Vergelijk autobanden en vind de beste prijs

Wij helpen je bij het kiezen en kopen van je autobanden

Het grote vergelijkend onderzoek van Rezulteo: 10 sportbanden op de proef

Het is niet eenvoudig om op objectieve wijze de doelmatigheid van high-performance sportbanden te beoordelen. Dit marktsegment kenmerkt zich namelijk door een sterke concurrentie.Het tijdschrift Motorsport heeft, in samenwerking met Rezulteo, een diepgaand onderzoek uitgevoerd waarbij de bekendste high-performance sportbanden van de markt direct met elkaar vergeleken werden. De resultaten zijn soms verbluffend en vormen een bron aan informatie.

Vergelijkend bandenonderzoek op het circuit van Magny-Cours

Rezulteo heeft, in samenwerking met Motorsport, een vergelijkend onderzoek uitgevoerd: verbluffende resultaten gegarandeerd! - Copyright © rezulteo

High-performance banden: het grote vergelijkend onderzoek van Rezulteo

Hoe kan de kwaliteit van een high-performance autoband op nauwkeurige wijze beoordeeld worden? Dit is een moeilijke vraag die niet beantwoord kan worden zonder een grondig onderzoek van alle verkrijgbare vergelijkbare banden. De recente wetswijzigingen, die het bandenlabel verplicht hebben gesteld voor alle binnen de Europese unie verkochte banden, bieden de consument vrijwel uitsluitend informatie over de remkracht op natte wegen. De energie-efficiëntie en het rolgeluid (ofwel de twee overige verplicht op het label te vermelden technische eigenschappen) zijn voor sportbanden objectief gezien minder belangrijk. Bij de aanschaf van dit soort banden wordt er vooral gekeken naar de prestaties bij sportief rijgedrag op een circuit, ongeacht het circuit droog of nat is. Daarnaast moet men voor dit soort producten rekening houden met overige belangrijke criteria zoals de slijtvastheid, het stuurgevoel of zelfs de prijzen. En deze punten worden niet door deze labelnorm gedekt.

We moesten dus een manier vinden om de bekendste high-performance banden direct met elkaar te kunnen vergelijken, banden die onder de meeste compacte en uiterst krachtige sportauto’s, grote sedans en zelfs supercars gemonteerd zijn. Buiten enkele extreme supercars, die de ontwikkeling van speciale en 100% exclusieve banden vereisen, doet het merendeel van deze auto's beroep op hetzelfde type producten die, naargelang het model voertuig, een verschillende diameter en breedte kunnen hebben. Een sportmarkt waar sommige namen uiteraard bekender zijn dan andere (Pirelli, Michelin...), maar die talloze concurrenten telt. Deze werden bijeengebracht voor een groot vergelijkend onderzoek dat uitgevoerd werd volgens een uiterst nauwkeurige methode.

Een eerste keus testvoertuig

Om de 10 bekendste banden te testen, hebben we een omgeving gekozen waar deze high-performance banden zich helemaal thuis voelen: een automobielcircuit, en wel de clubpiste van het vermaarde complex van Magny-Cours.  Hier werd onder andere enkele jaren geleden nog de GP van Frankrijk voor de Formule 1 gereden. Een piste die het voordeel heeft aan geen enkele bandenfabrikant verbonden te zijn zodat het risico op vervalste resultaten vervalt. Vervolgens moesten we nog een auto vinden waaronder we deze banden konden monteren om ze vervolgens een serie tests te laten ondergaan.

Onze keuze is gevallen op de Ford Focus ST, een compacte sportauto die uitstekend geschikt is voor de te testen banden. Dit voertuig beschikt over een viercilinder motor die 250 pk levert. Het is een referentiemodel binnen de categorie betaalbare sportauto’s. Deze auto is uiterst veelzijdig in het dagelijkse leven, maar tevens geschikt om hard te rijden op snelwegen of een circuit. Het betreft een auto met voorwielaandrijving, net als de Renault Megane RS, Volkswagen Scirocco R en de Opel Astra OPCHoewel deze modellen directe concurrenten zijn heeft de Focus ST een iets minder radicale filosofie en een iets minder krachtige motor. Er werden dus vier exemplaren van de Focus ST op de piste opgesteld met vier coureurs om elkaar in een hoog tempo af te kunnen lossen. Voor de logistiek heeft het team van Rezulteo samengewerkt met de journalisten van het tijdschrift MotorsportDaarnaast werd het team bijgestaan door twee monteurs van de bandencentra Allopneu die over een ultracomplete installatie beschikken.

In de winkel gekochte banden

Een belangrijk detail, de tien met elkaar te vergelijken banden (de Pirelli P-Zero, de Bridgestone Potenza S001, de Continental ContiSportContact 5, de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, de Hankook Ventus S1 EVO2, de Michelin Pilot Sport 3, de Nexen N8000, de Toyo Proxes T1 Sport, de Vredestein Ultrac Vorti en de Yokohama Advan Sport V105) werden direct door ons aangeschaft en werden dus niet door de fabrikanten zelf geleverd.

Fabrikanten communiceren vaak over hun nieuwe producten en bieden regelmatig aan om hun banden te vergelijken met concurrerende producten via de tests die ze organiseren en waarvoor ze vakjournalisten uitnodigen. Maar het is natuurlijk moeilijk om een 100% objectief oordeel over dit soort evenementen te hebben daar de fabrikanten er uiteraard baat bij hebben hun eigen product in de schijnwerpers te zetten. Het is, in deze opstelling, absoluut onmogelijk voldoende afstand te nemen om de eigenschappen van de verschillende banden objectief te beoordelen.

Door ze direct in de handel te kopen, net als een gewone klant, zijn we er zeker van dat we dezelfde banden hebben als de consument. Om de Focus ST van banden te voorzien hebben we gekozen voor banden in de maat 235/40 R18 95Y die uiteraard geschikt zijn voor de auto maar tevens door alle fabrikanten met dezelfde snelheidsaanduiding aangeboden worden. Een ideale parameter om er zeker van te zijn direct vergelijkbare banden te testen. Als de banden niet dezelfde snelheidsaanduiding hebben, kan de vergelijking systematisch valse resultaten opleveren. Dit houdt namelijk in dat de producten ontworpen werden om aan verschillende eisen te voldoen.

 Uiteenlopende prijzen

Tussen de tien vergeleken banden, kunnen we enorme prijsverschillen waarnemen. De goedkoopste autoband (De Nexen N8000 met een prijs vanaf 118 euro) is vrijwel tweemaal zo duur als de duurste autoband (Yokohama Advan Sport V105 met een prijs vanaf 177 euro). De Yokohama, Continental en Michelin zijn gemiddeld de drie duurste banden. Dit hangt ongetwijfeld samen met de reputatie die deze merken de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Hierna volgen de Hankook, de Toyo, de Goodyear, de Pirelli, de Bridgestone en de Vredestein en ten slotte de Koreaanse Nexen die het meest betaalbaar blijft.

…en gewichten!

We kunnen niet alleen een groot verschil tussen de prijzen waarnemen. Merkwaardig genoeg geldt dit ook voor het gewicht van de banden. We hebben de tijd genomen om elke band te wegen en ook hier zorgen de resultaten voor verrassingen. Tussen de lichtste (Continental) en de zwaarste (Vredestein) autoband hebben we een verschil van 2,15 kg voor één enkele band waargenomen. Ofwel acht en halve kilo voor de vier wielen, een niet te verwaarlozen massa die ongetwijfeld van invloed is op het sportieve rijgedrag van de auto. Daarnaast hebben we tevens een ander interessant punt onder de loep genomen: de gewichtsschommelingen. Tussen de diverse banden van hetzelfde merk kunnen we, naargelang de merken, hogere of lagere gewichtsverschillen waarnemen. Op een Michelin, die dienst doet als referentie binnen deze sector, bedraagt het verschil tussen de vier banden gemiddeld slechts 10 gram.  Op een Pirelli loopt het verschil op tot 132 gram. Dit kan eventueel verklaard worden door een ongelijke beheersing van de productietools door de diverse merken.

Gewicht

Copyright © rezulteo

Lees het vervolg-blog: remmen op droog wegdek

LEES OOK

Het eindklassement

Na afloop van ons vergelijkend onderzoek van 10 high-performance banden, constateren we prestatieverschillen tussen de banden naargelang het ervaren rijgevoel van de coureur en naargelang de omstandigheden waarin de tests werden uitgevoerd. De favoriete band voor de Focus ST is uiteindelijk niet per se de band die we op het oog hadden.

Slijtage: resultaten in overeenstemming met het rijgedrag

De slijtage is een uiterst belangrijk criterium. Want naast het financiële aspect, geeft dit tevens inzicht over het potentieel van de autoband om het prestatieniveau te behouden.

Pure prestaties op het circuit: enorme verschillen

Naast de waargenomen verschillen, maken de prestaties op een circuit het mogelijk onverwachte verschillen op het gebied van rijsensaties en puur stuurgedrag aan het licht te brengen. De gemeten en waargenomen resultaten spreken soms boekdelen.

Eerste dynamische test: remmen op droog wegdek

Het remmen blijft zowel voor klassieke banden als voor sportbanden een essentieel criterium bij de keuze van een autoband.De remefficiëntie van onze 10 concurrenten werd getest op een snelheid van 100 km/uur. De test bood interessante en zelfs verrassende resultaten.