuwe Goodyear Eagle F1 SuperSport die als beste uit de bus komt. Deze band krijgt dan ook, net als de Hankook Ventus S1 evo2 en Vredestein Ultrac Vorti de vermelding “goed”. Alle overige banden krijgen de beoordeling “voldoende” behalve de Nankang Noble Sport NS-20 die “niet aanbevolen” wordt. En dit is niet verwonderlijk, op nat wegdek is hij nog slechter dan de semi slick van Michelin.