Ben je op zoek naar uitleg over de bandenmaat op de zijwand van autobanden? Met onderstaande informatie kun je de markeringen op de wang van je band gemakkelijk ontcijferen. Alles over bandenmaten, draagvermogen, snelheidsindex en andere codes op autobanden zijn duidelijk uitgelegd.

De bandenmaat
Er zijn 4 manieren om de juiste maat te vinden voor jouw auto:
- op de zijwand van de band
- aan de binnenkant van de bestuurdersdeur
- door het raadplegen van de correspondentietabel voor de bandenmaat, die de door de autofabrikanten voorgestelde normen volgt.
- door je automodel te kiezen in de zoekmachine van de rezulteo website.
Het bandenmerk, het model en de maat van een autoband staan altijd vermeld op de zijwand. Laten we deze Bridgestone Blizzak winterband als voorbeeld nemen. Je kunt hierop de volgende code aflezen: 205 55 R 16 91 T. Dit is de bandenmaat. In onderstaande tabel lees je hoe deze bandenmaat is opgebouwd.
205 | breedte van de autoband in millimeter |
55 | verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de breedte van de autoband in % |
R | structuur van de band (R voor radiaal zoals de meeste banden op de markt) |
16 | diameter van de velg in inch |
91 | draagvermogen |
T | snelheidsindex |

Draagvermogen
Het draagvermogen (Load Index, Li en ook wel lastindex genoemd) geeft het maximumgewicht aan dat de autoband op maximumsnelheid kan dragen. In de volgende tabel kun je aflezen welk maximumgewicht in kg overeenkomt met welk draagvermogen.
Draagvermogen van de band | Maximale belasting in kg | Draagvermogen van de band | Maximale belasting in kg |
75 | 387 | 101 | 825 |
76 | 400 | 102 | 850 |
77 | 412 | 103 | 875 |
78 | 425 | 104 | 900 |
79 | 437 | 105 | 925 |
80 | 450 | 106 | 950 |
81 | 462 | 107 | 975 |
82 | 475 | 108 | 1.000 |
83 | 487 | 109 | 1.030 |
84 | 500 | 110 | 1.060 |
85 | 515 | 111 | 1.090 |
86 | 530 | 112 | 1.120 |
87 | 545 | 113 | 1.150 |
88 | 560 | 114 | 1.180 |
89 | 580 | 115 | 1.215 |
90 | 600 | 116 | 1.250 |
91 | 615 | 117 | 1.285 |
92 | 630 | 118 | 1.320 |
93 | 650 | 119 | 1.360 |
94 | 670 | 120 | 1.400 |
95 | 690 | 121 | 1.450 |
96 | 710 | 122 | 1.500 |
97 | 730 | 123 | 1.550 |
98 | 750 | 124 | 1.600 |
99 | 775 | 125 | 1.650 |
100 | 800 | 126 | 1.700 |
Snelheidsindex
De snelheidsindex (Speed Index, Si) duidt de maximumsnelheid van een band aan. De onderstaande tabel toont aan welke maximumsnelheid in kilometer per uur overeenkomt met de snelheidsindexen.
Snelheidsindex van de band | Maximale snelheid in km/uur |
Q | 160 |
R | 170 |
T | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
De technische markeringen
Je kunt ook enkele technische markeringen terugvinden op het bandenprofiel, zoals de M+S markering (Mud + Snow) die in bepaalde landen verplicht is op alle winterbanden, of het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake – ofwel het sneeuwvloksymbool) dat bestaat uit een sneeuwvlok met 3 bergtoppen. Dit laatste label garandeert de efficiëntie van high performance winterbanden en is soms ook te vinden op all-season banden.
Sommige high performance autobanden worden specifiek ontworpen voor luxe modellen van autofabrikanten zoals Porsche en Mercedes. In dit geval duidt een inscriptie op de zijwand van de band de homologatie van de fabrikant aan.
Sommige van deze markeringen zijn voor alle merken gelijk en andere specifiek aan de fabrikant.
Gemeenschappelijke markeringen voor alle bandenmerken
M + S | ![]() © rezulteo | De markering Mud + Snow is specifiek voor winterbanden, AWD en all season banden. Het geeft de capaciteiten aan voor grip op losse en onstabiele ondergrond (sneeuw, modder). |
3PMSF | ![]() © By-Oregon-Department-of-Transportation-commons.wikimedia.org | Dit sneeuwvloksymbool is te vinden op banden die specifiek zijn ontworpen om bij streng winterweer en sneeuw te rijden. Het bestaat uit drie bergtoppen en een sneeuwvlok (‘Three Peak Mountain Snow Flake’). |
XL, Extraload of Reinforced | Band met een hoger draagvermogen, geschikt voor zware voertuigen zoals SUV’s, stationwagons, grote sedans en bedrijfswagens. | |
TL of Tubeless | ![]() © Michelin | Een band met een geïntegreerde luchtdichte coating die geen binnenband nodig heeft. |
TT of Tube Type | Band die een binnenband nodig heeft | |
TWI | Slijtindicator (Trade Wear Indicator) | |
MO | OE-markering van Mercedes | |
N0/N1/N2… | OE-markering van Porsche | |
M3 | OE-markering BMW M3 | |
R01 | OE-markering van Audi | |
* | ![]() © BMW | OE-markering van BMW |
j | OE-markering van Jaguar | |
G1 | Eerste uitrusting van sommige auto’s (C6, Laguna 2, Espace4,…) | |
B | OE-markering van Bentley / Audi | |
C1 | OE-markering van Chrysler Viper | |
F of K1 | OE-markering van Ferrari | |
S8 | Ontwikkeld voor Lexus RX300 | |
AMS | OE-markering van Aston Martin | |
OWL | Witte contour belettering (Outline White Letter) | |
ULW | Band met ultra lichte structuur (Ultra Light Weight) | |
MFS | Velgbescherming (Max Flange Shield) | |
RBL | Zwarte belettering (Raised/Recessed Black Letters) | |
WLT | ![]() © BFGoodrich | Witte belettering (White Letter) |
RWL | Witte belettering in reliëf (Raised White Letter) | |
FR | Beschermrand voor de velgen | |
ML | Beschermrand voor de zijwand | |
FP | Velgbescherming | |
WW | Witte rand | |
RB | Zwarte belettering | |
RW | Witte belettering | |
XL | Zie RF |
Lees ook: alles over OE-markeringen van autofabrikanten die de homologatie van een autoband aangeven
Specifieke markeringen van bepaalde bandenfabrikanten
Bridgestone bandenmarkering
RFT | Runflat band |
RW | Runflat band voor Mercedes |
Continental bandenmarkering
SSR | Runflat banden met dragende zijwanden |
Vmax | Band bestemd voor ultra high performance luxe personenauto’s |
ContiSeal | Techniek die voorkomt dat er lucht uit de band ontsnapt door middel van een afdichtend bestanddeel dat het voorwerp dat het lek veroorzaakt omhult. |
ContiSilent | Technologie die de geluidseffecten van de banden beperkt dankzij een polyurethaan schuim |
Dunlop bandenmarkering
FL | Voorband links |
FR | Voorband rechts |
Runonflat | Runflat band |
Noise Shield | Technologie op basis van polyurethaan schuim dat het in de auto waargenomen rolgeluid beperkt |
Goodyear bandenmarkering
EMT of ROF | Runflat band |
SoundComfort | Technologie op basis van polyurethaan schuim dat het in de auto waargenomen rolgeluid beperkt |
Michelin bandenmarkering
Zp | Zero pressure Runflat band |
Green X | Groene band met een hoogwaardige energie-efficiëntie, een goede slijtweerstand en grip op natte wegen |
Pirelli bandenmarkering
Run Flat | Runflat band |
Allroad | Audi allroad |
Seal Inside | Structuur van de band die het mogelijk maakt te blijven rijden zonder drukverlies zelfs na perforatie van de band |
De wettelijk verplichte markeringen: DOT, UTQG, e.d.
In sommige landen legt de wetgeving specifieke markeringen op autobanden op.
In Europa moeten personenauto’s voldoen aan de regels omtrent rolgeluid, grip op nat wegdek en rolweerstand. Er staat een goedkeuringsnummer op de band vermeld (bijvoorbeeld: E2 02-03 527 S1WR1), dat het naleven van deze regelgeving bevestigt.
De Verenigde Staten verplichten de twee volgende codes.
De DOT (Department of Transportation) code
Deze code bevestigt dat de band voldoet aan de door het Amerikaanse Ministerie van Transport opgelegde veiligheidsnormen. Het duidt voornamelijk de productiedatum en productieplaats van de autoband aan.
Lees ook: zo check je hoe oud je autobanden zijn via de DOT-code
De UTQG (Uniform Tire Quality Grading) code
Deze code is erop gericht de consument te begeleiden bij de bandenkeuze door de prestaties van verschillende modellen te analyseren op basis van de 3 onderstaande criteria.
- Treadwear: index voor de slijtweerstand (waarde tussen 60 en 620)
- Tractie: index voor grip op nat wegdek (score van A tot C, A is de beste score en C de minimumscore voor toelating op de markt)
- Temperatuur: index voor de warmteweerstand (score van A tot C, C is de legale minimumscore)
Deze waarden dienen slechts ter indicatie en worden door de fabrikant zelf vermeld. Ze kunnen dus niet gebruikt worden om banden van verschillende merken met elkaar te vergelijken. Als je de prestaties van een band wil analyseren, raden we je aan om het bandenlabel of de rezulteo score te raadplegen, die gebaseerd zijn op tests uitgevoerd door experts.